פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הימנעות ממוצרי חלב יכולה להפוך אתכם לרגישים ללקטוז

      הפסקתם לאכול מוצרי חלב כי אתם חושבים שזה יותר בריא לכם? יכול להיות שעשיתם לעצמכם יותר נזק מתועלת. הימנעות מוחלטת מלקטוז עלולה לגרום לכם לאי סבילות אליו. אבל זה לא בלתי הפיך

      הימנעות ממוצרי חלב יכולה להפוך אתכם לרגישים ללקטוז
      עריכת וידאו: מיכאל ברגמן

      בווידאו: חלב רגיל מול חלב סויה - מה אומרים המחקרים?

      אנחנו חיים בעידן שבו נורא טרנדי להיגמל מדברים - גלוטן, סוכר או מוצרי חלב, הדרת מאכלים מסויימים מהתזונה מטעמי בריאות או אידיאולוגיה הפכה לעניין די נפוץ בשנים האחרונות, עד כדי כך שאירוח חברים לארוחת ערב הפך למעין משחק סודוקו בלתי אפשרי.

      לפחות לחלק מהאנשים - אלה שיש להם אי סבילות למזונות מסויימים - אין יותר מדי ברירות בעניין. אבל חלק אחר של האנשים נמנעים ממאכלים מתוך בחירה וייתכן שזה עושה להם יותר נזק מתועלת. ובמיוחד אם המזון שהם נמנעים ממנו הוא חלב ומוצריו. יש לא מעט אנשים שנמנעים מחלב מחשש שהוא גורם לעור להראות לא במיטבו, גורם לייצור מוגבר של ליחה או סתם מטעמי דיאטה. אבל אם אתם לא באמת אלרגיים או רגישים ללקטוז, הימנעות מוחלטת ממוצרי חלב יכולה להפוך אתכם לכאלה.

      עוד בנושא:
      לא חייבים להתרחק מגבינות: כך תצמצמו את נזקי הרגישות ללקטוז
      בריא או מסרטן: מה אומרים המחקרים העדכניים על חלב?
      תחליפי חלב לילדים? מחקר טוען שזה עלול לעכב את הגדילה

      לחם עם גבינה (ShutterStock)
      אפשר פשוט לאכול פחות, לא חייבים להימנע לחלוטין. לחם עם גבינה (אילוסטרציה: shutterstock)

      חלק ניכר מהאנשים ברחבי העולם מתקשים בעיכול חלב ומוצריו, הכוונה היא שמערכת העיכול שלהם עובדת יחסית קשה כדי לפרק ולעכל את הלקטוז. הסיבה היא שגופם לא מייצר כמות מספקת של לקטז, שהוא האנזים שאחראי לפירוק הלקטוז.

      לילדים מתחת לגיל 5 יש בדרך כלל רמות גבוהות יחסית של לקטז במערכת העיכול. ככל שאנחנו מתבגרים, רמות הלקטז בגוף צונחות. אולם, ככל שצורכים יותר מוצרי חלב כך החיידקים הטובים שמאכלסים את מערכת העיכול שלנו מייצרים יותר לקטז לצורך פירוקו.

      פי 8 יותר לקטז

      "לאנשים שצורכים לקטוז בתזונה שלהם באופן שגרתי יש יותר לקטז במערכת העיכול מאנשים שלא צורכים אותו - לעתים מדובר בפער של פי 6-8 ברמות הלקטוז - ולכן הם מסוגלים לעכל מוצרי חלב ביעילות רבה יותר מבלי לסבול מתסמינים כלשהם בעקבות הצריכה", מסביר ד"ר דניס סביאנו מרצה למדיניות תזונה באוניברסיטת פרדו באינדיאנה, ארה"ב.

      כאב בטן (ShutterStock)
      מי שהפסיק לצרוך חלב ורוצה לחזור לאכול ממנו, צריך לעשות זאת בהדרגה. אישה אוחזת בבטנה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מי שוויתר על מוצרי חלב ונמנע מצריכתם לתקופה מסויימת עלול לגלות, במידה שיחליט לחזור ולאכול אותם, שהוא מתקשה לעכל אותם וייתכן שהקושי הזה יגיע לכדי אי סבילות של ממש ללקטוז. אבל לרוב, ניתן להרגיל את הגוף מחדש ללקטוז. המפתח הוא בהדרגתיות - להתחיל מכמויות קטנות של לקטוז ולאט לאט להגדילן. כמו כן, במקרה של מאכלים שמכילים כמות גדולה יחסית של לקטוז, מומלץ לצרוך אותם לצד מאכלים קלים יותר לעיכול, כך שלא יווצר עומס רב מדי על מערכת העיכול.

      לא כל מוצרי החלב מכילים כמויות זהות של לקטוז. ביוגורט ובגבינות קשות למשל, יש תכולה יחסית נמוכה של לקטוז. חלב לעומת זאת, מכיל רמות גבוהות של לקטוז.

      המסקנה: אל תימנעו לחלוטין מחלב אם אתם לא ממש חייבים ואם אתם רוצים לחזור לצרוך אותו, עשו זאת לאט ובהדרגה.