וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב ראש מקבצי: כאב הראש של עונות המעבר

ד"ר אמנון מוסק

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 11:57

הוא מוגדר ככאב הראש החזק ביותר שידוע לאדם והוא בעל מאפיינים ברורים שלא ניתן להתבלבל בהם. אז למה הוא מופיע דווקא בסתיו, מי סובל ממנו בעיקר ואיך מטפלים בו? נוירולוג מסביר

כשמדובר על חילופי עונות אנחנו לרוב שומעים על אלרגיות, יובש ווירוסים, אבל יש כאלה שבזמן הזה סובלים מכאב הראש הכי חזק שפוגע בבני אדם - כאב ראש מקבצי. מדובר על כאב ראש מטריד במיוחד והוא בעל מאפיינים ברורים מאוד שמקלים על הזיהוי שלו.

לכאב הראש הזה יש כמה מאפיינים ייחודיים: הכאב המקבצי יגיע תוך כמה דקות לעוצמה המקסימלית, ולסובל ממנו אין אפילו זמן להתכונן ולקחת תרופה נגד הכאב. הוא מלווה בתסמינים של הפעלה חד צדדית של מערכת העצבים האוטונומית. יש לו קשר לשעון הביולוגי, המתבטא בהופעת הכאב בקשר הדוק לחודשי עונות המעבר. והוא בעיקר פוגע בגברים.

בנוסף, הכאב המקבצי יופיע רק בצד אחד של הראש, ותמיד באותו צד. בניגוד לכאב המיגרנה שמופיע פעם מימין ופעם משמאל, הכאב המקבצי מופיע תמיד באותו צד. פחות שכיח שהכאב מקרין לאחורי הראש ומגיע עד לעורף באותו צד.

עצמת הכאב היא נוראית, והלוקים בכאב זה מתארים הרגשה של משהו מנסה לדחוף את העין החוצה, או כאילו שסכין נתקעת בתוך העין. לכן זה לא מפליא לשמוע את הסובלים ממנו צועקים מכאב, ואפילו יש כאלו שדופקים את הראש בקיר כדי להקל על הכאב.

כאב ראש. ShutterStock
מופיע רק בצד אחד ובעיקר אצל גברים. גבר שם יד על ראשו/ShutterStock

תסמינים נלווים לכאב

עם הכאב, תתחיל העין לדמוע, היא מאדימה (לובן העין נהיה כמו שנראה בדלקת העין), העין נהיית קטנה יותר והנחיר, רק באותו צד של הכאב, מתחיל לדלוף או נהייה גדוש, כמו בנזלת. כל אלו קורים רק בצד של הכאב. לעיתים יש הבדל בהזעה בין שני צדי הפנים, עם פחות הזעה בצד הכאב. תופעות אלו מבטאות הפרעה בתפקוד מערכת העצבים האוטונומית, שבין תפקידיה לשלוט על קצב הלב, קצב בנשימה, ההזעה, פעולת המעיים, לחץ הדם, ועוד.

עוד בוואלה!

אלה סוגי כאבי הראש הכי נפוצים וככה מטפלים בהם

לכתבה המלאה

למה זה קורה?

הכאב המקבצי קשור כנראה להפרעה בשעון הביולוגי הפנימי. כמו על פי שעון, הוא נוטה להופיע בעיקר בעונות המעבר ובייחוד בסתיו. כאשר השעון הביולוגי מודיע 'הסתיו מגיע', מתחיל גם כאב הראש. מרגע זה, יכול האדם לסבול מ-1-8 התקפות כאב ביום, כאשר כל התקפת כאב נמשכת מ-30 דקות ועד 3 שעות ובממוצע כשעה. הכאב גם נוטה להופיע בשעות מסוימות, ויכול להעיר את האדם בדרך כלל בין חצות ל-2 לפנות בוקר.

תקופת כאב כזו, עם התקפות כאב יומיות כאלו, נמשכת בממוצע 4 שבועות ולאחריה יעלם הכאב כלא היה, עד להפעלה חוזרת של השעון הביולוגי בשנה הבאה או לאחר כמה שנים. מקבצי כאב אלו הם שנתנו לכאב את שמו - קלסטר.

מחקרים מראים שקרוב לוודאי מדובר בהפרעה שמקורה בהיפותלמוס, מבנה קטן בגודל 1 סמ"ק הממוקם בבסיס המוח ובו מצוי השעון הביולוגי. מהות ההפרעה עדיין אינה ידועה. יש עוד גורמים שאינם ידועים ומלמדים שמדובר בהפרעה מורכבת יותר - כמו העובדה שהוא פוגע בעיקר בגברים.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
מדובר בהפרעה שמקורה בהיפותלמוס. סריקת מוח/ShutterStock

יש אנשים שאצלם הכאב המקבצי מופיע בצורה כרונית. מצב כרוני מוגדר כשבין תקופת מקבץ לשנייה יעברו פחות מ-3 חודשים או שמשך כל מקבץ כאב יהיה ארוך מאוד. בתקופת הכאב האדם סובל מאוד. אמנם התקפה של הכאב נמשכת כשעה וחולפת, אולם היא משאירה את האדם מותש ומפוחד ממה שקרה לו וחלק גדול מהסובלים ממנו אינם מתפקדים היטב בתקופת הכאב. בעבר דווח על אנשים שאיבדו עצמם לדעת בזמן התקפת כאב. ולמרות זאת, חשוב לדעת שיש לכאב הזה טיפול תרופתי יעיל.

למידע נוסף על כאבי ראש לחצו כאן

טיפול בכאב המקבצי

הטיפול נעשה בשני מישורים: במישור המיידי ניתן טיפול לבלימת התקף הכאב. זה נעשה בשילוב שאיפת חמצן נקי מיד עם הכאב או בנטילת תרופות או זריקות ייעודיות לכאב זה. במישור המניעתי, ניתנת תרופה לבלימת כל מחזור הכאב. היעילים ביותר הם סטרואידים שניטלים ל-2-4 שבועות או תרופות אחרות כשהמטרה היא שליטה מוחלטת בכאב.

אצל מי שיש לו תדירות גבוהה של כאבים או כאב כרוני, ניתן טיפול ממושך וקבוע. גם כאן עיקר הטיפול הוא בתרופות למניעה. בשנים האחרונות הוכנסו כמה טיפולים חדשים כמו זריקות נוגדות CGRP, קנאביס, ובמי שעמיד לכל אלו ניתן לבצע השתלת אלקטרודה להיפותלמוס. בקרוב יתחיל במרפאת כאב הראש באיכילוב מחקר בנושא טיפול בפטריות פסילוסיבין למניעת כאב מקבצי ומחקר ביולוגי לזיהוי הגורם שמפעיל את השעון הביולוגי ליצור את הכאב, מתנהל עתה.

ד"ר אמנון מוסק הוא סגן מנהל המערך לנוירולוגיה, מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים בבי"ח איכילוב, ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully