"אתגר הקקי הכחול" - הניסוי שיבדוק מה מצב העיכול שלכם

סובלים מעצירות? לא הולכים לשירותים מספיק פעמים ביום? יכול להיות שמערכת העיכול שלכם לא מספיק בריאה. ניסוי שאפשר לערוך בבית יכול לפתור לכם את הבעיה, ודי בקלות

24/05/2021
רעיון מהאסלה. גבר אוחז בנייר טואלט(צילום: ShutterStock)

זה קרה יום אחד כשפרופסור טים ספקטור הביט לכיוון האסלה של השירותים, וראה שהשאיר שם קקי בצבע כחול. אחרי שהזעזע וקצת נבהל, הוא נזכר שיום קודם לכן הוא אכל מאפין כחול. המקרה הזה גרם לו להתחיל בניסוי מעניין מאוד ולא שגרתי לעולם המדע. הוא קרא לו "אתגר הקקי הכחול".

ספקטור, פרופסור לאפידמיולוגיה גנטית בקינגס קולג' בלונדון, קורא כעת לשאר הציבור ללכת בעקבותיו ולאכול מאפין בצבע כחול כדי לפקח על זמני המעבר של המעיים שלהם - הזמן שלוקח לאוכל לעבור מהפה לקצה השני של מערכת העיכול. המטרה היא לחנך אנשים על הביולוגיה שלהם, במיוחד על בריאות המעיים שלהם, ולגרום להם גם לדבר על קקי - נושא שהוא טאבו בהרבה מאוד בתים.

עוד בוואלה!

חוקרים בחנו את הקקי של יותר מ-1,000 אנשים וגילו דבר מפתיע על דיכאון

לכתבה המלאה

ספקטור היה מעורב במחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Gut, ובו 863 אנשים בריאים אכלו אוכל בצבע כחול כדי לעקוב אחר זמן המעבר של האוכל במעיים. הוא מצא כי זמני מעבר ארוכים יותר של המעיים קשורים בדרך כלל בחיידקים פחות טובים, ואילו זמני מעבר קצרים יותר מעידים על חידקיי מעיים בריאים וטובים יותר.

הגוף שלנו מכיל 1.5 ק"ג של חיידקים - כ-100 טריליון - בערך פי 10 מאשר מספר התאים שיש בגוף. הם חיים על העור שלנו, במערכת העיכול - מהפה ועד פי הטבעת ובעוד איברים. למיקרובים יש השפעה על הדרך שבה אנחנו מעכלים מזון, על הדרך שבה תרופות מסוימות משפיעות עלינו ואפילו על מערכת החיסון שלנו. יש מחקרים שאף מראים שהם אפילו משפיעים על ההתנהגות שלנו.

קקי כחול. ShutterStock
רוצים להשתתף בניסוי? איור של קקי כחול(צילום: ShutterStock)

אז איך משתתפים בניסוי ובוחנים את חיידקי המעי?

ספטור מציע שאנשים יאכלו אוכל בצבע כחול - במיוחד שני מאפינס כחולים - ואז יתזמנו כמה זמן לוקח לקקי כחול-ירוק לצאת אל האסלה. זו אחת ה"דרכים הקלות ביותר" לקבל מושג על המתרחש במעיים , הוא אמר להפינגטון פוסט, "מכיוון שאתה יכול לפקח בדיוק כמה מהר הגוף שלך מעבד את המזון".

איך לקחת חלק במחקר?
1. אופים מאפינס עם צבעי מאכל בבית. אוכלים שניים לארוחת הבוקר ושמים טיימר.
2. חפשו אחר קקי כחול-ירוק כשאתם הולכים לשירותים ורשמו את השעה שבה אתם מבחינים בו.
3. הכניסו את התוצאות שלכם וגלו את "אישיות הקקי שלכם" באתר Blue Poop Challenge.

המחקר של ספקטור הראה כי זמני מעבר של אוכל במעיים קצרים יותר של כ-20 שעות מעידים על מעיים בריאים יותר, בעוד שזמן מעבר ארוך יותר (30+ שעות) מעיד על מיקרוביום פחות בריא.

ספקטור מסביר כי אנשים שחווים עצירות, סובלים למעשה מזמן מעבר איטי של האוכל במעיים. "בדרך כלל לאנשים אלה יש סיכוי גבוה יותר לבריאות מעיים גרועה ולחיידקים רעים", אמר, "מחקר זה הראה שיש קשר ברור בין זמן מעבר מהיר לבין מגוון בריא של חיידקים מגוונים הטובים לבריאות". בסופו של דבר, ספקטור כאמור גם מקווה שקמפיין הקקי הכחול יביא אנשים לדבר על תנועות המעיים שלהם עוד קצת.

ניסוי שמתחיל באכילת 2 מאפינס? אנחנו בפנים. מאפינס עם צבע מאכל כחול(צילום: ShutterStock)

"אנחנו רוצים לחנך אנשים כך שהם יתחילו לדבר על בריאות המעיים בלי מבוכה", אמר ספקטור, שמודה שהוא עשה את הניסוי הזה בעצמו כמה פעמים. "זה תמיד הלם כי אני שוכח עד שאני מסתכל בשירותים", הוא צחק. "זה כחול מזעזע!". אגב זמן מעבר האוכל במעיים של ספקטור עצמו הוא בסביבות 18 שעות, וזה די בריא.

איך לשפר את מצב המעיים?

אם אתם מבחינים שזמן המעבר של האוכל אצלכם הוא איטי, ישנם ארבעה שינויים שספקטור מציע ויכולים לשפר את מיקרוביום המעיים שלך ולהאיץ את העניינים.

1. אכלו סוג צמחים מגוון יותר. באופן אידיאלי אדם צריך לאכול 30 צמחים בשבוע, הכולל פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ועשבי תיבול. זה עוזר לשפר את המגוון של המיקרוביום במעיים, וגם מספק הרבה סיבים תזונתיים שמסייעים בהעברת הצואה.

2. בחרו צמחים צבעוניים לאכילה. ספקטור אמר שמאכלים עם פוליפנולים הם נהדרים. מאכלים אלה כוללים: פירות יער צבעוניים, תפוחים, אגוזים, חסה ירוקה ומשמשים.

3. אכלו יותר מזון מותסס. זה כולל בעיקר יוגורט וחמוצים.

4. הימנעו ממזונות מעובדים במיוחד, מכיוון שהם רעים לבריאות המעיים. אלה כוללים ממתקים, חטיפים ארוזים, ארוחות מוכנות ושתייה קלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully