וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק זמן איכות: כל היתרונות הבריאותיים של קריאה בילדות

18.4.2018 / 6:07

קריאת ספרים חשובה לא רק לחיזוק הקשר בין הורים לילדים או להתפתחות הוורבלית של הילד, אלא היא טומנת בחובה עוד כמה יתרונות. אספנו כמה מהם

צילום מסך

בווידיאו: הילד הזה מתחיל לבכות כשאמא שלו מסיימת להקריא לו סיפור

העולם המודרני מעלים לאט לאט הרבה מהמסורות שהיו קיימות פה פעם, אבל נדמה שאחד מהדברים ששרדו הוא קריאת סיפורים לילדים לפני השינה. על אף שהורים מודעים לחשיבות של המסורת הזו, כאשר הילדים מתבגרים ולומדים לקרוא לבד, רבים פחות מקפידים שהילדים שלהם יבלו זמן בקריאת ספרים ונותנים להם זמן רב יותר מול הטאבלטים.

הנה כמה מחקרים שהתפרסמו על היתרונות הבריאותיים והפסיכולוגים של קריאת ספרים בגיל הילדות - מינקות ועד גילאים בהם הם לומדים לקרוא לבדם:

קריאת ספרים מועילה כבר בגיל הינקות
כשאתם מקריאים לתינוקכם זה עוזר להתפתחות השפה, משום שזה אחד ממקורות המידע הראשוניים שמהם הם לומדים על דפוסי השפה. כאשר אתם מקריאים בקול לתינוקכם, נוצרות סינפסות (קישוריות) במוחו, וזה מקדם את התפתחותם של אזורים שונים במוח.

אמא מקריאה סיפור לתינוק. ShutterStock
מקדמת את התפתחות השפה של התינוק. אמא מקריאה סיפור/ShutterStock

תינוקות ופעוטות שמים לב למקצב ולטון הדיבור, במיוחד אם הקול הדובר הוא קול אהוב ומוכר של אמא, אבא או של דמות מטפלת קבועה ואהובה אחרת. אף על פי שלמילים ולמשפטים שתקריאו להם לא תהיה משמעות עבורם בתחילה, מה שכן יהדהד וייטמע בהם הוא צליל השפה והאופן שבו המילים והצלילים מתחברים אלה לאלה.

ספרים בדיוניים מפתחים תחושה של אמפתיה
מחקר פסיכולוגי טוען כי קריאת סיפורים מעניקה לילדים הזדמנות לבלות זמן בתוך המוח של מישהו אחר ולשים את עצמם בנעליהן של דמויות שונות. הם גם עשויים להיחשף לסוגים שונים של אנשים, מקומות, תרבויות ומצבים שפותחים את דעתם למגוון רחב של דמויות ואירועים.

מחקר מאוניברסיטת קיימברידג' קובע כי קריאת ספרי פנטזיה בדיוניים מספקת "הכשרה מצוינת לצעירים בפיתוח ותרגול אמפתיה ותורת המחשבה, כלומר, הבנה של האופן שבו אנשים אחרים חשים וחושבים".

אבא מקריא סיפור לבתו. ShutterStock
מפתח אמפתיה והבנה לאחרים. אבא וילדה קוראים סיפור/ShutterStock

יכולות קריאה נמוכות נקשרות גם לבריאות פיזית ירודה
ילדים שאינם מפתחים מיומנויות קריאה טובות עלולים להיות במצב בריאותי ירוד (הן פיזי והן נפשי) בהשוואה לחבריהם, כך על פי מחקר מאוניברסיטת סטבנגר שבנורבגיה. החוקרים ציינו כי "הקשר בין מיומנויות קריאה חלשות לבין בריאות ירודה עולה עם הגיל", והעלה חששות כי הקוראים החלשים עלולים להחמיץ או לא להבין מידע בריאותי שכתוב במאמרי חדשות, עלונים, ספרים וכו'.

ילדים שקוראים, טובים יותר במתמטיקה, לא רק בשיעורי לשון ושפה
במחקר בריטי שנערך בשנת 2013, גילו חוקרים כי ילדים שקראו בהנאה היו טובים יותר בשיעורי החשבון. על פי החוקרים, הקריאה עזרה להם בהבנת תיאוריות חדשות ובספיגת מידע, בעוד שאצל ילדים עם אוצר מילים קטן יותר היה קושי בהבנת מושגים לא מוכרים.

ספרים הם הצורה הבריאה ביותר של בידור ביתי לילדים
אין הורה היום שלא יודע מה ההשפעות הבריאותיות והפסיכולוגיות של שימוש מוגבר במכשירים ניידים או טאבלטים על מוחם ובריאותם של ילדים ובכל זאת אנחנו נתקלים לא מעט בילדים שבוהים שעות במכשירים האלה.

בניגוד לספרי קריאה שאינם מהווים סכנה כזו ולא מכילים אור כחול שפוגע בשעות השינה והערות של הילדים שלכם, המכשירים האלה עלולים לגרום לנזקים בגילאים מוקדמים ומאוחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully