וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות שנולדו במשקל נמוך הם בעלי אייקיו נמוך יותר

מחקר מצא שמשקל לידה נמוך ביחס לגיל ההיריון משפיע לרעה על תפקודם הקוגניטיבי של תינוקות באותה מידה כמו רקע סוציו-אקונומי נמוך. עם זאת, לרוב, הפער הזה ניתן לצמצום עד לבגרות

תינוק ניו בורן אחרי לידה שוכב על משקל למדידה. ShutterStock
משקל הלידה משפיע באופן משמעותי על מנת המשכל. ניובורן על משקל/ShutterStock

משקל לידה נמוך ביחס לגיל ההיריון גורם לאייקיו נמוך יותר במהלך ההתפתחות - כך גילה מחקר חדש. עם זאת, מצאו החוקרים, כי הפער באייקיו בין מי שנולדו במשקל נמוך ובין מי שנולדו במשקל שתואם את גיל ההיריון מצטמצם עד גיל הבגרות.

החוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ווריק אמרו כי ההשפעה של משקל לידה נמוך על מנת המשכל גדולה כמעט כמו ההשפעה של להיוולד למעמד סוציו-אקונומי נמוך או לקבלת טיפול לקוי בינקות. חוקרים מאותו מוסד אקדמי מצאו בעבר כי היקף ראש קטן בלידה וצמיחה לא תקינה של הראש גורמים אף הם לאייקיו נמוך יותר. בעקבות אותו מחקר, החליטו החוקרים לבחון האם התפקודים הקוגניטיביים בילדות או בבגרות מושפעים מלידה במשקל נמוך יחסית לגיל ההיריון.

בנוסף למשקל הלידה, בחנו החוקרים גם השפעות של גורמים נוספים על התפקוד הקוגניטיבי, כמו מצב סוציו-אקונומי, לידה מוקדמת מאוד, משקל לידה נמוך מאוד ומערכת היחסים הורה-ילד בשנות הינקות.

אמא מקריאה סיפור לתינוק. ShutterStock
מבחנים קוגניטיביים נערכו לתינוקות המחקר ב-6 מועדים שונים מגיל 5 חודשים ועד גיל 26 שנים. אמא מקריאה סיפור לפעוט/ShutterStock

מסקנותיהם של החוקרים פורסמו בכתב העת British Journal of Obstetrics and Gynaecology, וקבעו כי מי שנולדו במשקל לידה נמוך ביחס לגיל ההיריון היו בעליו אייקיו נמוך יותר לאורך שנות ההתפתחות שלהם.

לצורך מחקרם, עקבו החוקרים אחר 203 ילדים שנולדו במשקל לידה של פחות מ-1.5 קילו או שנולדו לפני השבוע ה-32 להיריון ואחרי 198 ילדים שנולדו בין השבועות 37-41 להיריון. משתתפי המחקר נולדו בגרמניה בין השנים 1985-1986 והחוקרים עקבו אחריהם באופן תקופתי עד לבגרותם.

הקריטריון של משקל לידה נמוך נקבע על פי 2 שיטות, טבלאות אחוזונים של משקלי לידה וטבלאות אחוזוני גדילה על פי בדיקות אולטרסאונד שנערכו עוד בזמן שהנבדקים היו ברחם. בנוסף, הם ביצעו הערכה של מצבם הסוציו-אקונומי של הורי התינוקות והערכה של מערכת היחסים בין ההורים לתינוק לפני שמלאו לו 5 חודשים. הילדים שהשתתפו במחקר נבחנו במבחנים שמטרתם להעריך את מנת המשכל שלהם ב-6 הזדמנויות שונות בין הגילים 5 חודשים ו-26 שנים.

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
החוקרים נעזרו באחוזוני משקל טרום לידתיים ואחוזוני משקלי לידה. אולטרסאונד/ShutterStock

סיווגם של תינוקות כבעלי משקל נמוך, בין אם על פי המדדים הטרום-לידתיים ובין אם על פי מדד משקל הלידה, נמצאה על ידי החוקרים כקשורה באייקיו נמוך ב-8 נקודות, ביחס לתינוקות בעלי משקל תקין. אולם, ההפרש הזה הלך והצטמצם ככל שהתינוקות התבגרו.

עוד מצאו החוקרים, שבלי קשר למשקל לידה נמוך ביחס לגיל ההיריון, גם לידה במועד מוקדם מאוד או במשקל נמוך מאוד השפיעה על ירידה של 16 נקודות אייקיו, בהשוואה לתינוקות שנולדו במועד. ילדים שנולדו למשפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך היו בעלי אייקיו נמוך ב-14 נקודות מזה של תינוקות שנולדו למשפחות ממעמד סוציו-אקונומי גבוה.

אמא ותינוק משחקים בגינת  משחקים. ShutterStock
"תינוקות שנולדו במשקל נמוך צריכים יותר התערבויות שיבטיחו התפתחות קוגניטיבית תקינה". אמא ופעוט משחקים/ShutterStock

גורם נוסף שמשפיע לרעה על האייקיו הוא קשר לקוי בין הורה-ילד, שהפחית את האייקו ב-10 נקודות ביחס לילדים שיחסיהם עם הוריהם היו טובים.

"הממצאים מראים לנו שתינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך ביחס לגיל ההיריון זקוקים ליותר התערבויות על מנת להבטיח שההתפתחות הקוגניטיבית שלהם לא תיפגע, ובמיוחד במקרים שבהם יש גורמי סיכון חברתיים ידועים נוספים כמו מעמד סוציו-אקונומי נמוך", אמר רוברט איבס, אחד ממחברי המחקר. לדבריו, "התערבויות כאלה יכולות לכלול חיזוק תזונתי, כדי להבטיח את צמצום פערי הגדילה הקיימים בלידה או התערבויות אחרות שישפרו את הקשר הורה-ילד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully