וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדאיג: הבדיקה חשפה את הנזק שנגרם למוחם של בני נוער שמנים

נזקי ההשמנה בקרב בני נוער לא מסתכמים רק בעליה במשקל וסיכון למחלות כרוניות הקשורות בכך, אלא היא עלולה גם לגרום לנזקים במוח. מחקר חדש מראה מה קורה לחומר הלבן במוח שקשור לפעילות הקוגניטיבית שלנו

צילום: יותם רונן

בווידאו: ארגוני הרופאים מכירים בהשמנה כמחלה

מגפת ההשמנה בקרב ילדים היא כבר עובדה ידועה, אבל הנזקים וההשפעות העתידיות שלה עדיין לא ידועים במלואם. סריקות MRI שנערכו על ידי חוקרים הראו נזקים שעלולים להיות קשורים לדלקת במוחם של מתבגרים הסובלים מהשמנת יתר.

השמנת יתר בקרב בני נוער הפכה לבעיה משמעותית בבריאות הציבור. מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי מספר התינוקות הסובלים מעודף משקל או שמנים וילדים קטנים בגילאי חמש שנים ומעלה עלה מ-32 מיליון ברחבי העולם בשנת 1990 ל-41 מיליון בשנת 2016. על פי נתוני ה-OECD, ישראל ממוקמת במקום הראשון באירופה בדירוג השמנה בקרב ילדים עם חצי מיליון ילדים בישראל בגילאי שנתיים עד 18 שמוגדרים כסובלים מעודף משקל ומהשמנה.

בעוד שהשמנת יתר קשורה בעיקר בעלייה במשקל, עדויות אחרונות מראות כי המחלה מעוררת דלקת במערכת העצבים, העלולה לפגוע באזורים חשובים במוח. התפתחויות ב-MRI כמו הדמיית מערכות סיבים במוח (DTI), שיטה מבוססת על מדידת גודל וכיוון תנועת מולקולות מים ברקמת המוח (דיפוזיה), אפשרה לחוקרים לחקור נזק זה באופן ישיר.

עוד בוואלה!

איך (לא) מדברים עם ילדים על המשקל שלהם

לכתבה המלאה

במחקר החדש החוקרים השוו תוצאות DTI בקרב 59 מתבגרים שמנים ו-61 מתבגרים בריאים, בגילאי 12 עד 16 שנים. מבדיקת ה-DTI, החוקרים הוציאו מדד שנקרא FA (או Fractionated Anisotropy), שמראה את הנזק הנגרם לחומר הלבן במוח. הפחתה ב-FA מעידה על הגדלת הנזק בחומר הלבן.

התוצאות הראו ירידה של ערכי ה-FA אצל מתבגרים שמנים באזורים שנמצאים בכפיס המוח - אזור של סיבי עצב המחבר בין החצי השמאלי והימני של המוח. ירידה ב- FA נמצאה גם בקליפת המוח הקדם-מצחית, אזור מוח הקשור לשליטה רגשית ומעגל התגמול. אף אחד מאזורי המוח בקרב אלה הסובלים מהשמנת יתר לא עלה ב-FA.

סריקות מוח של בני נוער שמנים. צילום מסך
פגיעה בחומר הלבן במוח. הדמיה מהמחקר/צילום מסך

"שינויים במוח נמצאו בקרב מתבגרים שמנים הקשורים לאזורים חשובים האחראים על שליטת התיאבון, הרגשות והתפקודים הקוגניטיביים", אמרה מחברת המחקר פמלה ברטולאזי, מדענית ביו-רפואית ודוקטורנטית מאוניברסיטת סאו פאולו בברזיל.

האם השינויים הפיכים או לא?

דפוס זה של נזק תואם כמה סמנים דלקתיים כמו לפטין, הורמון המופרש מתאי שומן ומסייע בוויסות רמות האנרגיה ומאגרי השומן. אצל חלק מהאנשים הסובלים מהשמנת יתר המוח אינו מגיב ללפטין, וגורם להם להמשיך לאכול למרות מאגרי שומן נאותים או אפילו מוגזמים. מצב זה, המכונה עמידות ללפטין, גורם לתאי השומן לייצר עוד יותר לפטין.

החמרת מצב החומר הלבן נקשרה גם לרמות האינסולין, הורמון המיוצר בלבלב המסייע בוויסות רמות הסוכר בדם. אנשים הסובלים מהשמנת יתר סובלים לעתים קרובות מתנגודת לאינסולין, מצב בו הגוף עמיד בפני השפעות ההורמון.

"הסריקות שערכנו הראו קשר חיובי בין שינויים במוח לבין הורמונים כמו לפטין ואינסולין", אמרו החוקרים. "בנוסף, מצאנו קשר חיובי עם סמנים דלקתיים, מה שמוביל אותנו להאמין בתהליך של דלקת עצבית, מלבד מהתנגודת לאינסולין והעמידות ללפטין". החוקרים ציינו כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע אם דלקת זו בקרב צעירים הסובלים מהשמנת יתר היא תוצאה של השינויים המבניים במוח. "בעתיד, אנו רוצים לחזור על MRI מוחי אצל מתבגרים אלה לאחר טיפול רב מקצועי לירידה במשקל כדי להעריך אם השינויים במוח הם הפיכים או לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully