עליתם במשקל? יכול להיות שזה באשמת החיידקים בגוף שלכם

    השמנת יתר היא מגיפה כלל עולמית שגורמת למחלות רבות ופוגעת בבריאות באופן מתמשך. השמנה קשורה לעיתים גם להפרת האיזון באוכלוסיית החיידקים בגופנו - המיקרוביום, שהוא "המפה הגנטית" של הגוף. ד"ר מוראד פאיז מסביר

    ד"ר מוראד פאיז, בשיתוף zap doctors
    אולי המיקרוביום שלכם יצא מאיזון? שני אנשים כבדי משקל (צילום: ShutterStock)

    המיקרוביום, או בשמו הנוסף המיקרוביוטיקה, הוא ביטוי לחיים קטנים המאכלסים את גופנו. חיים אלו יכולים להיות חיידקים, נגיפים וטפילים. המיקרוביום שולט בגוף האדם ומהווה כ-90 אחוזים מה-DNA האנושי, כאשר מקורם של כעשרה אחוזים הנותרים הוא בתאים המקוריים.

    עוד בוואלה!

    איך להשתמש בדפיברילטור במקרה חירום?

    לכתבה המלאה

    המיקרוביוטיקה מגיעה לגוף עוד בעת שהילוד עובר בתעלת הלידה - בלידה וגינלית או כאשר העובר נוגע בעור בלידה קיסרית. חלב האם משמש אף הוא כמקור למיקרוביום וכן כאמצעי לבניית המיקרוביום בגוף, ולכן ההמלצה היא להניק תינוק, ובפרט בתקופת חייו הראשונה. מקור נוסף למיקרוביוטיקה מגיע דרך מזון מהצומח - ירקות, פירות ודגנים.

    המיקרואורגניזמים מתפרסים בכל מקום בגוף האדם לרבות העור, האף, האוזניים, העיניים, במערכת העיכול ובמערכת האורוגניטלית (מערכת השתן ומערכת המין) הפרה של האיזון שלהם עלולה להביא למחלות אוטואימוניות לרבות דלקות בחלל הפה (כ-700 סוגים של בקטריות) מחלות המעי כמו קרוהן וקוליטיס, מחלת הזאבת (לופוס) מחלת בלוטת התריס (השימוטו), מחלות עור שונות כמו ויטיליגו או הופעה של אקזמות ועוד.

    חלב האם משמש כמקור למיקרוביום. אימה מניקה (צילום: ShutterStock)

    בהקשר זה אסביר שני מושגים נוספים: פרה-ביוטיקה - שזהו המזון של המיקרוביוטיקה, ופרו-ביוטיקה - שהן תרכובות מוכנות המכילות מספר קטן של אורגניזמים, ואותן ניתן לצרוך כדי לעזור למיקרוביום שלנו להמשיך בתפקוד תקין. קיים קשר הדדי (סימביוטי) בין הגוף שלנו למיקרואורגניזמים הללו ויש האומרים שישנם מיקרואורגניזמים טובים וישנם מיקרואורגניזמים רעים. כאמור הפרת האיזון בין אלו עלולה לפגוע במערכת הספיגה ובפרט בספיגה של מינרלים וויטמינים מהמזון.

    אילו קשרים המיקרוביום מקיים עם הגוף?

    המיקרוביום מקיים שלושה קשרים מרכזיים עם הגוף - הראשון קשור למערכת העיכול דוגמת מחלות מעי, השני קשור למערכת העצבים דוגמת להפרשת הורמון הסרוטונין ("הורמון האושר") ש-90% ממנו מיוצר במערכת העיכול באמצעות המיקרוביום ורמות גבוהות שלו הביאו לשיפור במצבי חולי רבים נוסף לקשר ישיר עם מחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון; והשלישי קשור למשקל הגוף - קשר זה מרתק ביותר ואף הודגם לאחרונה בניסוי רפואי מעניין שהביא לתוצאות מרחיקות לכת.

    הטיפול הניסיוני ניתן על השתלת דגימת צואה שנלקחה מאדם בריא והושתלה באדם חולה עם מחלת מעי דלקתית. כחודש לאחר הניסוי תסמיני המחלה נעלמו כמעט לחלוטין אך שלושה חודשים לאחר הטיפול הודגם קשר מעניין ביותר בין משקל הגוף של התורם לבין משקל הגוף של הנתרם. כאשר הדגימה נלקחה מתורם שמן הדבר השפיע באופן זהה על הנתרם והביא לעלייה במשקל וכך להיפך. אין ספק שניסוי ממחיש את חשיבותה של המיקרוביוטיקה שבצדק מכונה "המוח השני".

    אילו גורמים מביאים להפרת האיזון בפלורה?

    ישנם שני גורמים מרכזיים המביאים להפרת האיזון בפלורה - הראשון הוא נטילת תרופות אנטיביוטיקה וסותרי חומצה, והשני נוגע לתזונה ובפרט לצריכה של תזונה מתועשת. נטילת אנטיביוטיקה עלולה להביא לקלקול הקשר הסימביוטי כלומר להפרת האיזון בפלורה, וכדי לצמצם את הפרת האיזון מומלץ ליטול פרו-ביוטיקה במקביל. מהיבט המזון - הרי שהיעדר סיבים תזונתיים פוגע באיזון הפלורה.

    הבחירה הנכונה למיקרוביום שלכם. בננה (צילום: ShutterStock)

    את הסיבים התזונתיים צורכים ממזונות מן הצומח - פירות, ירקות, דגנים וקטניות. הסיבים התזונתיים אינם מתפרקים בתהליך העיכול ומגיעים אל המעי הגס, שם הם מתערבבים עם אוכלוסיית החיידקים ותורמים לשמירת האיזון. ולכן העדפת עגבנייה על פני עוגה או בננה על פני כוס קולה היא צעד שמקדם את הבריאות, מחזק את מערכת החיסון ומונע תופעה שנקראת "קרייבינג" (השתוקקות) למזונות עתירי סוכר, או מטוגנים ומזונות מתועשים שמפרים את האיזון.

    האם ניתן לשקם את המיקרוביום בגוף?

    בהחלט. ראשית, מומלץ להימנע מכל דבר שיכול להפריע - למשל בעת מתן אנטיביוטיקה מומלץ ליטול פרוביוטיקה. שנית, חשוב להתרחק מכל המאכלים המתועשים ונוסף לכך מומלץ ליטול פרוביוטיקה בתכשיר מוכן שמכיל מספר של סוגי מיקרואורגניזמים שייסעו לגוף. כמו כן ישנה רשימת מזונות ייחודית שיכולה לעזור לשיקום המיקרוביום ולהקנות דרך חיים של בריאות וחוסן.

    לסיכומו של עניין, המיקרוביום הוא "המפה הגנטית" של הגוף וטביעת היד הביולוגית. שמירה על איזונו תורמות לתפקוד תקין של איברי הגוף ולבריאות הכללית של מערכת החיסון. מיקרוביום פגום ניתן לתיקון באמצעות נטילת פרוביוטיקה ותזונה מתאמת אישית ומתכונים לאיזון הפלורה הבקטריאלית בגוף ובכלל במערכת העיכול.

    ד"ר מוראד פאיז הוא רופא משפחה המטפל בגישת אורחות חיים ומציע גישה טיפולית המבוססת על תזונה לאיזון המיקרוביום בגוף מתוך שינוי והקניית הרגלים בריאים תוך הקפדה שהמטופל ילמד בקלות לשמר את ההרגלים הללו ולשלב אותם באורח חייו. ניתן ליצור קשר בטלפון: 052-389-7417

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully