וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החפץ הזה נשכח בגופה של אישה במשך 20 שנה. וזה מה שקרה

עודכן לאחרונה: 12.9.2021 / 8:10

התקן תוך רחמי נחשב לאמצעי מניעה יעיל ובטוח מאוד, אך הוא נושא גם סיכון. מקרה של אישה בת 54 שהשאירה את ההתקן בגופה הרבה מעבר למותר מהווה אזהרה לנשים אחרות

גם היום, 60 שנה אחרי שהומצאה הגלולה למניעת היריון, נשים הן אלה שסוחבות על עצמן את עיקר העול שבשימוש באמצעי מניעה. וכן, העול הזה גם יכול להיות מסוכן. סיכון אחד כזה התגשם עבור אישה שההתקן התוך רחמי שלה הושאר בגופה במשך 20 שנה, מה שהוביל לזיהום חמור המכונה אקטינומיקוזיס.

לאחר שסבלה מכאבי בטן וחום, רופאים גילו כי בגופה יש התקן תוך רחמי ישן, שנדבק והוקף במורסות, המופעלות על ידי חיידקי Actinomyces israelii. למרבה המזל, ניתן לטפל בזיהום בעזרת אנטיביוטיקה - אך דוח המקרה, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, מדגים את החשיבות של החלפת מכשירי התקן תוך רחמי לפני תאריך התפוגה.

התקנים תוך רחמיים הם מאמצעי המניעה הבטוחים ביותר ויעילותם עומדת על 99-99.8 אחוזים, בהתאם לסוג ההתקן - נתון גבוה במיוחד ביחס לנתונים של כ-91 אחוזי יעילות בגלולות (בעקבות שיכחה, השפעות של תרופות שונות, הקאות, שלשולים ועוד). ההתקנים נחלקים לשני סוגים: התקן תוך רחמי הורמונלי - התקן שמפריש פרוגסטרון, והתקן תוך רחמי לא הורמונלי. על אף יעילותם הם גם נושאים סיכונים מסוימים.

התקן תוך רחמי שנשאר 20 שנה בגופה של אישה. New England Journal of Medicine, אתר רשמי
ההתקן שהוצא מרחמה של האישה אחרי 20 שנה/אתר רשמי, New England Journal of Medicine

האישה המדוברת הייתה בת 54 וסבלה מירידה במשקל, כאבים, חום וקושי בהליכה במשך מספר חודשים לפני שהגיעה לחדר המיון. בדיקה גופנית הובילה לגילוי של גוש ברבע השמאלי התחתון של בטנה שהיה רך למגע, ולכן הרופאים הזמינו בדיקת CT. הבדיקה הראתה אוסף של מורסות סביב ההתקן, שהיה עדיין ברחם. תוצאות בדיקות הדם תמכו בנוכחות זיהום כאשר מספר תאי הדם הלבנים - הנלחמים בזיהום - עלה. הזיהום התפשט מעבר לאגן ולמפרק הירך השמאלי.

חיידקי Actinomyces israelii נמצאים גם בנרתיק של נשים בריאות, אך בתנאים מסויימים הם עלולים ליצור זיהום פעיל המכונה אקטינומיקוזיס. החיידקים מתאפיינים במעין מבנה של גרגירים בצבע גופרית ולמרות שהמצב הזה יכול להיות מסוכן וכרוני, ניתן לטפל בו בעזרת טיפול אנטיביוטי מאסיבי.

עוד בוואלה!

כך תבחרי את אמצעי המניעה שהכי מתאים לך

לכתבה המלאה

לאחר שכל הבדיקות אישרו כי מדובר בחידקיים האלה, האישה קיבלה טיפול אנטיביוטי נרחב ודווח כי היא החלימה ללא סיבוכים מתמשכים. ההתקן המדובר היה מפלסטיק, והיה צריך להסירו לאחר חמש שנים, כלומר הוא נכח בגופה 15 שנים מעבר למותר. כמובן שמעבר להגברת הסיכון לזיהומים כגון אקטינומיקוזיס, התקנים שלא בתוקף הופכים גם ללא יעילים כאמצעי מניעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully