פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אחת ולתמיד: כמה חלב מומלץ לשתות ביום?

      קודם אמרו לנו שהוא ממש בריא לנו, אחר כך הגיעו המחקרים על ההורמונים והכולסטרול. ועכשיו שוב מתחזקות הראיות לכך שהוא יכול להפחית סיכונים בריאותיים. איך אפשר לדעת ככה כמה חלב כדאי לצרוך?

      אחת ולתמיד: כמה חלב מומלץ לשתות ביום?
      עריכת וידאו: מיכאל ברגמן

      בסרטון: חלב רגיל מול חלב סויה - מה אומר המדע?

      כמה חלב באמת כדאי לנו לשתות? צריכת החלב היא אחד מנושאי הדיון החמים ביותר בשנים האחרונות בתחומי התזונה והבריאות. והעובדה שמחקרים שונים מציגים מגוון רחב יחסית של דעות לא ממש עוזרת לנו להבין מה באמת הכי טוב עבורנו. מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של איגוד הקרדיולוגיה האירופי טען שיש לשקול מחדש ולעדכן את ההנחיות לציבור להגביל את צריכת החלב.

      מבחינה מדעית, כאמור, יש מגוון רחב למדי של מחקרים - חלקם סותר זה את זה. מה היתרונות הבולטים של חלב ומוצריו, מהם החסרונות וכמה "אזורים אפורים" יש לו מבחינה תזונתית? בואו ננסה להבין.

      עוד בנושא:
      גבינות, בשר ויין: מה אוכלים האנשים שחיים עד גיל 100?
      מה חלב עושה לעור הפנים שלנו?
      הימנעות ממוצרי חלב יכולה להפוך אתכם לרגישים ללקטוז

      גבינות עיזים (מערכת וואלה! NEWS , רעות סהר)
      הרבה ערכים תזונתיים, אבל לא חפים ממגרעות. מוצרי חלב (צילום: רעות סהר)

      אחת השאלות החזקות ביותר בדיון על חלב ותרומתו הבריאותית, היא למה אנחנו בכלל צריכים לשתות חלב של פרות, שבמקור מיועד לעגלים ולא לבני אדם? בעוד שמומחים רבים מסכימים על כך שבני אנוש לא באמת זקוקים לחלב, אחרים טוענים שלאורך ההיסטוריה, הגנים שלנו עברו שינויים רבים ושרובנו מסוגלים לעכל אותו ביעילות. היכולת האנושית לעכל חלב עשויה להיות עניין אינדיבידואלי, אך אי אפשר להתווכח עם העובדה שהוא מכיל מגוון מאוד רחב של ויטמינים ומינרלים. חלב ומוצריו נחשבים למקור עיקרי של סידן ויש בו גם חלבון, אשלגן, מגנזיום, ויטמין D ועוד.

      עם זאת, הוא לא חף ממגרעות. לרוב האנשים בעולם יש דרגה כלשהי של אי סבילות ללקטוז, שמצוי בחלב ובמוצרי החלב. התסמינים משתנים על פי דרגת אי הסבילות ויכולים לכלול: בחילות, נפיחות בבטן, שלשולים ועוד. ישנם גם מחקרים שמצביעים על קשר בין צריכת חלב ובין אקנה. אם כי, סיבתיות הקשר בין השניים טרם הוכחה. הסברה היא שחלב הבקר מכיל הורמונים מסויימים שמגבירים את ייצור השומן בעור, וזה יכול לגרום להתפרצויות של פצעי אקנה אצל מי שנוטים לכך.

      הממצאים לא עקביים

      ההשלכות הבריאותיות של צריכת חלב, שלהן חשיבות גדולה בהקשר של מצבים רפואיים כמו מחלות לב ובריחת סידן, אינן מספיק ברורות. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בכך שממצאי המחקרים השונים שנעשים בתחום אינם עקביים. ייתכן שזה נגרם מההבדלים בבריאות הפרות עצמן, שהן מקור החלב, מקומם של מוצרי חלב אחרים בתזונה ואחוזי השומן, שגם להם השפעה משמעותית על הבריאות.

      אישה שותה חלב (ShutterStock)
      למה אנחנו בכלל צריכים לשתות חלב שמיועד לעגלים? אישה שותה חלב (אילוסטרציה: shutterstock)

      הבעייתיות הזאת הודגמה היטב במטה-אנליזה שנערכה לאחרונה באוניברסיטה הרפואית של לודז' בפולין, שבה נמצא סיכון מוגבר למחלת לב שנקשרה בצריכה גבוהה יותר של מוצרי חלב, אך לצד זאת זיהו החוקרים גם מגמה נוספת - סיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות לב וכלי דם.

      שורה תחתונה, יש?

      נכון להיום, הנחיות התזונה הרשמיות בארה"ב ממליצות על צריכה של עד 3 כוסות של מאכלים מקבוצת החלב ומוצריו. אך לאור ממצאי המטה-אנליזה הפולנית, שהראו שלצריכת מוצרי חלב יש גם השפעות חיוביות שמגנות מפני תמותה ממחלות לב, נשמעו קריאות של חוקרים ומומחים לשנות את ההנחיות הללו. עם זאת, ממצאים אלו תומכים בצריכה של מוצרי חלב דלי שומן, בעוד שלאחרונה צצות יותר ויותר ראיות לכך שעדיף לצרוך דווקא מוצרי חלב עם אחוזי שומן מלאים.

      הדרך הטובה ביותר ליישב את הסתירות הללו היא לוודא שהתזונה הכללית שלכם מאוזנת, כך שאם אתם נוהגים לצרוך את כמות השומנים המומלצת ליום ממקורות תזונה אחרים, אולי באמת עדיף שמוצרי החלב שאתם אוכלים יהיו דלי שומן יחסית. ולעומת זאת, אם שאר התזונה שלכם היא דלת שומן יחסית, במוצרי החלב שלכם אתם יכולים לשחרר ולבחור באחוזי שומן גבוהים יותר.