וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים שגדלים בסביבה הזו סובלים פחות מהפרעות קשב וריכוז

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 7:13

לילד שלכם יש הפרעת קשב וריכוז? לצד הגורם הגנטי המשמעותי של ההפרעה הזו יש לה גם גורמים סביבתיים. מחקר מדנמרק חושב שהוא מצא את אחד מהם

הפרעת קשב וריכוז. GettyImages
הסביבה משפיעה. גם זו שמחוץ לבית הספר והבית. ילדה חולמת בכיתה/GettyImages

זה החלום של הורים רבים, במיוחד אחרי שנת הקורונה, אבל מתברר שגינה בבית או פארק צמוד עושה ממש טוב לילדים. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי התבגרות סביב הטבע עשויה להיות חשובה מאוד להתפתחותם של ילדים. חוקרים בדנמרק אומרים שילדים שגדלים עם הרבה שטחים ירוקים מסביב נוטים פחות להפרעת קשב וריכוז (ADHD).

הדוח שלהם, הגדול מסוגו עד כה, שפורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives חושף כי כמות השטח הירוק שמסביב לבית הילד משפיעה על סיכויו לסבול מההפרעה. הפרעת קשב וריכוז היא אחד המצבים הפסיכיאטריים הנפוצים ביותר בקרב ילדים והיא יכולה להשפיע עליהם בדרכים שונות.

בדוח הודגש כי מה שעומד מאחורי הפרעת קשב וריכוז, שעלולה לגרום לעלייה ברמות התנהגות היפראקטיביות או אימפולסיביות, עדיין לא ברור לרופאים. מחברי המחקר החליטו לבחון כיצד סביבת המגורים של ילדים ובני נוער משפיעה על הסיכון שלהם לקבל אבחנת ADHD.

"הממצאים שלנו מראים שילדים שנחשפו לסביבה פחות ירוקה באזור מגוריהם בילדות המוקדמת, אותה אנו מגדירים עד גיל חמש, נמצאים בסיכון מוגבר לקבלת אבחנת ADHD בהשוואה לילדים שהיו מוקפים ברמה הגבוהה ביותר של שטחים ירוקים", מסבירה הדוקטורנטית מאלן תיגסן מאוניברסיטת ארהוס בהודעה לתקשורת.

מומחים מאמינים כי הפרעת קשב וריכוז עשויה להיות בעלת מטען גנטי רחב, אך גורמים אחרים יכולים גם הם למלא תפקיד בהתפתחותה. מסיבה זו, ישנם משמעות למחקר שבודק את הגורמים לשינויים התנהגותיים אלה. מחקרים קודמים גילו קשר בין הרווחה הנפשית של הילדים והתפתחותם הקוגניטיבית לבין נגישותם למרחבים ירוקים.

ילד יושב על דשא ומחזיק ספינר. ShutterStock
נגישות לירוק תורצת לרווחה הנפשית של הילד. ילד על דשא/ShutterStock

"במחקר הכנסנו משתנים כמו מגדר, גיל, שנת הלידה של הילד ואבחון הפסיכיאטרי של ההורים ומצבם הכלכלי-חברתי", אומר תיגסן. "המחקר שלנו חזק משום שהוא כולל אנשים רבים ומכיוון שהמידע מפורט מאוד. למשל, אנו משתמשים בנתונים המבוססים על אבחנות קליניות של הפרעות קשב וריכוז על ידי מומחים".

חוקרי אוניברסיטת ארהוס עבדו עם צוות של קרן בריאות הנפש iPSYCH לאיסוף הנתונים שלהם. מדענים בחנו נתונים על כתובת המגורים של יותר מ-800,000 בני נוער שנולדו בין השנים 1992 ל-2007. הם בדקו גם מידע על אבחנות ADHD קליניות החל מגיל חמש ועד 2016. בנוסף, החוקרים השתמשו במדידה ספציפית של מידת הירוק של הסביבה סביב משק הבית - "מדד הצמחייה ההפרש המנורמל".

למרות שמחברי המחקר גילו קשר לכאורה בין מרחבים ירוקים לבין הפרעות קשב וריכוז, הם מודים שמחקר יחיד עדיין לא מספק ראיות קונקרטיות. עם זאת, הצוות מציין כי תוצאותיהם עדיין עולות בקנה אחד עם מחקרים אחרים על תפקיד הסביבה בסיכון להפרעת קשב וריכוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully