וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים שלכם נוחרים? זו הסיבה שאסור לכם להתעלם מזה

עודכן לאחרונה: 29.4.2021 / 14:36

כמה פעמים בשבוע הילד שלכם נוחר? לפי מחקר חדש, התשובה לשאלה הזו יכולה להיות הסבר לשלל בעיות התנהגות, בהן חוסר ריכוז והיפראקטיביות. הנה כל הפרטים

ילד ישן. ShutterStock
כמה פעמים בשבוע אתם שומעים את הילד שלכם נוחר? ילד ישן/ShutterStock

כאיל לא מספיק קשה לשמור ולהגן על הילדים שלנו כשהם ערים, מחקר חדש מגלה כי גם האופן שבו הם ישנים אמור להדליק אצלנו נורות אזהרה חשובות. הרבה ילדים נושמים קצת בכבדות כשהאף שלהם סתום, אבל אם הילד שלכם נוחר מספר ימים בשבוע, זה משהו שצריך לשים לב אליו, כך על פי מחקר שפורסם השבוע בכתב העת Nature Communications.

המחקר החדש מצא קשר בין נחירות תכופות ושינויים במבנה המוח אצל ילדים, כמו גם לסוגיות התנהגותיות כמו היפראקטיביות וחוסר ריכוז. החוקרים בחנו תוצאות MRI של יותר מ-10,000 ילדים בני 9-10 מארצות הברית, כמו גם את הדיווחים של הוריהם על התדירות שבה ילדיהם נוחרים, ושאלונים סטנדרטיים של התפתחות הילד.

הם גילו כי לילדים שנוחרים שלוש פעמים או יותר בשבוע יש חומר אפור דק יותר בכמה אזורים במוחם, כולל כאלה המסייעים בניהול חשיבה ושליטה בדחפים.

"אלה חלקים במוח האחראים על ויסות התנהגותי, זה משפיע על הריכוז ועל מה שאנחנו מכנים 'גמישות קוגניטיבית', שהיא בעצם ויסות ההתנהגות עצמי", אמרה עורכת המחקר ד"ר אמל ישאיה, מומחית ברפואת אף-אוזן-גרון בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מרילנד. היא הוסיפה כי ילדים שנחרו הרבה נטו גם לגלות חומרה הולכת וגוברת של "התנהגויות בעייתיות".

המחקר אמנם לא יכול לבסס קשר של סיבה-תוצאה בין נחירות לבין בעיות התנהגות, אבל הוא בהחלט מעלה נקודה מדאיגה. "מנקודת מבט ביולוגית, נחירות אומרות שהאוויר לא זורם בחופשיות", אמרה ד"ר ישאיה ל-HuffPost, "יכול להיות שילדים אלה מתעוררים לעיתים קרובות, או שזה יכול לשנות את האופן בו דם הילדים מביא חמצן למוחם, מה שאומר שהם לא מקבלים מספיק ממנו. וייתכן שאחד ממנגנונים אלה (או שניהם) יכול להיות מאחורי הקשר בין שינויים במבנה המוח להתנהגותם של ילדים".

ילד ישן במיטה עם מוצץ. ShutterStock
7 עד 11 אחוזים מהילדים סובלים מהפרעות שינה. ילד ישן/ShutterStock

זה אינו המחקר הראשון שבוחן את ההשפעה של נחירות על ילדים, כאשר מרבית המחקרים הקודמים בחנו בעיקר את התופעה של דום נשימה בשינה. מחקר מקיף שנערך לפני שנים מספר וכלל מעקב אחר אלף ילדים במשך 6 שנים, החל מגיל חצי שנה, העלה גם הוא ממצאים מדאיגים. לפי הממצאים, ילדים שנחרו, נשמו מהפה או סבלו מדום נשימה בשינה היו בסיכון גבוה יותר לבעיות ההתנהגויות, ובנוסף היו בסיכון גבוה יותר ב-50 עד 90 אחוזים לפתח תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD), ביחס לילדים שנשימתם היתה תקינה.

חשוב לציין כי לא מדובר בבעיה נדירה - 7 עד 11 אחוזים מהילדים במדינות המערב סובלים מהפרעת שינה, שהיא כל מה שמפריע למהלך השינה התקין והרצוף. סימנים שיכולים להעיד על הפרעת שינה הםשינה בפה פתוח, מאמץ נשימתי מוגבר, נחירות, ראש מוטה לאחור ויקיצות מרובות. אם אתם חושדים שילדכם סובל מהפרעת שינה או אם אתם שומעים אותו נוחר כמה לילות ברצף - כדאי לפנות לרופא הילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully