ט' באב: לא אוכלים בשר השבוע? זה מה שקורה לגוף

    במהלך תשעת הימים שמתחילים בראש חודש אב ומסתיימים בצום תשעה באב נהוג להימנע מאכילת בשר. אילו שינויים עשויים להתרחש בגוף בעקבות זאת?

    מערכת וואלה! בריאות

    משכנס אב ממעטים בשמחה - כך נהוג לומר בהלכה על תשעת הימים שמתחילים בראש חודש אב ועד ל-ט' באב, שבו מצויין הצום על חורבן בתי המקדש. נוסף לצום המוכר לכלל הציבור היהודי ומצויין בתשעה באב עצמו, במהלך תשעת הימים המובילים אליו המאמינים נוהגים מנהגי אבלות שבתחום התזונה כוללים הימנעות מאכילת בשר ומשתיית יין.

    אכילת דגים מותרת על פי ההלכה במהלך תשעת הימים (ועוף אסור), כך שלמעשה מדובר על מעבר למעין תזונה צמחונית שכוללת דגים (בלעז קוראים לזה pescatarian שילוב של צמחוני ואוכל דגים). פרט למצווה הדתית, בשנים האחרונות יש לא מעט אנשים שבחרו מסיבות שונות להפחית את צריכת הבשר שלהם או להימנע ממנו לחלוטין. כך שיש לנו לא מעט מידע על האופנים שבהם תזונה זו משפיעה על הגוף. ואלה היתרונות הבולטים של שינוי תזונתי כזה:

    עוד בוואלה!

    כמה קלוריות וסוכר יש בכוס אחת של פירות קיץ?

    לכתבה המלאה
    ויתור על בשר לרוב מוביל לירידה במשקל הגוף. גבר נשקל (צילום: ShutterStock)

    1. ירידה במשקל

    ויתור על בשר לרוב מוביל לירידה במשקל הגוף, גם אם זו לא היתה המטרה העיקרית או הראשונית שלכם. מחקרים שנערכו לאורך השנים והשוו בין טבעונים, צמחונים ואומניבורים (אוכלי כל) מצאו שמעבר לתזונה מן הצומח גורמת לשיעור גבוה יותר של ירידה במשקל, בהשוואה לסוגי תזונה אחרים. כך למשל במחקר שהתפרסם בכתב העת Academy of Nutrition and Dietetics לפני מספר שנים, נמצא כי מעבר לתזונה ללא בשר הובילה לירידה ממוצעת של כ-4 ק"ג, גם מבלי שמשתתפי המחקר ספרו קלוריות או הגבירו את הפעילות הגופנית שלהם. במחקר אחר, שהתפרסם בשנת 2020 נמצא כי אנשים שאכלו פחות מוצרים מן החי היו בעלי מדד מסת גוף נמוך יותר בהשוואה לאוכלי בשר.

    2. הפחתה בסיכון לחלות בסרטן ובמחלות לב

    בשר אדום ובשר מעובד נחשבים לגורמי סיכון שמעלים את הסיכויים להתפתחות מחלות שונות, בהם סוגי סרטן מסויימים. בנוסף, מעבר לתזונה מן הצומח (טבעונות או צמחונות) נמצאה במחקרים כמועילה להארכת תוחלת החיים. זאת משום שהיא מקטינה את הסיכוי לסבול מתחלואה כרונית הקשורה קשר ישיר לתזונה כמו סוכרת והשמנה.

    בעבר העריך אחד המחקרים הללו כי מעבר המוני של האוכלוסייה לתזונה טבעונית עשוי למנוע עד 8 מיליון מקרי מוות מדי שנה. בנוסף, הימנעות ממוצרים מן החי גם מפחיתה מאוד את צריכת הכולסטרול והשומנים, מה שמפחית את הסיכון להיצרות כלי דם ולתחלואה קרדיו-וסקולרית.

    להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2. פרוסות לחם עם סרדינים (צילום: ShutterStock)

    3. יותר אומגה 3, פחות סוכרת סוג 2

    ארגוני הבריאות בארץ ובעולם ממליצים לשלב דגים בתזונה לפחות פעמיים בשבוע. זאת משום שהם מהווים גם מקור חלבון אבל בעיקר משום שהם עשירים בחומצות שומן חיוניות מזוג אומגה 3 שחשובות מאוד לגוף שלנו וקשה לקבל ממקורות אחרים. הדגים המומלצים ביותר הם דגים שמנים כמו טונה או סלמון. אך כדאי לכם לשקול לנסות גם סרדינים - מחקר שהתפרסם לאחרונה מצא שאכילת 2 קופסאות סרדינים בשבוע מסייעת במניעת סוכרת סוג 2.

    4. יותר חיידקים ידידותיים במערכת העיכול

    מחקר שנערך בשנת 2014 מצא הבדלים ניכרים בהרכב אוכלוסיית החיידקים במערכות העיכול של צמחונים, טבעונים ואוכלי כל. אצל טבעונים וצמחונים נמצאו יותר חיידקים ידידותיים ומועילים מאשר במערכת העיכול של אוכלי הבשר. הפלורה החיידקית במעי נמצאה במחקרים רבים כבעלת חשיבות גדולה לפעילות התקינה של מערכת העיכול וכן לתפקודים נוספים בגוף.

    שינויים ניכרים בהרכב הפלורה החיידקית במערכת העיכול. אישה מניחה ידיים על הבטן (צילום: ShutterStock)

    5. הריח שלכם ישתנה, לטובה

    בצירוף מקרים קוסמי, יצא שתשעת הימים ו-ט' באב מתקיימים מדי שנה בשיאו של הקיץ הלוהט. מחקרי עבר הראו שזיעתם של טבעונים היא בעלת ריח אטרקטיבי יותר משל אוכלי בשר. מהמחקר עלה שאנשים העידו כי ריח הגוף של טבעונים היה "פרחוני, פירותי, מתקתק או בעל תווים רפואיים". אנחנו יודעות שזאת כנראה לא תהיה הסיבה המכרעת של מישהו להימנע מבשר, אבל תודו שזה בונוס נחמד.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully