וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם משקל הלידה משפיע לנו על האישיות?

7.8.2015 / 8:34

מחקר חדש גילה כי לידה במשקל נמוך ופגות עשויים להשפיע על תכונות אופי כמו חברותיות ונטייה לחרדה. למה זה קורה, ואיך זה קשור לרמות החרדה של ההורים?

תינוק בוכה. ShutterStock
האישיות נקבעת מוקדם מהצפוי?/ShutterStock

כמה אנחנו חברותיים, עד כמה אנחנו חרדים ומה מידת האחריות שאנחנו נוטלים על מעשינו – כל אלה תכונות שנקבעות על ידי מספר רב של משתנים. תורשה, הסביבה המשפחתית והחברתית בשנות הילדות וחוויות חיים, הם רק חלק מהגורמים המשפיעים על האופי שלנו כבוגרים. מחקר חדש שנערך בבריטניה מצביע על גורם נוסף שעשוי להשפיע על תכונות האופי שלנו – משקל לידה נמוך. המחקר מצא כי בני אדם שנולדו לפני הזמן היו בעלי אישיות נמנעת מבחינה חברתית.

החוקרים, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת וורוויק, עקבו אחר 200 נבדקים שנולדו לפני השבוע ה-32 להיריון, או שנולדו עם משקל נמוך במיוחד. הם השוו בין תכונות האופי שלהם לתכונות של 197 נבדקים מקבוצת הביקורת, אשר נולדו בזמן ובמשקל תקין. כל הנבדקים במחקר, משתי הקבוצות, היו בני אותו הגיל – 26.

התכנסות פנימית ונוירוטיות

על פי תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת הרפואי Archives of Disease in Childhood, הנבדקים שנולדו לפני הזמן או במשקל נמוך, היו בעלי נטייה ברורה יותר להיות בעלי "אישיות נמנעת חברתית". הם הראו תוצאות גבוהות יותר במדדים של תכונות אופי כגון התכנסות פנימית, נוירוטיות יתר ואפילו מידות מסוימות של אוטיזם. הם גם הראו תוצאות נמוכות בתכונות כמו נינוחות ונכונות לקחת סיכונים.

פגים. ShutterStock
לידה לפני הזמן חושפת את התינוקות לסביבה מלחיצה/ShutterStock

באופן כללי, החוקרים תיארו כי ללידה מוקדמת הייתה השפעה על כ-11 אחוז מתכונות האישיות שנבדקו. זהו רק פסיק ממה שבונה את אישיות האדם. אך החוקרים מציינים כי עצם ההגעה לעולם בלידה המוקדמת יכולה להשפיע על תכונות אישיות ממגוון רחב של סיבות. בין היתר, לידה לפני הזמן חושפת את התינוקות לסביבה מלחיצה, כשהם מתאשפזים במחלקות לטיפול נמרץ ביילודים, דבר היוצר טראומה.

החרדה של ההורים משפיעה על הילדים?

הסביבה אליה מגיעים יילודים כאלה היא שונה בתכלית מהסביבה המרגיעה, הנעימה והמלאה במגע מצד ההורים, אליה נחשפים בדרך כלל תינוקות שנולדו לאחר היריון מלא, בשעות ובימים הראשונים לחייהם. שנית, פגים מקבלים במקרים רבים טיפולים, כגון טיפול בסטירואידים, להם השפעה על ההתפתחות ההורמונאלית והמטבולית, שעלולה להפוך אותם לרגישים יותר למצבים כגון סטרס וחרדה.

בנוסף, ילדים שנולדו כפגים מטופלים בדרך כלל בהורים שנוטים לדאגת יתר כלפיהם בשנות ילדותם. הדבר עלול להפוך את הילדים הללו לחרדים יותר ונמנעים מסיכונים בבגרותם. על אף העובדה שלא ניתן לייחס מבנה אישיות לסיבות מסוימות בלבד, מציעים מבצעי המחקר להעמיק את הידע הקיים אודות ההשפעות של פגות. "הגדרת ההשפעה הזאת על האישיות עשויה לסייע בהבנה טובה יותר של קשיים אותם חווים פגים בבגרותם, בתחומים כמו זוגיות או קריירה", מסכמים החוקרים.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה
  • משקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully