וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום אינקובטור? הפעולה הכי פשוטה שיכולה להציל פגים

עודכן לאחרונה: 31.5.2021 / 7:20

מחקר חדש מפציר בארגוני בריאות לשנות את פרוטוקול הטיפול בפגים ברחבי העולם ולאפשר להם לקבל טיפול מוכר מיד לאחר הלידה. החוקרים טוענים ששינוי קטן יכול להציל 150 אלף פגים בשנה

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
"שיטת הקנגרו" - תינוק מונח למגע עור בעור על אמו מיד לאחר הלידה/ShutterStock

מגע עור לעור עשוי להציל את חייהם של פגים שנולדו לפני המועד - כך קובע מחקר חדש ומעניין. על פי המחקר, במקום לקחת תינוקות פגים או תינוקות שנולדו במשקל נמוך ישירות לאינקובטור לאחר הלידה, יש להניחם על חזה החשוף של אמם או של מטפל קרוב אחר ולהזינם בחלב אם בלבד.

הגישה המתוארת כאן אינה חדשה, והיא מוכרת מזה שנים בשם "שיטת הקנגרו", כעת טוענים החוקרים שיש בידיהם ראיות לכך שזוהי השיטה הטובה והבטוחה ביותר לטיפול בפגים במשקל לידה נמוך. לדבריהם, בשיטה זו הפגים חשופים לפחות זיהומים, שיעורי ההנקה עולים והם עולים במשקל בקצב טוב יותר. אולם, למרות למרות כל התועלות הללו השיטה עדיין לא אומצה כפרוטוקול טיפולי בבתי חולים באופן נרחב עד היום.

עמדת ארגון הבריאות העולמי למשל, תומכת בשיטת הקנגרו לטיפול בפגים, אולם רק לאחר שהתינוקות נלקחים לבדיקות והערכת מצב בפגייה (מיד לאחר הלידה) ואחרי שהרופאים קובעים שמצבם יציב מספיק.

אילוסטרציה. ShutterStock
מגע עור לפגים מתאפשר רק לאחר ייצוב קליני של היילוד בהפרדה. פג באינקובטור/ShutterStock

אולם, ניסוי מבוקר שנערך בחמישה בתי חולים הראה כי ההמלצה הזאת מפרידה בין התינוקות לאמהות בשלב מוקדם מדי. תחת זאת מציע המחקר תנאי טיפול חלופיים ומתאימים יותר - מחלקה משולבת ליולדות ופגים שבה הצוות הרפואי יוכל לטפל באימהות וביילודים במקביל, מבלי להפריד ביניהם.

המחקר כלל 3,211 תינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך בגאנה, הודו, מלאווי, ניגריה וטנזניה. היולדות והיילודים שהשתתפו במחקר חולקו באופן אקראי לטיפול במחלקות משולבות פגים-יולדות או לטיפול הסטנדרטי שבמסגרתו מופרד הפג מהוריו מיד לאחר הלידה ונלקח להשגחה, שמסגרתה המגע עם ההורים מותר לפרקי זמן קצרים מחוץ לאינקובטור והחל מתום היממה הראשונה לחייו.

ירידה של 25% בתמותה

בשלושת הימים הראשונים, הפגים שזכו לקבל מגע עור-בעור עם אימם הוחזקו על האם ביחידת הטיפול המשולבת לאם ולתינוק במשך 17 שעות ביום בממוצע. לעומתם, הפגים שטופלו באינקובטורים בפגייה, בנפרד מהאם, זכו לשעה וחצי מצטברת (לא רצופה) של מגע פיזי עם אמם.

לפגים שהיו במגע ישיר וקרוב עם הוריהם מיד לאחר הלידה היה סיכון נמוך ב-25 אחוזים למות בחודש הראשון לחייהם, כך גילו החוקרים. הפגים שהיו במגע רציף עם הוריהם היו בסבירות נמוכה יותר לפתח היפותרמיה (תת-חום) וגם הרעלת דם חיידקית, ייתכן משום שתינוקות אלה היו חשופים יותר למיקרוביום המגן של אמם. לאותם תינוקות היה גם סיכוי גבוה יותר לינוק את חלב האם הראשוני (קולוסטרום) והעשיר בנוגדנים ובאו במגע עם פחות אנשים (סיכון נמוך יותר לחשיפה לזיהומים).

הורים מלטפים תינוק פג דרך פתחים באינקובטור. ShutterStock
הפרדה בין האם לתינוק לאחר הלידה גורמת לסטרס אצל שני הצדדים. הורים ופג באינקובטור/ShutterStock

כאשר מפרידים בין אם לתינוקה לאחר הלידה נוצר סטרס אצל שני הצדדים, ולהימנעות ממנו באמצעות פרוטוקול הקנגרו עשויות להיות תועלות בריאותיות נוספות. מגע של עור לעור בין אם לתינוקה כבר הוכח מחקרית כתורם לייצוב קצב הלב של התינוק, הרגעת הנשימה שלו והפחתת בכי.

"מהפכה בטיפול נמרץ ליילודים"

"להשאיר את האם והתינוק יחד החל מרגע הלידה, עם אפס הפרדה, יכול לחולל מהפכה באופן שבו טיפול נמרץ ניתן ליילודים במשקל נמוך ולפגים ברחבי העולם", טען ראג'יב באהל, ראש תחום המחקר לבריאות אמהות ויילודים בארגון הבריאות העולמי. "המחקר הזה מוכיח שלשיטת הקנגרו יש פוטנציאל להציל את חייהם של תינוקות רבים מיד לאחר הלידה. זהו ממצא בעל חשיבות למדינות עשירות ועניות כאחד", הוסיף.

כיום, יותר מ-96 אחוזים מהתינוקות בעלי משקל לידה נמוך נולדים במדינות מתפתחות, ותינוקות אלה נמצאים בסיכון מוגבר למחלות זיהומיות, עיכובים התפתחותיים ומוות. טיפול קונבנציונלי בפגים כרוך בעלויות גבוהות, מיומנויות מקצועיות ותמיכה לוגיסטית שלא תמיד זמינות במדינות שבהן ההכנסה הממוצעת היא נמוכה. שיטת הקנגרו לעומת זאת, היא חלופה בטוחה ויעילה שקל וזול בהרבה ליישם גם במדינות מתפתחות.

אישה מגאנה מחזיקה את התינוקת שזה עתה ילדה על סיפונה של אוניית פליטים ספרדית. AP
96 אחוזים מהלידות במשקל נמוך מתרחשות כיום במדינות מתפתחות. יולדת מגאנה מחזיקה תינוקת שזה עתה נולדה/AP

הממצאים של המחקר החדש תומכים גם במטה-אנליזה שנערכה לא מזמן וכללה מחקרים רבים, ובה נמצא שיישום שיטת הקנגרו לאחר ייצוב קליני של היילוד מוביל להפחתה של 40 אחוזים בתמותת התינוקות. אולם לא כל הפגים מצליחים להגיע לשלב הזה - מחקרים מגלים שקרוב למחצית ממקרי תמותת הפגים במדינות רבות באסיה ובאפריקה מתרחשים בטווח של 24 שעות מלידתם, ו-80 אחוזים מהם קורים בשבוע הראשון לאחר הלידה. המשמעות היא שפגים רבים מתים עוד לפני שניתן ליישם איתם את שיטת הקנגרו (על פי הפרוטוקול הנהוג כיום, שמאפשר זאת רק לאחר ייצוב קליני של היילוד שנעשה בהפרדה).

"הרעיון של לאפשר מגע עור-בעור מיד לאחר הלידה גם לתינוקות קטנים מאוד שמצבם אינו יציב נתקל בהתנגדות חזקה מאוד, אולם יותר מ-75 אחוזים ממקרי התמותה קורים עוד לפני שמצבם של היילודים מוגדר יציב", הסביר נילס ברגמו ממכון המחקר קרולינסקה בשבדיה. חוקרי המחקר החדש סבורים שאם יילודים במשקל נמוך יקבלו מגע קנגרו מיידי לאחר הלידה - הדבר עשוי להציל 150,000 פגים מדי שנה.

בימים אלה בוחן ארגון הבריאות העולמי את ההמלצות שלו בנוגע ליישום שיטת הקנגרו למגע עור-בעור מיד לאחר הלידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully