וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאתם חייבים לדעת על הורמון האהבה

ההורמון הכי ט"ו באבי: מלבד סגולותיו בזירוז לידה ובסיוע לתהליך ההנקה, אוקסיטוצין מצוין גם בשיפור היכולות החברתיות שלנו וביצירת קשר זוגי

אילוסטרציה. ShutterStock
יוצר אמון בין אישי/ShutterStock

אימהות מכירות את ההורמון אוקסיטוצין (Oxytocin) בתור ההורמון שמזרז את הלידה ובתור זה שמקל על הפרשת החלב בזמן הנקה. מה שלא כולם יודעים הוא שאוקסיטוצין מופרש אצל נשים וגברים גם בזמן אורגזמה, וביכולתו להשפיע על התפקוד החברתי שלנו ולעזור לנו ביצירת אמון בין אישי. הכירו את הורמון האהבה, ההנקה, התקשורת והמונוגמיה.

עוד בנושא:
מחקר גילה: סטוצים זה דווקא בריא
הורמון האהבה נלחם באנורקסיה

ההורמון אוקסיטוצין מיוצר במוח, בהיפותלמוס - אזור שמצוי בחלקו הקדמי של מוח הביניים. מההיפותלמוס מועבר ההורמון לבלוטת יותרת המוח וממנה הוא מופרש למחזור הדם. הפרשת ההורמון למחזור הדם מסדירה שתי פעולות קריטיות במערכת הרבייה הנשית: לידה (ההורמון משפיע על התכווצות שרירי הרחם) והנקה. ריכוז ההורמון בדם מגיע לשיאו בזמן הלידה ולאחר גירוי של הפטמות. צורתו הסינטטית של ההורמון, פיטוצין, מוכרת היטב לנשים שעברו לידה בעזרת זירוז.

לא רק בין אמא לתינוק

מלבד כיווץ שרירי הרחם וסיוע בהנקה, לאוקסיטוצין תפקיד מרכזי במערכת הרגשית שלנו, והוא קשור בתפקודים קוגניטיביים, חברתיים והתנהגותיים. מתברר כי ההורמון חשוב ביצירת תחושת אמון וביציבות פסיכולוגית. מחקרים רבים מדגימים את חלקו בוויסות תוקפנות, התנהגות מינית, אמון וזיכרון חברתי. הפרשתו קשורה גם בהתקשרות האם לרך הנולד. עם זאת, אין מדובר בשחקן בודד במערכה וברור שההורמון הוא חלק ממערכת מורכבת של חומרים כימיים האחראיים על העברת דחף עצבי - נוירוטרנסמיטרים, המאפשרים לגוף להסתגל למצבים רגשיים שונים.

מחקר מרתק שפורסם בינואר 2014 הדגים את ההשפעה של אוקסיטוצין על המערכת הרגשית שלנו. במחקר קיבלו קבוצת נבדקים תרסיס אוקסיטוצין לאף. קבוצת הביקורת קיבלה תרסיס פלצבו. נמצא כי יכולתם של הנבדקים שצרכו אוקסיטוצין בזיהוי הבעות פנים הקשורות ברגשות היתה גבוהה יותר לעומת חברי קבוצת הביקורת.

מונו מונו גמיה

במחקר אחר, "הורמון האהבה", שפורסם ב?2012, נבדק ריכוז האוקסיטוצין אצל זוגות טריים לעומת אנשים שלא היו באותה עת במערכת יחסים זוגית. במחקר נמצא כי בשלבים הראשונים של קשר רומנטי (עד חצי שנה) ריכוז ההורמון גבוה.

מחקר שפורסם בנובמבר 2013 זיכה את ההורמון בשם "הורמון המונוגמיה". בסריקת מוחם של גברים שקיבלו אוקסיטוצין נמצאה פעילות מוגברת של מרכזים במוח האחראיים על היקשרות לבנות הזוג.

במחקרים מהחודשים האחרונים נבחן השימוש האפשרי באוקסיטוצין לשיפור המיומנויות החברתיות של מטופלים בספקטרום האוטיסטי, שתפקודם החברתי גבוה יחסית. נראה שהשפעתו של ההורמון על מטופלים אלו חיובית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully