פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מלכודת דבש: האם דבש באמת בריא יותר מסוכר?

      כולם כבר יודעים שסוכר זה דבר מאוד לא בריא, אבל איכשהו לדבש אנחנו מוותרים וממשיכים לחשוב עליו כעל תרופת הסבתא המושלמת. לכבוד ראש השנה בדקנו אם הוא באמת בריא יותר מסוכר

      דבש (ShutterStock)
      סוכר הוא סוכר, גם אם דבורים מפיקות אותו מצוף. צנצנת דבש (צילום: ShutterStock)

      שאף אחד לא יגיד לכם אחרת: השנה היא 2019 (שלא לומר תש"ף), והדבר הכי חשוב הוא יחסי ציבור טובים. תשאלו את הסוכר. במשך שנים אהבנו אותו, הלכנו איתו יד ביד מחובקים ומתוקים, שפכנו אותו לכל משקה שנקרה על דרכנו. והנה היום הוא האויב מספר אחת. מתפרק מהר מדי, משמין מדי, גורם לסוכרת ולעליית הטריגלצרידים בדם. מומחי תזונה מפצירים בנו להשאיר אותו מאחור ולהתרגל למרירות. אם לסוכר היה יועץ תקשורת, העצה הראשונה שהיה צריך לתת לעצמו היא להתפטר. תדמית גרועה כזו היא מכה תקשורתית גדולה. ולא עוזר כשאתה באמת כל מה שאומרים עליך.

      לעומתו, קחו את הדבש. נוזל מתוק מדי, דביק מדי, עם טעם דומיננטי, שמצליח להתגבר על כל התנאים הראשוניים שעומדים לרעתו - ולהיחשב למתנה של הטבע. זאת למרות שגם הוא מורכב מפחמימות פשוטות, וש-20 אחוזים ממשקלו הם סתם מים. "אבל דבש הוא מהטבע! והוא מכיל חומרים אנטי-בקטריאליים! וסבתא לימדה שהוא טוב לגרון!". נכון, אבל כשאתם מערבבים אותו בעוגת ערב החג שלכם, או כשהוא מתחמם בתה, היתרונות שלו גם ככה עולים באדים. ועדיין, הוא אהוב על הבריות. אין על יחסי ציבור טובים.

      גם התזונאית הקלינית ומנחת הטלוויזיה קרן אן גיימן סבורה שלפעמים סוכר הוא סוכר, גם אם דבורים מפיקות אותו מצוף. "למרות שכפית דבש מתיישבת לנו תפיסתית כבריאה יותר מכפית סוכר - ההבדל לא מצדיק את האידיאליזציה שאנחנו עושים לדבש כממתיק מועדף. המרכיב הדומיננטי בדבש הוא סוכר. יש בו גם מעט מאוד מרכיבים נוספים, אבל הם בטלים לעומת המרכיב הדומיננטי". אז אם קיוויתם שכוס תה לימון עם דבש היא מנת בריאות, כדאי שתחשבו שוב.

      "הסוכר בדבש מורכב בעיקר מפרוקטוז, אבל יש בו גם כמות מכובדת של גלוקוז", מסבירה גיימן. ואם גלוקוז נשמע לכם מוכר - זה כי הוא בדיוק מה שמופיע לכם בסוכר הלבן והמרושע. "כך שאם אתם חושבים שהמתקה בעזרת דבש מקנה לנו זכות להמתיק לעתים תכופות יותר - כדאי לחשוב שוב", מזהירה גיימן.

      מה בכל זאת יש בו בדבש הזה? דבש שלא התחמם הוכח יעיל במחקרים רפואיים במניעת שיעול. ויש גם טענות ליעילות אפשרית של דבש בטיפול בכיבי קיבה שנגרמים על ידי החיידק הליקובקטר פילורי, ובדלקת הקרום הרירי של הקיבה והמעי. אבל זו לא סיבה מספיק טובה לשחרר את הרסן.

      עוגת דבש מדוביק (אפיק גבאי)
      כשאתם מערבבים דבש בעוגת החג שלכם, היתרונות שלו עולים באדים. עוגת דבש (צילום: אפיק גבאי)

      ואם זה לא מספיק, אז צרפו גם את האזהרה מאכילה של דבש לפני גיל שנה. דבש עלול להכיל רעלן שגורם לבוטוליזם, שמביא לחולשה, שיתוק שרירים ופגיעה במערכת העצבים האוטונומית. ללמדנו שלא כל מה שטוב לדבורה טוב גם לתינוק שלך.

      ואם לא בשביל התינוק שלכם, אז אולי בשביל הדבורים. הדבש הוא לא בשבילכם. הוא מזון שמכינות לעצמן הדבורים מצוף, כדי שיהיה להן מה לנשנש בתקופה שבה אין פרחים בנמצא. עבור חלק מהטבעונים, הסיבה הזו לבד מספיקה בשביל להניח את צנצנת הדבש, אבל עם היעלמות דבורי הדבש מהעולם, אולי כדאי שגם אנחנו נשמור אותו רק לאירועים מיוחדים כמו ראש השנה.

      אבל לא הכול מר. לדבש עדיין יש יתרון תזונתי מסוים על פני הסוכר. הוא מכיל כ-80 קלוריות פחות ל-100 גרם. שזה נחמד על הנייר, אבל בפועל כפית דבש מרוכזת יותר מכפית סוכר, ככה שבסופו של דבר לעוגת החג שלכם תיכנס בדיוק אותה כמות קלוריות הן עם סוכר והן עם דבש. ולכן נותרה רק עצה אחת חשובה - המתקתם? חטאתם? תיהנו. את יום הכיפורים על הזלילה שלכם תשמרו למוצאי החג.