וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון המפתיע והמדהים של סיפור לפני השינה

קריאת סיפורים לילדים אומנם אינה חובה, אבל הורים רבים בוחרים לספר לילדיהם סיפור לפני השינה. מחקר חדש מצא כי להרגל הזה יש יתרון בריאותי ונפשי מדהים

האם קריאת סיפור יכולה להועיל לילדים חולים כמו מרק עוף או כוס תה? על פי מחקר חדש מברזיל סיפורים באמת גורמים לילדים בבית החולים להרגיש טוב יותר. החוקרים טוענים כי קריאה לילדים שנמצאים באישפוז מפחיתה כאב ומתח על ידי הגברת הורמונים מסוימים במוח ומשפרת את איכות הטיפול.

קריאת סיפור היא דרך לעזור לקטנטנים להרגיש בטוחים או לעייף אותם לפני השינה, אך הממצאים החדשים מראים שהם מקלים על תסמיני מחלה וכאב. החוקרים מוסיפים שהם גם יעילים פי שניים מצורות בידור אחרות, כמו חידונים לדוגמה.

"במהלך קריאת הסיפור קורה משהו שאנו מכנים 'הובלת הנרטיב', כלומר הילד דרך הפנטזיה, יכול לחוות תחושות ומחשבות שמעבירות אותו לרגע לעולם אחר ושונה מחדר בית החולים והרחק מהתנאים המרתיעים של אשפוז", אומר המחבר הראשון של המחקר, ד"ר גילהרם ברוקינגטון, מהמכון האוניברסיטאי ד'אור דה פסקוויסה אנסינו (IDOR) ומהאוניברסיטה הפדרלית של ABC, בהודעה לתקשורת.

המחקר מצא כי סיפורים מעלים את רמות האוקסיטוצין, המכונה "הורמון האהבה" ובמקביל, מפחיתים את הקורטיזול, הורמון המשתחרר בזמן לחץ.

אבא מקריא סיפור לבתו. ShutterStock
מעלה את "הורמון האהבה" בכל מיני דרכים :) אבא מקריא סיפור לבתו/ShutterStock

"עד המחקר הנוכחי, הראיות החיוביות של סיפורי לפני השינה התבססו על מה שקרוי 'שכל ישר', שלפיו האינטראקציה עם הילד יכולה להסיח את הדעת, לבדר, להקל על סבל כלשהו. אבל היה חסר בסיס מדעי מוצק, במיוחד בכל הקשור למנגנונים הפיזיולוגיים הבסיסיים", מסביר המחבר המשותף, ד"ר חורחה מול נטו.

הצוות זיהה את התהליכים הפסיכולוגיים והביולוגיים המתרחשים במהלך האזנה לסיפור. הם בחרו 81 ילדים בגילאי שנתיים עד שבע בבית חולים בסאו פאולו עם אסתמה, ברונכיטיס או דלקת ריאות. החוקרים בחרו באקראי מחצית מהקבוצה, להם קראו סיפורים במשך כ-30 דקות. לילדים האחרים הוצגו חידות על ידי אותם אנשי מקצוע ולאותו פרק זמן.

עוד בוואלה!

מומחים קבעו: הטיפים המוזרים שיעניקו לכם שינה מושלמת

לכתבה המלאה

מחברי המחקר אספו דגימות רוק למדידת שני ההורמונים. המשתתפים הצעירים עברו גם בדיקות כאב לפני המפגשים ולאחריהם. לאחר מכן הצוות אישר את התוצאות באמצעות משימת שיוך מילים בה הוצגו לילדים שבעה קלפים. אלה תיארו אחות, רופאה, בית חולים, רפואה, חולה, כאב וספר.

הנסיכה הקסומה. Giphy, Giphy
מוריד מתח. גיף מהנסיכה הקסומה של סבא מקריא סיפור לנכדו/Giphy, Giphy

החוקרים מדווחים כי התוצאות היו חיוביות עבור שתי הקבוצות, מכיוון ששתי ההתערבויות הפחיתו את רמות הקורטיזול והגדילו את ייצור האוקסיטוצין. הם הוסיפו כי על פי דיווחי הילדים עצמם תחושות של כאב ואי נוחות גם ירדו. הצוות הברזילאי מוסיף כי ההבדל העיקרי היחיד הוא שההשפעה של הסיפורים הייתה חזקה פי שניים מלספר חידות לילדים. הממצאים, המופיעים בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, הראו שסיפורים פשוט עובדים הרבה יותר טוב.

"נקודת שיא נוספת במחקר זה היא שהוא לא בוצע בסביבה מלאכותית, אלא בתוך חיי היומיום של טיפול נמרץ לילדים. הסיפורים סופרו באופן אינדיבידואלי, הילד בחר מה יהיה הסיפור שיסופר. בין הספרים המוצעים, בחרנו בספרים הקיימים בחנויות הספרים הרגילות וללא הטיה רגשית מוגדרת מראש, כך שהסיפור אינו משפיע כל כך על תגובת הילד לאחר הפעילות", אומר ד"ר ברוקינגטון.

בשנת 2014 פרסמה האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים המלצה לפיה על הורים לקרוא לילדיהם סיפורים, כבר מגיל מאוד צעיר. הסיבה לדבריהם נעוצה בכך שמחקרים הראו קשר בין קריאה בקול רם לילדים ובין התפתחות שפה בגיל מאוחר יותר והישגים בלימודים. מחקר אחר מצא כי קיימים הבדלים בפעילות המוח בין ילדים שהקריאו להם סיפור מאז שנולדו ובין כאלה שלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully