וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שכדאי לתת לתינוקות שלכם לאכול החל מגיל שנה

תינוקות בני שנה מגלים את העולם בסקרנות משתאה ונרגשת, וזו הזדמנות לחשוף אותם למזונות חדשים בשלל טעמים ומרקמים זרים. את ההזדמנות הזו כדאי לנצל גם כדי לבסס אצלם חיבה לתזונה בריאה. כך תעשו זאת

האמא שמעצבת לילדיה את צלחות הירקות לארוחה/מערכת וואלה! News

בסרטון: האמא שמכינה צלחות של ירקות מעוצבות במיוחד לילדים

מזל טוב! שנה חלפה מרגע הלידה וכבר אפשר לראות מעבר לשלב ההנקה, התמ"ל והטעימות ולהתחיל להכשיר את הקרקע להרגלי תזונה בריאים. על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, בגיל הזה פעוטות זקוקים מדי יום לכאלף קלוריות, 700 מ"ג סידן, 600 יב"ל (IU) של ויטמין D ו-7 מ"ג ברזל כדי לסייע לצמיחה ולהתפתחות טובה.

בנוסף, כדאי להרגיל אותם לשתייה קבועה של מים, כדי שלא יתייבשו. ילד בן שנה אמור לקבל לפחות כוס אחת עם 237 מ"ל מים ביום, ויותר מכך כשהם פעילים או חולים, וככל שיתבגרו (במקרה של ספק בדקו את החיתולים שלהם - הם צריכים להשתין לפחות כל 6 שעות).

הנה 9 המלצות למאכלים בריאים לילדים בני שנה, שלא יגזלו מכם זמן הכנה ממושך ויפנו אתכם למשהו לא פחות חשוב - מרדף אחריהם ברחבי הבית.

עוד בוואלה!

איזה מזונות נחוצים להתפתחות בריאה של מוח התינוק?

לכתבה המלאה

1. פירות במרקם רך

בתקופה זו הילדים מתחילים לפתח את "אחיזת המלקחיים" שלהם - לחיצה ותמרון של האוכל עם קצות האצבעות בניסיון להאכיל את עצמם. זו הזדמנות להפסיק להגיש להם פירות מרוסקים כמחית ולהתחיל לתת להם פירות טריים רכים, שגם מספקים ערכים תזונתיים נחוצים (אפשר להתחיל בהכנת שייק או נשנוש לגינת המשחקים). זה יכול להיות בננות, קלמנטינות, תותים, אפרסקים, מנגו ועוד.

פרי האבוקדו מומלץ במיוחד בשלב זה בזכות המרקם הקרמי שלו והפרופיל התזונתי המרשים. הוא גדוש בשומנים בריאים המועילים למוח וללב של ילדכם, וחצי כוס (75 גרם) ממנו חתוך לקוביות מספקת כמעט 9 גרם שומנים לא רווים בריאים. את האבוקדו אפשר גם למעוך ולמרוח על טוסט דגנים מלא או על קרקר, ולמזג עם פירות וירקות אחרים בעלי מרקם רך.

אם הילדים לא לוקחים מיד את הפרי החדש אל תדאגו; מחקרים הראו שבדרך כלל עליהם להיחשף למזון חדש 6-15 פעמים לפני שיסכימו לקבל אותו בתזונה שלהם. זה מה שחשוב לדעת לפני שאתם מתחילים:

• הימנעו מחתיכות גדולות של פרי שעלולות להוות סכנת חנק. למשל את הבננה יש לחתוך לאורך, וענבים לחצאים או לרבעים.

• על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעה, יש לוודא שילדכם אוכל כל פרי חתוך תוך שעתיים לאחר הוצאתו מהמקרר, ותוך שעה אם אתם בחוץ והטמפרטורה היא מעל 32 מעלות צלזיוס.

2. ירקות מאודים

אידוי ירקות כמו ברוקולי, אפונה וגזר זה דרך מצוינת להכיר לילדים את קבוצת המזון החשובה הזאת: ברוקולי, גזר ואפונה גדושים בסיבים וויטמין C. בנוסף, גזר מכיל לוטאין שתומך בבריאות העיניים, ואפונה מכילה חלבונים בונים שרירים. עוד ירקות אפשריים לאידוי הם גזר לבן, בטטות ודלורית, שאפשר להגיש עם מטבל יוגורט לימוני או חומוס.

ואם כבר הגענו לחומוס: הממרח הלאומי שלנו הוא גם טעים וגם מספק שפע חלבונים, שומנים בריאים, ויטמינים ומינרלים. אפשר להגיש אותו כתוספת לכל מה שאתם מגישים לילדים - לאחר שווידאתם שהם אינם אלרגיים לשומשום, מרכיב עיקרי בטחינה שכלולה במרכיבי החומוס. זרעי השומשום הם בין עשרת האלרגנים למזון הנפוצים ביותר, ומהווים 17 אחוזים מאלרגיות למזון בקרב ילדים.

יש הרבה מקומות שבהם אפשר לקנות חומוס טרי ואיכותי, ואפשר גם להכין אותו בבית (לערבב גרגירי חומוס מבושלים, שום, טחינה ושמן זית במעבד מזון עד לקבלת תערובת חלקה).

גוואקמולה אבוקדו. ShutterStock
בזכות המרקם הקרמי שלו והפרופיל התזונתי המרשים. ממרח אבוקדו/ShutterStock

3. ביצים

הביצים הן "תחנת כוח" תזונתית: תומכות בבריאות העיניים ובפיתוח תקין של המוח ועשירות בחלבון, שומנים בריאים ושלל חומרים מזינים אחרים. אפשר לבשל אותן במגוון צורות ולהגיש בחתיכות בגודל ביס, אבל חשוב מאוד לוודא שאין תסמינים של אלרגיה כמו סרפדת בעור, גודש באף, בעיות עיכול, שיעול, צפצופים וקוצר נשימה.

הביצים הן בין שמונת המזונות הנפוצים ביותר לאלרגיה לילדים ולעתים רחוקות אף עלולות לגרום לאנפילקסיס, תגובה קשה בסכנת חיים העלולה להצר את דרכי הנשימה, לגרום לסחרחורות או לאובדן הכרה.

4. חלב ויוגורט

בגיל שנה ילדים רבים נמצאים בעיצומו של תהליך גמילה מחלב אם או תמ"ל, ואפשר להכיר להם בהדרגה חלב פרה, כתוספת לארוחת הערב או כחטיף. חלב מלא ויוגורט הם מקורות נהדרים לחלבון ולסידן בונה עצם, שמועיל גם לשיניים המתפתחות שלהם. כוס אחת (244 מ"ל) של חלב מלא נותנת 39 אחוזים מהערך היומי של סידן שבני השנה זקוקים לו מדי יום, וכן 8 גרם חלבון.

את היוגורט אפשר לערבב עם פירות טריים חתוכים או קצת דבש. שימו לב לא לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל 12 חודשים - זה עלול להעמיד אותם בסיכון לזיהום מרעלן שגורם לבוטוליזם.

ובזמן שהדעות ממשיכות להיות חלוקות לגבי החסרונות והיתרונות הבריאותיים בצריכת חלב פרה לטווח ארוך - עבור מבוגרים וילדים, המוצרים שלו בדרך כלל בטוחים לשימוש בגיל זה. היו עירניים לסימנים אפשריים של אלרגיה לחלבון הקזאין בחלב שתסמיניה כוללים צפצופים, סרפדת בעור, הקאות ושלשולים (אלרגיה לקזאין באה לידי ביטוי אצל כ-2-3 אחוזים מפעוטות).

הקפידו לחשוף לילדכם מזון חדש בהדרגה, עדיף להמתין 3-5 ימים בין הצגת אוכל חדש לאחר ולראות כיצד גופם מגיב. אם אתם רוצים לתת חלופות חלב מבוססות צמחים יש להתייעץ עם רופא הילדים שלכם לפני, כיוון שבדרך כלל הן לא מומלצות לפעוטות.

יוגורט עם שיבולת שועל. ShutterStock
מתאימה לשלב אימוני הלעיסה. שיבולת שועל/ShutterStock

5. שיבולת שועל

בגיל שנה הקטנטנים עדיין לא שולטים לגמרי בתנועת טחינת הלסתות שעוזרת ללעיסה נכונה (זה יקרה בערך בגיל ארבע) ובינתיים יש לרסק את האוכל שלהם או לחתוך אותם לחתיכות קטנות וקלות ללעיסה. מבחינה זו שיבולת שועל מצוינת לשלב הזה והפרופיל התזונתי שלה מרשים במיוחד עם שפע של חלבון, פחמימות, ויטמינים, מינרלים ושומנים בריאים, וסיבים תזונתיים שמסדירים את העיכול.

כדי לשלוט על כמות הסוכר הימנעו משימוש בתערובות המוכנות והכינו תערובת ביתית משלכם. כדי לקצר זמן אפשר פשוט להשרות את הדגנים ולהשאיר במקרר למשך הלילה. ערבוב הדגנים עם חלב במקום מים יתרום עוד קצת חומרים מזינים לקערה ולזה אפשר להוסיף קוביות חתוכות של תותים, בננות או פרי אחר שאהוב על ילדכם.

6. פנקייק דגנים מלאים

ילדים אוהבים לאכול פנקייקים קטנים ועגולים וכדאי לנצל את זה ולהכין להם כאלה מדגנים מלאים, שהם מקור עשיר של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. פנקייקים כאלה יספקו פרוביוטיקה שמזינה חיידקי מעיים מועילים, ויהיו גם כייפים למשחק ואכילה אם יוגשו בחתיכות בגודל ביס.

אפשר להגיש אותם עם פירות רכים טריים מעל, רוטב תפוחים או זרזיף דבש, או למרוח עליהם שכבה דקיקה של חמאת אגוזים, להוספת חלבון (כמובן, רק אחרי שווידאתם שילדיכם אינם אלרגיים לבוטנים).

7. בשר עוף והודו

חתיכות רכות של עוף או חתיכות טחונות של הודו יוסיפו לתזונה של ילדכם חלבון חיוני לצמיחה נאותה. אפשר לערבב את הנתחים בבלנדר עם מרק או יוגורט או לחתוך אותן לחתיכות קטנות בגודל ביס, שיתאימו להאכלה עצמית. הימנעו מנתחים שיהיו קשים מדי ללעיסה או בליעה, ומתיבול חזק מדי לבטן העדינה שלהם.

שעועית. ShutterStock
חשובה בעיקר עבור ילדים שלא אוכלים בשר. סוגי שעועית/ShutterStock

8. "פירה" שעועית

מחית של שעועית, מכל צבע, יכולה להיות מקור עשיר של ברזל, שילדים זקוקים לו לשמירה על תאי דם בריאים (חצי כוס, כ-130 גרם, מספקת כמעט 39 אחוזים מהכמות המומלצת). אפשר להגיש את המחית לצד מזון עשיר בוויטמין C כמו ברוקולי, עגבניות חתוכות לקוביות, או פירה בטטה, כדי לספוג את הברזל בצורה יעילה יותר. זה חשוב בעיקר עבור ילדים קטנים שלא אוכלים בשר.

9. טופו

עוד מקור נהדר לברזל, סידן וחלבון הוא הטופו, שעשוי מפולי סויה. מנה של 56 גרם ממנו מספקת כמעט 1 מ"ג ברזל, או כמעט 14 אחוזים מהכמות הנדרשת עבור ילדיכם. אותה מנה תספק גם 12 אחוזים מצרכי הסידן היומיים שלהם.

את הטופו אפשר להגיש במגוון דרכים: מתוק כתוספת לשייק או מעוך עם בננה, מעורבב עם אבוקדו, ירקות מאודים או גבינת קוטג', בתוך מרק או כקוביות מטוגנות ומתובלות עדין ועוד. גם פה, חשוב לוודא מראש שלילד אין אלרגיה לסויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully