וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכחו מהסרולוגיות: זה מה שבאמת ימנע הדבקה בביה"ס

עודכן לאחרונה: 23.8.2021 / 11:49

הבלאגן של הבדיקות הסרולוגיות חוגג, וכרגע לא ממש ניתן לדעת איך תפתח שנת הלימודים או איך נשמור על הבריאות של הילדים שלנו בין כותלי בית הספר. ביקשנו מהווירולוג ד"ר אורן קובילר שיתן לנו את כללי האצבע שכל מנהל בית ספר צריך להכיר - וכן זה כולל חיסון של מורים

בווידאו: מסיבת עיתונאים של עובדי מעונות היום שמאיימים לא לפתוח את המעונות אחרי החגים/צילום: ניב אהרונסון

הבדיקות הסרולוגיות לילדי בית הספר רק התחילו אתמול, אבל יממה אחת בלבד אחרי יש מי שמדבר על לבטל אותן, וכנראה לא בכדי. רגע לפני פתיחת שנת הלימודים ביקשנו לברר איך ניתן לשמור על הבריאות הילדים שלכם בכיתות בצורה פשוטה ויעילה מאוד - ללא הבדיקות.

"באופן כללי יש כמה עקרונות מאוד פשוטים כדי לצמצם הדבקה של קורונה בכיתות" מסביר ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת". "הראשון הוא מסיכות, השני הוא איוורור והשלישי הוא מזגנים ומאווררים פועלים. גם אם זה אומר שכל משפחה תתרום מאוורר, זה עדיף על הבדיקות הסרולוגיות".

ד"ר קובילר מסביר שלפי המידע שמתקבל בימים האחרונים מרחבי הארץ, הבדיקות הסרולוגיות מצליחות לאתר אחוז עד שניים של ילדים שחלו בעבר ולא ידעו, ואלו מספרים נמוכים מאוד, שמתורגמים לילד אחד או שניים בכיתה. "בשביל מה אנחנו עורכים בדיקות שהן גם יקרות וגם כוללות דקירה באצבע של ילדים, בשביל לגלות 1-2 אחוזים אצל הילדים? או אצל החרדים שהגיעו ל-16-20 אחוזים? הממוצע בארץ הוא עשרה אחוז ופחות מעשרה אחוז זה לא שווה".

לדבריו של ד"ר קובילר, הבדיקות הסרולוגיות חסרות משמעות. "זה שאתה חיובי היום בבדיקה סרולוגית ויש לך נוגדנים - האם זה אומר שבדצמבר יהיו לך מספיק נוגדנים כדי להגן עליך? הבדיקה הזו היא חסרת תועלת וסומכים עליה יותר מדי. מי שיוצא חיובי הוא לא בטוח מוגן לכל חייו, וגם לא להמשך השנה".

מה שקריטי בעיניו להצלחת שנת הלימודים ולשמירה על בריאות הילדים הוא חיסון המורים. "חיסוני המורים הם קריטיים מאוד לאיך שהשנה תראה וחיסון מורים הוא הכרח כמו חיסון רופאים. אין שום סיבה לאפשר להם לא להתחסן", הוא מבהיר.

ילדים מתכוננים לחזרה ללימודים, פתח תקווה, 22 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
האוויר הפתוח יעיל כמעט כמו החיסון. ילדים בדרך לבית ספר/ראובן קסטרו

מה עושים בישראל כשהכיתות הן גדולות וצפופות? "קודם כל מסיכות, אחר כך לפתוח חלונות. מי שיכול להתחסן שילך להתחסן. אני מאמין שעד תחילת באוקטובר בני 6-12 יוכלו להתחסן בחיסון פייזר. שמירת מרחק היא גם חשובה, קשה בישראל אבל מאוד רצוי. ובכלל האוויר הפתוח יעיל כמעט כמו החיסון". לפי מחקרים של ה-CDC גם מרחק של מטר מספיק בכיתה מאווררת.

על פי מנהל התרופות והמזון האמריקני יש חמש אסטרטגיות מניעה חשובות וחיוניות במניעת העברת COVID-19 בבתי הספר:

  • שימוש אוניברסלי ונכון במסכות
  • ריחוק פיזי
  • שטיפת ידיים
  • ניקיון ותחזוקה של מתקנים בבית הספר
  • מעקב אחר מגעים בשילוב בידוד והסגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully