וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך עשוי משקל הלידה להשפיע על הכושר של התינוקות שלכם

תינוקות עגלגלים עם לחיים שמנמנות מצטלמים טוב יותר, ומסתבר שגם נהנים מיתרונות בריאותיים רבים יותר. מחקר חדש מצא שככל שהמשקל בלידה גבוה יותר, תעלה רמת כושר הלב וכלי הדם של התינוקות כאשר יהפכו לצעירים בגילאי 17-25

מערכת וואלה!

בסרטון: סיפור בדקה - השלישה הכבדה בעולם (כמעט)

לכל שבוע במהלך ההיריון יש תפקיד ברור בהתפתחות העובר, ולא פלא שהשאיפה של כולם היא לידה שתגיע בסיומו של היריון מלא (בן 40 שבועות), כאשר כל המערכות בגוף התינוק יהיו מוכנות לפעולה מחוץ לרחם. אך האם למשקל לידה מעל הממוצע יש משמעות מבחינה בריאותית?

חוקרים בשבדיה מצאו שמשקל לידה גבוה יותר עשוי לחזות כושר לב וכלי דם טוב יותר בבגרות. המדענים במכון המחקר הרפואי קרולינסקה מדדו את רמות הכושר של 286,761 גברים שבדים בגילאי 17-25. המשתתפים במחקר התבקשו לרכוב על אופני ארגומטר שמודדים את עוצמת התגובה של שרירים ומתעדים את הווטאז' (כוח חשמלי הנמדד בוואטים) שהם הצליחו לייצר. את הנתונים על משקל הלידה של המשתתפים לקחו החוקרים מרישומי מרשם הילודה הרפואי השבדי.

הצוות מצא שככל שמשקל הלידה עלה, עלתה ביחס ישיר אליו תפוקת הווטאז' המקסימלי: עבור כל עלייה של 90.72 גרם במשקל הלידה (בטווח הרגיל של 2.7-4 קילו) הייתה עלייה של 1.74 וואט באנרגיה שהאדם הצליח לייצר. המשמעות היא שבממוצע, גבר שנולד במשקל 3.44 קילו הצליח לייצר במאמץ מקסימלי 8.7 יותר וואט אנרגיה ממה שהצליח לייצר מי שמשקל הלידה שלו היה נמוך בחצי קילו.

עוד בוואלה!

לא תאמינו באיזה משקל נולדה התינוקת הקטנה בעולם

לכתבה המלאה

"המשמעות של משקל לידה גבוה יותר היא כושר לב וכלי דם גבוה יותר", אמר לניו יורק טיימס הכותב הראשי של המחקר ויקטור אלקוויסט, דוקטורנט במכון המחקר הרפואי קרולינסקה בשבדיה. "מחקרים קודמים הראו שכושר לב וכלי דם גבוה יותר מרמז על סיכון נמוך יותר לתחלואה ולתמותה ממחלות לב וכלי דם".

המחקר, שהתפרסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי, פוקח על פי מדד מסת הגוף האימהי, גיל האם בלידה, ניתוח קיסרי, יתר לחץ דם אימהי וגורמים נוספים. "ממצא זה מוגבל לתינוקות שנולדו בתומו של היריון מלא", אמר אלקוויסט, "לכן צריך לשקול את הרעיון שמשקל לידה נמוך, גם אצל תינוקות של היריון מלא, עדיין עשוי להוות דאגה".

תינוק ניו בורן אחרי לידה שוכב על משקל למדידה. ShutterStock
ככל שהמשקל היה גבוה יותר, עלתה גם רמת כושר לב וכלי דם. תינוק ניו בורן על משקל/ShutterStock

למשקל הלידה של תינוקות יש השלכות נוספות על חייהם כבוגרים. למשל, לפני כחודש פורסם בכתב העת Human Reproduction מחקר שמצא שגברים שנולדו במשקל נמוך נטו להתקשות יותר בהבאת ילדים משלהם.

חוקרים בדנמרק בדקו 5,594 גברים ו-5,342 נשים שנולדו בין השנים 1984 ל-1987 והמשיכו לעקוב אחריהם עד לבגרותם בסוף 2017, כשהיו בני 32 בממוצע. הם גילו כי גברים שנולדו מתחת למשקל של כשלושה קילוגרמים (בשבוע 40 ומעלה להריון) היו בסיכון מוגבר של 55 אחוזים לבעיות פוריות בהמשך חייהם, זאת בהשוואה לגברים שנולדו בטווח המשקל המתאים לגיל ההיריון. למרות שבאוכלוסייה רגילה צפויים כ-5.7 אחוזים מהגברים לסבול מבעיות פוריות, בקרב אלה שנולדו במשקל נמוך המספר עלה ל-8.3 אחוזים. עם זאת, לא נמצא קשר בין משקל לידה לפוריות אצל נשים.

טווח המשקל של תינוקות שנולדו אחרי הריון מלא (40 שבועות) נע בין כ-2.5-4.5 קילוגרמים ולכן במחקר זה תינוקות שנולדו במשקל של פחות מ-3 קילוגרמים הוגדרו כקטנים לגיל ההיריון ושקלו פחות מ-90 אחוזים מהילדים באותו גיל הריון.

משפיע גם על האישיות?

מחקר אחר, משנת 2015, גילה שלידה במשקל נמוך ופגות עשויים להשפיע על תכונות אופי כמו חברותיות ונטייה לחרדה. על פי תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת הרפואי Archives of Disease in Childhood, הנבדקים שנולדו לפני הזמן או במשקל נמוך היו בעלי נטייה ברורה יותר להיות בעלי "אישיות נמנעת חברתית". הם הראו תוצאות גבוהות יותר במדדים של תכונות אופי כגון התכנסות פנימית, נוירוטיות יתר ואפילו מידות מסוימות של אוטיזם. הם גם הראו תוצאות נמוכות בתכונות כמו נינוחות ונכונות לקחת סיכונים. באופן כללי, החוקרים תיארו כי ללידה מוקדמת הייתה השפעה על כ-11 אחוז מתכונות האישיות שנבדקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully