וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי יאושר חיסון הקורונה לתלמידי בתי הספר היסודיים?

עודכן לאחרונה: 5.9.2021 / 9:12

בסוף החודש צפויה פייזר להגיש ל-FDA בקשה לאישור עבור חיסון ילדים בני 5-11, כמה זמן יקח לאשר אותה ומתי על פי ההערכות יוכלו גם ילדי ישראל הצעירים להתחסן נגד קורונה?

פרופ' גליה רהב: "מאמינה שילדים מתחת לגיל 12 יחוסנו עד סוף השנה"/מערכת וואלה!

עם פתיחת שנת הלימודים יש לא מעט הורים שמייחלים כבר להודעה על אישור מתן חיסוני הקורונה גם לילדים צעירים, בני פחות מ-12. בני ה-12 עד 16 שנים קיבלו את האישור להתחסן עוד בחודש מאי האחרון, ותלמידי בתי הספר היסודי צפויים להיות קבוצת הגיל הבאה שתקבל את האור הירוק להתחסן.

פתיחת שנת הלימודים הנוכחית הגיעה בתזמון לא אידיאלי כלל ובמקביל לעלייה חדה בתחלואה עקב התפשטותו של וריאנט דלתא המדבק מאוד, דבר שהוסיף דחיפות לשאלת לוחות הזמנים - מתי צפוי האישור לחיסון הילדים הצעירים ומדוע הוא מתעכב?

איש אינו יודע בוודאות מתי בדיוק צפויה להתקבל ההחלטה של ה-FDA על מתן אישור חירום לחיסון בני ה-5 עד 11 שנים בחיסון נגד נגיף הקורונה, אולם למומחים וכן לגורמי מקצוע שמעורבים בהליך יש הערכות. ד"ר רוברט פרנק, מנהל המרכז לחקר חיסונים בביה"ח לילדים בסינסנטי ואחד החוקרים שמעורבים בניסוי החיסון של פייזר בילדים משער שההורים ייאלצו להמתין לפחות עד סוף אוקטובר. ואילו מנהל המרכז הלאומי לבריאות בארה"ב ד"ר פרנסיס קולינס אמר בשבוע שעבר שייתכן שזה ייקח גם עד סוף שנת 2021.

ילדים מתכוננים לחזרה ללימודים, פתח תקווה, 22 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מתי הם יוכלו להתחסן? ילדים לקראת החזרה ללימודים/ראובן קסטרו

לוח הזמנים הזה עשוי להראות מעט איטי, במיוחד בהתחשב בכך שהאישור לחסן את בני הנוער התקבל כבר במאי. אך חשוב להבין שתהליך הבדיקה של החיסון עבור הילדים הצעירים יותר הוא שונה מזה של בני הנוער. "הם לא סתם 'מבוגרים קטנים'" - הסביר ד"ר וויליאם טאונר, המנהל הרפואי של מחלקת המחקר וההערכות בקייזר פרמננטה, חברת ביטוח הבריאות הגדולה בארה"ב.

איזה מינון יקבלו הילדים?

אחד ההבדלים המשמעותיים בין אישור החיסון לבני נוער ואישורו עבור ילדים, הוא שהחוקרים צריכים להבין איזה מינון של החיסון הכי נכון עבורם. במקרה של בני 12-16 השלב הזה היה פשוט יותר משום שניתן היה לחסן אותם באותו מינון כמו את המבוגרים. אבל אצל הילדים הצעירים יותר התשובה לשאלת המינון אינה מובנת מאליה, ודורשת בחינה מדוקדקת.

בהינתן שמימדי גופם הפיזיים של ילדים הם קטנים יותר משל בני נוער ומבוגרים, ושהמערכת החיסונית שלהם לרוב ערוכה בצורה טובה יותר להילחם בנגיף הקורונה - יתכן שילדים יוכלו לפתח הגנה חיסונית חזקה מספיק גם לאחר חיסון במינון נמוך מהרגיל, ואולי גם לסבול מפחות תופעות לוואי, הסביר ד"ר פרנק בריאיון לאתר Time.

מתחם חיסונים של כללית בפתח תקוה 16 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
יתכן שילדים יוכלו לפתח הגנה חיסונית חזקה גם לאחר חיסון במינון נמוך מהרגיל. נער מתחסן במתחם של קופ"ח כללית/ראובן קסטרו

הן פייזר והן מודרנה עדיין מגייסות מתנדבים למחקר על החיסון בילדים בלפחות חלק מאתרי המחקר שלהן, אבל ההערכות הן שלא תהיה להן בעיה להגיע למכסת משתתפי הניסוי הנדרשת ואף מעבר אליה. לדברי ד"ר טאונר, שמעורב בניסוי של מודרנה, על כל מקום פנוי במחקר הילדים יש לפחות 10 מועמדים עם הורים נלהבים: "בהחלט יש עניין רב במחקר הקליני הזה, אנחנו רואים היענות מדהימה ממש".

למרות ההיענות הגבוהה, סביר להניח שיקחו עוד כמה חודשים לאישור ה-FDA. לפני שניתן האישור למבוגרים ולבני הנוער, ה-FDA ביקש לבחון נתוני בטיחות שנאספו במשך חודשיים לאחר מתן החיסון לנסיינים. סביר להניח שלטובת אישור החיסון לילדים, ידרשו במנהל המזון והתרופות נתונים מפרק זמן זהה לכל הפחות, אם לא יותר ארוך. וזה גם מה שמסתמן גם מהצהרות קודמות של גורמים רשמיים בנושא של חיסוני הילדים.

הורים רבים מהססים וחוששים מהחיסון

בתוך כך, דובר חברת פייזר אמר כי החברה צפויה לאסוף את המידע הדרוש לגיבוי בקשה לאישור חירום לחיסון עבור ילדים בני 5-11 עד לסוף חודש ספטמבר. ואילו ממודרנה לא נמסר מידע בנושא הזה. יש לציין כי מודרנה הגישה בקשה לאישור חירום לחסן בני נוער (12-16) בחיסון שלה בחודש יוני האחרון, ועד עתה לא קיבלה את האישור הזה מה-FDA.

למרות שנראה ששיעור לא מבוטל של הורים ממתין בציפייה ובדאגה למועד שבו יוכל לחסן כבר את ילדיו הקטנים, יש גם לא מעט הורים שמחזיקים בעמדות מהוססות בהרבה. בסקרים שנערכו לאורך השנה האחרונה בארה"ב ובעולם נמצא ששיעור ההורים שאמרו שיחסנו את ילדיהם בחיסון לקורונה עם אישורו עומד על 20-30 אחוזים, בעוד ששאר ההורים נעים בין זהירות מסוייגת להתנגדות של ממש לחיסון ילדים. אולם מומחים סבורים שהאישור הרגיל והקבוע לחיסון של פייזר שניתן על ידי ה-FDA בחודש שעבר (והחליף את אישור החירום) ושיעור התחלואה הגואה בקרב ילדים בשבועות האחרונים עשויים לשנות את גישתם של חלק מההורים ההססנים לגבי בטיחות החיסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully