וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיית חלב דל שומן לא תפחית את הסיכוי של הילדים שלכם לסבול מעודף משקל

חוקרים קנדים סקרו מחקרים שבדקו את ההשפעה של צריכת חלב פרה על השמנת יתר בילדות, וגילו שדווקא הילדים ששתו חלב מלא נטו להיות רזים יותר. ככל הנראה הסיבה היא שהשומן בחלב גורם להם להרגיש שבעים ולנשנש פחות

מערכת וואלה! NEWS

בווידאו: עליה בצריכת מוצרי חלב בישראל

בשלב מסוים בחייו של ילד, חלב הופך ממשקה החיים - שמעניק לו את כל התזונה שהוא צריך, למשקה שיש לפקח על ערכיו הבריאותיים. בעשורים האחרונים הנטייה היא לעבור באופן גורף למוצרים שהם דלים בסוכר, מלח ושומן, והורים רבים מעדיפים שהילדים שלהם יצרכו גם את החלב שלהם עם פחות שומן.

אולם, מחקר שנערך מראה כי ילדים ששותים חלב מלא (בעל 3 אחוזי שומן) דווקא נוטים להיות רזים יותר מאשר הילדים ששותים את מגוון סוגי החלב מופחת השומן. אבל לפני שנפרט את הממצאים, בואו נעשה רגע סדר- חלב רזה הוא חלב שהוסר ממנו השומן, במלואו או חלק ממנו, ויש בו בין 1-3 אחוזי שומן. בחלב מלא יש 3 אחוזי שומן.

את הסקר, שניתח 28 מחקרים משבע מדינות שונות וכלל נתונים על 21 אלף ילדים בגילאי שנה עד 18, הובילו מדענים מבית החולים סנט מיכאל בטורונטו קנדה ותוצאותיו פורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. ממצאי הסקר הראו שהסבירות למשקל עודף בקרב צעירים ששתו בקביעות חלב מלא הייתה נמוכה ב-40 אחוזים מזו של צעירים ששתו סוגי חלב אחרים. החוקרים מאמינים שההסבר לכך הוא שחלב שמכיל יותר שומן גורם לילדים להרגיש מלאים ושבעים יותר לאורך זמן, וכתוצאה מכך הם אוכלים פחות.

עוד בוואלה!

כמה כפיות סוכר יש בכוס חלב?

לכתבה המלאה

אף אחד מהמחקרים שנבדקו בסקר לא הראה שילדים ששתו חלב מופחת שומן - למשל סביב 2.5 אחוזים (semi-skimmed), היו בסיכון נמוך יותר לסבול מעודף משקל או השמנת יתר.

18 מתוך 28 המחקרים הצביעו על כך שלצעירים שצורכים חלב מלא יש פחות סיכוי להיות שמנים. בעשרת המחקרים האחרים לא דווח על קשר כלל. החוקר הראשי של הסקר, ד"ר ג'ונתן מגווייר, סיפר כי אחד מהניסויים שנעשו במחקרים הראה שילדים שה-BMI של הילדים ששתו חלב מלא היה נמוך ב-0.72 יחידות מזה של מי ששתה חלב מופחת.

ילד עם שפם לבן של חלב יושב ליד שולחן ומחזיק ספל. ShutterStock
החלב המלא גורם לילדים להרגיש מלאים יותר. ילד שותה חלב/ShutterStock

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה שילדים יעברו בגיל שנתיים משתיית חלב מלא (3.25 אחוזי שומן) לחלב מופחת שומן (0.1 עד 2 אחוזי שומן). ההנחיות של שירות הבריאות הציבורי בבריטניה (NHS) דומות, אך גם מציינות שהשומן בחלב מספק קלוריות לילדים קטנים ומכיל גם ויטמינים חיוניים. לדברי ד"ר מגווייר, רוב הילדים בקנדה ובארה"ב צורכים חלב פרה על בסיס יומי. "הסקירה שלנו הראתה שילדים שעברו לחלב רזה יותר בגיל שנתיים בעקבות ההמלצה הנוכחית לא היו רזים יותר מאלו שצרכו חלב מלא", אמר מגווייר והוסיף הסתייגות: "כל המחקרים שבדקנו היו תצפיתיים, כלומר אנחנו לא יכולים להיות בטוחים אם זה אכן היה החלב המלא שגרם לסיכון נמוך יותר לעודף משקל או השמנת יתר".

עם זאת, הסברה המקובלת היא שילדים שקיבלו חלב מלא היו רזים יותר כיוון שהם הרגישו מלאים יותר מאלו ששתו אותה כמות חלב דל שומן, ולכן נטו פחות לנשנש מזונות פחות בריאים או עתירי קלוריות - כמו עוגיות וחטיפים, שמועדים להוביל להשמנה.

לשומן יש גם כמה יתרונות בריאותיים

הנתונים מראים שאחד מכל שלושה ילדים סובלים כעת מעודף משקל בבריטניה ובארה"ב, והשיעורים הללו שולשו בארבעת העשורים האחרונים (גם בישראל המגמה דומה, והסטטיסטיקה מדברת כיום על יותר מ-30 אחוזים מהילדים שמוגדרים כסובלים מעודף משקל ומהשמנה).

במקביל, באותה תקופה צנח ייצור החלב המלא ב-80 אחוזים, ונרשמה עלייה משמעותית בביקוש לחלופות בריאות יותר ומופחתות שומן. בחלב המלא יש יותר שומן רווי, שנחשב כמעלה את הכולסטרול ובכך סותם את העורקים ומוביל למחלות לב. מאז שנות ה-70 של המאה העשרים השומנים הפכו למוקצים, אך בשנים האחרונות התעוררו ספקות ויש עדויות מחקריות לכך שיכולים להיות להם גם יתרונות בריאותיים. אמנם נמצא כי שומן רווי אכן מעלה את רמות ה-LDL ("הכולסטרול הרע") בדם, אבל גם מעלה את רמות ה-HDL ("הכולסטרול הטוב"), שמייחסים לו אפקט מגן נגד מחלות לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully