פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך מתמודדים עם עודף משקל אצל ילדים ובני נוער?

      השמנה ועודף משקל הפכו לנחלתם של ילדים ובני נוער רבים. כ-30 אחוזים מהם מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר. מחקר ישראלי מצא כי שתיית מים מינרליים מסייעת להגברת קצב חילוף החומרים בגוף וגם לשמירה על משקל תקין

      ילד שותה מים (ShutterStock)
      הדרך לשמור על הילדים שלנו מתחילה בתזונה (צילום: shutterstock)

      ההסתדרות הרפואית בישראל הגדירה לאחרונה רשמית את ההשמנה כמחלה, אבל כולנו מודעים כבר מזמן לעובדה שמגפת ההשמנה פוגעת בילדים ובני נוער בישראל ובעולם במספרים שמאמירים כל שנה. הסטטיסטיקה מדברת כיום על יותר מ-30 אחוזים מהילדים בישראל המוגדרים כסובלים מעודף משקל ומהשמנה. לפי נתוני ה-OECD, ישראל ממוקמת במקום גבוה בדירוג השמנה בקרב ילדים באירופה.

      השמנה היא תוצאה של מאזן אנרגיה חיובי, כאשר סך הקלוריות שאנו מכניסים לגופנו גדול מסך ההוצאה האנרגטית שהגוף דורש במנוחה ובפעילות. ככל שהגוף מגדיל את ההוצאה האנרגטית באופן שוטף, הן במנוחה והן בפעילות גופנית, כך פוחת הסיכון להשמנה, ולהפך. חילוף החומרים במנוחה הוא ההוצאה האנרגטית הגדולה ביותר בגופנו, לכן ככל שנצליח להגדיל את כמות האנרגיה שהגוף צורך במנוחה, כך ניתן יהיה לצמצם את מידת ההשמנה.

      שתיית מים נמצאה כמסייעת במניעת השמנה ובירידה במשקל בקרב מבוגרים וילדים. ההסבר העיקרי שניתן לכך עד כה הוא שמים הם חסרי ערך קלורי ולכן הם חלופה בריאה למשקאות הממותקים עתירי הקלוריות, הם מקטינים את ההכנסה האנרגטית מהמזון. אך ידוע גם כי שתיית מים חיונית לתפקודי הלב, לתהליך העיכול, להובלת חמצן למוח ולבריאות העור, ואף מאיצה את קצב חילוף החומרים בגוף ובכך מסייעת לירידה במשקל במבוגרים ובילדים. למעשה, בשתיית כמות מומלצת של מים באופן יומיומי במהלך שנה ניתן לחסוך עלייה ממוצעת של 1.2 ק"ג במשקל ילדים בעלי עודף משקל.

      גם אתם רוצים להגביר את חילוף חומרים? התקינו בר מי עדן בבית - למבצעי מי עדן

      השפעתן של עוד שתי כוסות מים ביום

      מחקר ישראלי בחן את השפעתה של שתייה מוגברת על חילוף החומרים ובדק איך שתי כוסות מים קרים יכולות לעזור לכם לשמור על המשקל. במחקר שפורסם בכתב העת International Journal of Obesity, בחנה הדס יריב, טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה את השפעתה של שתיית מים מינרלים של "מי עדן" קרים על חילוף החומרים של 21 ילדים בעלי עודף משקל בגיל 12-7 שנים הילדים הגיעו למרפאה בבוקר אחרי צום של 12 שעות, וקצב חילוף החומרים שלהם נבדק לפני שתיית מים ומיד לאחריה למשך כשעה. הילדים שתו שתי כוסות מים קרים בכמות ממוצעת של 500 מ"ל (הכמות המדויקת נקבעה לפי משקל הגוף). המחקר התבצע בהנחייתם של פרופ' נעמה קונסטנטיני, פרופ' ניבה שפירא וד"ר גל דובנוב.

      אינפוגרפיקה מי עדן 1 (מערכת וואלה! NEWS)
      תרומה גדולה ומשמעותית בקצב חילוף החומרים (צילום: shutterstock)

      מרגע שתיית המים ובמהלך כל המדידה נראתה עלייה מובהקת של כ-26 אחוזים בקצב חילוף החומרים תוצאות דומות הודגמו גם במחקרים שנערכו במבוגרים בעלי עודף משקל ובעלי משקל תקין - אצל אלה אף נצפתה עלייה של 30 אחוזים בקצב חילוף החומרים.

      ממצאי המחקר העיקריים הראו כי לשתיית שתי כוסות מים בכל בוקר יש תרומה בריאותית גדולה. מים אכן מגבירים בצורה משמעותית את קצב חילוף החומרים הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. המים חסרי הערך הקלורי מסייעים להגדלת ההוצאה האנרגטית ללא כל תוספת אנרגיה/ קלוריות. אפקט זה חשוב במיוחד לסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, וגם למי שרוצים לרדת במשקל או לשמור על משקלם הקיים.

      אינפוגרפיקה מי עדן 3 (מערכת וואלה! NEWS)

      * הוציאו משקאות ממותקים ומוגזים מהבית. ייתכן שתצטרכו לעשות זאת בהדרגה, אבל קבעו זמן מוגדר. מדובר בקלוריות מזיקות ומשמינות.

      * הורים תנו דוגמה אישית. אל תשתו משקאות ממותקים ומוגזים, לא בבית ולא בעבודה.

      * הקפידו להגיש מים בכל ארוחה. אפשר להוסיף למים נענע או לימון ואפילו פלחי מלפפון שיעניקו טעמים עדינים למים ויוסיפו להם צבע.

      * ציידו את הילדים בבקבוק מים. גם ביציאה לבית הספר וגם לחוגים אחר הצהריים ובייחוד בימי הקיץ החמים, מומלץ לצייד את הילדים בבקבוק מים אישי. הסבירו לילדים על חשיבות שתיית המים לבריאות הגוף ועקבו אחרי כמות המים שהם שותים במהלך היום.

      חשוב לכם שהילדים ישתו מים? בדקו עכשיו את המבצעים של מי עדן

      אינפוגרפיקה מי עדן 2 (מערכת וואלה! NEWS)