וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב ההורים נוטים לפספס את נורת האזהרה החשובה הזו

איריס קול

עודכן לאחרונה: 20.10.2021 / 10:54

הילד שלכם עייף במהלך היום? מתקשה להתרכז בלימודים? סובל מהרטבות לילה? ייתכן שאתם צריכים לבדוק אם הוא נוחר בלילה. איריס קול ראיינה בפודקאסט "מרפאת מומחים" את ד"ר ארי דירוא כדי להבין מהן ההשלכות של נחירות אצל ילדים. האזינו

כשמבוגרים נוחרים קשה להתעלם מזה, אבל איכשהו אצל ילדים - רבים מתייחסים לזה בסלחנות ובחיבה, אף שזה עלול להעיד על בעיה רפואית. איריס קול ראיינה בפודקאסט "מרפאת מומחים" את ד"ר ארי דירוא, מנהל היחידה לאף אוזן וגרון ילדים בבית החולים דנה שבאיכילוב, כדי להבין מה גורם לילדים לנחור, איך זה משפיע על השינה שלהם ומה עושים עם זה.

בפתח הריאיון הבהיר ד"ר דירוא כי "זה לא נורמלי" שילדים נוחרים, אף שזה קורה הרבה. "ילדים הם לא מבוגרים קטנים, צריך לזכור את זה, הסיבה שהילד נוחר לא זהה לסיבה שמבוגר נוחר", הסביר ד"ר דירוא והוסיף כי "בשביל ילד הנחירה זה סימן שהוא לא נושם טוב בשינה". נחירות שכיחות במיוחד בגילאי שנתיים עד שש, שכן "זה הגיל שבו הרקמה של השקדים, או השקד השלישי או האדנואיד, הם יותר גדולים אצלם, וזה הגורם העיקרי לנחירות בילדים".

איך מזהים נחירות אצל ילדים? כדאי לעמוד לידם כשהם שקועים בשינה עמוקה, ופשוט להקשיב. זה מתחיל בנחירה קלה, שמראה למעשה שיש חסימה, אם יש חסימה יותר משמעותית רואים שבית החזה ממש מתאמץ, וכאשר החסימה מחמירה - יש כבר ממש הפסקות נשימה בשינה. "אנחנו לא רוצים להגיע למצבים האלה שלילד יש הרבה הפסקות נשימה בשינה, ולא תמיד הורים מזהים את זה, כי באמת הם מתייחסים לנחירות כאל משהו חמוד. לפעמים זה באמת חמוד וזו לא בעיה, אבל זה יכול להצביע על בעיה", הסביר ד"ר דירוא.

עוד בוואלה!

5 תרגילי מדיטציה ומיינדפולס שיעזרו לילדים לישון טוב יותר

לכתבה המלאה

גם שינה בפה פתוח, ילד שמנוזל הרבה מעל הממוצע, הרבה רוק או ריור, קול מאנפף - כל אלה יכולים להעיד על חסימה שמקשה על הנשימה בלילה, כך לדברי ד"ר דירוא.

מה ההשלכות של נחירות אצל ילדים?

הדבר החשוב ביותר להבין על נחירות בגילאים הילדות הוא שילד נוחר משקיע מאמץ בלנשום בלילה. "הילדים האלה מבזבזים המון אנרגיה, והם בעצם רזים. זה ילדים שלא מתפתחים, לא גדלים, הרבה פעמים יש להם הפרעות קשב וריכוז רק בגלל שהשינה שלהם מופרעת על ידי הנשימה הזו", מבהיר ד"ר דירוא, "שינה בילדים היא חלק גדול מהחיים שלהם, וזה מאוד חשוב להתפתחות הפיזית וגם הקוגניטיבית שלהם, ולכן ככל ההפרעה יותר חמורה - ההשפעה שלה על הדברים האלה יותר גדולה".

ילד חמוד ישן. ShutterStock
אל תתעלמו. ילד ישן/ShutterStock

יש קשר גם בין טיב השינה להרטבת לילה, כנראה בגלל הפרשה של הורמונים שלא נעשית כמו שצריך בגלל שהשינה לא מספיק טובה. וזה לא הכל - מחקרים מראים שגם ההישגים בלימודים מושפעים מאוד מנחירות. למעשה, אותם ילדים שנוחרים הם ברוב המקרים בעשירון התחתון בכיתה א'. "אתה אומר 'מה הוא חמוד ואחלה', אבל בסופו של דבר יש פגיעה מתמשכת ביכולות של הילד", מבהיר ד"ר דירוא.

מה עושים עם זה?

אצל ילדים הסיבה העיקרית לנחירות, כאמור, היא הגדלת יתר של רקמת השקדים, או השקד השלישי - אדנואיד או פוליפ. "הדברים האלה יוצרים איזשהי טבעת חנק לילד שבעיקר מתבטאת בזמן שינה", הסביר ד"ר דירוא. ההחלטה אם לנתח במקרה של שקדים גדולים או אדנואיד, תלויה לא בגודל אלא ברמת ההשפעה על השינה של הילד. "אם ההפרעה משמעותית - עושים ניתוח".

איריס קול מראיינת את ד"ר ארי דירוא בנושא נחירות אצל ילדים/מערכת וואלה

"בסופו של דבר, בניגוד למבוגרים, יש לך פה ניתוח שמרפא את הילד. הורים באים אחרי חודש והם פשוט בשוק, הם לא הבינו עד כמה היה לילד שלהם קושי", אמר ד"ר דירוא, "הניתוח הזה באמת עוזר לילדים". אבל כמו בכל ניתוח, יש גם סיכונים. "בשנים האחרונות עשינו את מיטב יכולתנו להוריד את הסיכונים האלה", הוא מוסיף.

לפרטים נוספים על הניתוח ודרכי האבחון והטיפול - האזינו (או צפו) בפרק המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully