וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האויב שבפנים: החיידקים שקובעים מה תכניסו לפה

7.1.2015 / 8:59

מסתבר שגם התשוקה למזונות מסוימים ומצב הרוח שלנו מושפעים ממה שקורה לנו בבטן. מיליארדי חיידקי מעי בעלי אינטרסים מנוגדים גורמים לנו לצרוך מזונות החיוניים להישרדותם, אבל לא בהכרח טובים לנו

אילוסטרציה. ShutterStock
תאשימו את החיידקים/ShutterStock

חשבתם שאתם ורק אתם מחליטים מה לאכול ומתי? שרק אתם אחראים על משקל גופכם ועל מצב הרוח? ובכן – כדאי שתחשבו שוב. מחקרים חדשים מצאו שלחיידקים הנמצאים בדופן המעי השפעה משמעותית על התיאבון, משקל הגוף ומצב הרוח שלנו, וכל זאת מבלי שנחשוד בסוכנים הכפולים שחיים לנו בבטן.

חיידקי המעי ידועים בכך שהם מסייעים בתפקוד מערכת העיכול, יוצרים נוגדנים וויטמינים ושומרים על מערכת החיסון. פלורת חיידקי המעי מהווה בין 1-2 קילוגרמים ממשקל הגוף ומורכבת ממאות זני חיידקים החיים בסימביוזה בינם לבין עצמם. מדובר בדו קיום בין חיידקים מועילים הנלחמים במחלות וחיידקים מזיקים מחוללי מחלות.

מיליארדי חיידקים קובעים לכם את התפריט

לאחרונה התפרסמו מחקרים חדשים בתחום המעלים את הסברה שלא אנו עושים את הבחירות לגבי התזונה שלנו, אלא מיליארדים של חיידקי בקטריה המאכלסים את דופן המעי ומשפיעים משמעותית על איכות החיים שלנו. המחקרים בדקו את השפעת חיידקי המעי על רמת התיאבון, המשקל ואפילו מצב הרוח. הממצאים הראו כי החיידקים הם בעלי השפעה רבה, ושבעצם הם אלה שגורמים לנו לצרוך את המזונות הנחוצים להם כדי לשרוד, ולא את המזונות שאנחנו בוחרים.

מסקנות אלה עלו מסקירה מדוקדקת ונרחבת של מחקרים מדעיים שנעשתה באוניברסיטת קליפורניה (UCSF), בסן פרנסיסקו, וכללה תצפיות ובדיקות מעבדה בתאי אדם ובחיידקי מעי ומעקב אחר הרגלי אכילה של בני אדם. מחברי המחקר סיכמו שזנים שונים של חיידקים המצויים במעי זקוקים למזונות שונים ובעוד ישנם חיידקים הצורכים שומן, אחרים דווקא מעדיפים סוכרים. לדברי ד"ר קרלו מאלי מוביל המחקר ומנהל המכון לחקר האבולוציה והסרטן באוניברסיטת קליפורניה, "חלק מחיידקי המעי הם מניפולטיביים והם חולקים אינטרסים מנוגדים המיוצגים במיקרוביום (פלורת המעי הידידותית). חלקם מתאימים למטרות התזונתיות של גופנו, וחלקם לא".

בקטריות. ShutterStock
משפיעים על המזון שנכנס לפנו לפה וגם על מצב הרוח/ShutterStock

מחברי הסקירה סבורים כי הדרך בה גורמים חיידקי המעי לתחושת הרעב או השובע שלנו, היא על ידי שחרור חומרים כימיים המשפיעים על התיאבון שלנו. קיים קשר הדוק בין המעי למוח ולמערכת ההורמונאלית בגוף ובמיוחד לעצב התועה (Vagus) המחבר בין מאה מיליון תאי עצב במערכת העיכול אל המוח. זו הסיבה שלכל איתות מדופן המעי יש השפעה לא רק על הגוף שלנו אלא גם על ההתנהגות.

השפעת חיידקי המעי על מצב הרוח

השפעתם של חיידקי המעי פועלת לא רק על התשוקה לטעמים מסוימים אלא גם על מצב הרוח. תבנית פעולת החיידקים במעי מאפשרת להם לשנות את קולטני הטעם שלנו ולייצר רעלים הגורמים לנו לחוש ברע כשאנו צורכים מזונות שאין להם צורך בהם. במקביל הם יכולים לשחרר חיזוק כימי חיובי כשאנו אוכלים את המזונות המועדפים עליהם.

השפעת חיידקי המעי על משקל גוף תקין

מחקרי עבר כבר מצאו כי לחיידקי המעי תפקיד חשוב בהשפעה על משקל הגוף והסיכון להשמנת יתר. בניסוי שנערך באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס נמצא למשל שעכברים שבגופם הושתלו חיידקי מעיים מנשים הסובלות מהשמנת יתר פיתחו כמות רבה יותר של שומן גוף לעומת אחיהם התאומים שבגופם הושתלו חיידקי מעיים מנשים רזות. זאת למרות ששתי הקבוצות צרכו תזונה זהה לחלוטין. הנתון המפתיע ביותר היה שברגע שלעכברים שעלו במשקל ניתנה בקטריה מקבוצת העכברים הרזים הם הצליחו לשרוף קלוריות בקצב גבוה וחזרו למשקל תקין.

מחקר אחר שפורסם רק בחודש שעבר מצא שהרכב חיידקי המעיים שלנו הוא אינדיווידואלי בדיוק כמו הגנטיקה שלנו. תגלית אופטימית זו של צוות המחקר מאוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון, עשויה לסייע לאנשים המתקשים להוריד במשקל על ידי מתן טיפול לשינוי הרכב הבקטריה באופן אישי. לדברי פרופ' טים ספקטור מהמכון לאפידמיולוגיה גנטית בקינגס קולג', ההבדלים בהרכב חיידקי המעי יכולים להשפיע באופן משמעותי על הסיכון למשקל יתר ולמחלות שונות. חיידקי המעיים מייצרים את החומרים הכימיים החיוניים לתפקוד תקין ובריא וחלק מהם יצמחו רק בסביבה המתאימה להם מבחינה גנטית.

למרות כל האמור, לא מדובר בקרב אבוד מראש וניתן לשנות ולשפר באופן משמעותי את הרכב פלורת חיידקי המעי ובכך לשפר את מצב בריאותינו ולאזן את רמות המשקל ומצב הרוח.

אילוסטרציה. ShutterStock
הרבה סיבים ישפרו את רמת החיידקים הטובים בבטן/ShutterStock

מה עושים?

• הימנעות מנטילת אנטיביוטיקה שלא לצורך. בעידן המודרני הטיפול באנטיביוטיקה ניתן ביד קלה לטיפול בהתקררות או שפעת, אף שמדובר בווירוסים ולא בחיידקים. מלבד פגיעה באיזון החיידקים במעי, אנטיביוטיקה עלולה לשנות את חילוף החומרים הגוף, ומחקרים אף מצאו כי עכברים וחולדות שקיבלו טיפול אנטיביוטי עלו במשקל. כדי לשמור על פלורת מעי מאוזנת חשוב להימנע מנטילת אנטיביוטיקה שלא לצורך.

• תזונה מיטבית. אנו יכולים לשפר את רמת החיידקים הטובים במעיים בעזרת תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, ירקות ופירות טריים ומזונות מלאים כגון לחם מקמח מלא. מזון מתועש, לעומת זאת, נספג במערכת העיכול ללא כל השפעה מטיבה עם אוכלוסיית החיידקים ועם תפקודי הגוף. ככל שאוכלוסיית החיידקים במעי תהיה מגוונת יותר היא תפיק יותר חומרים כימיים שיקדמו את תהליך העיכול וישפרו את תפקודי הגוף.

• נטילת פרוביוטיקה. החיידקים הידידותיים, הפרוביוטיים, מספקים לגוף הגנה מתמדת מפני מחוללי מחלות באמצעות איזון רמת החומציות שמונעת התרבות חיידקים פתוגנים ("רעים") ועל ידי ייצור רכיבים הקוטלים את החיידקים הרעים ואת אזורי המחייה שלהם. "כיום, בעולם המדעי ידועה תרומתם החשובה של החיידקים הידידותיים לאריכות חיים ולבריאות טובה וידוע גם שיש להם תפקיד חשוב במנגנון ההפעלה של תאים לבנים, כך בעקיפין הם מסייעים למערכת החיסון", מסבירה דתיה יער, תזונאית יועצת ל"אלטמן". תוספת פרוביוטיקה, לדבריה של יער, משלבת בין סיוע לעיכול תקין, איזון ברמת החומציות במעי ואף גורמת לתחושת שובע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully