וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דבש הוא באמת תרופה נגד השיעול של הילדים שלכם?

14.9.2015 / 9:03

כהורים אתם בוודאי יודעים שאסור לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה, אבל מה עם ילדים גדולים יותר? מחקר סקירה בדק אם דבש יעיל נגד שיעול, או שמדובר בכלל בתרופת סבתא

תה עם דבש. ShutterStock
טוב לכולם ובמיוחד לילדים. כל עוד הם מעל גיל שנה/ShutterStock

ראש השנה הוא החג שמזוהה יותר מכל עם דבש - הנוזל הטבעי ומתוק שמורכב מתערובת של פחמימות, חומצות אמיניות, ויטמינים ופלבנואידים. הדבש מכיל גם נוגדי חימצון רבים ונמצא כי הוא אנטי בקטריאלי ונוגד דלקת. מחקרים מתחילת שנות האלפיים הדגימו כיצד לדבש הייתה יכולת לפגוע בטווח נרחב של חיידקים כדוגמת סטפילוקוקוס, סטרפטוקוקוס, קלבסיאלה וגם כנגד פטריות כמו קנדידה. אבל מעל הכל, הדבש מוכר ככלי יעיל נגד שיעול והוא רכיב נפוץ בסירופים רבים להקלה על שיעול. אבל האם מדובר בתרופת סבתא או במשהו שיכול לספק הקלה אמיתי?

שיעול הוא אחד הכלים העיקריים של הגוף להיפטר ההפרשות בדרכי הנשימה ומגופים זרים והוא יכול להיגרם על ידי זיהומים חיידקיים או נגיפיים, נוכחות של גירוי או אלרגן בדרכי הנשימה, או שילוב של שניהם. שיעול חריף כתוצאה מזיהום בדרכי הנשימה העליונות (URTI) הוא אחד התסמינים הנפוצים ביותר בגינם פונים אנשים לרופא המטפל, וגם סיבה לדאגה עבור הורים רבים. שיעול יכול להשפיע בצורה משמעותית על איכות החיים, לגרום לחרדה ולהשפיע על איכות השינה של הורים וילדים. מסיבה זו רבים מחפשים טיפולים מהירים ויעילים כנגד שיעול.

אסור לאכילה מתחת לגיל שנה

מחקר סקירה שפורסם לפני פחות משנה בחר לבחון מחקרים קליניים גדולים, שהשוו ראש בראש בין דבש לבין תרופות שונות כולל אינבו (פלצבו) בטיפול כנגד שיעול בילדים. החוקרים כללו שלושה מחקרים שביחד בדקו קרוב ל-500 ילדים בגילאים שבין שנה ל-16. חשוב לציין בהקשר זה שהשימוש בדבש בתינוקות מתחת לגיל שנה אסור בשל חסינותם הירודה לזיהום פוטנציאלי בבוטולינום, שהדבש עשוי להכיל.

הממצאים המשולבים היו מעניינים מאוד. הדבש נמצא באופן לא מפתיע יעיל יותר בהשוואה לאי מתן טיפול בכלל לצורך הקלה תסמינית על שיעול בילדים. גם כאשר השוו את היעילות של דבש לזו של טיפול באנטי היסטמינים (תרופה נגד אלרגיות שיעילה נגד שיעול בשם דיפנהידרמין ומצויה בתרופות רבות נגד שיעול והצטננות), לדבש היה יתרון.

הדבש נמצא יעיל יותר מהתרופות גם בהקלה סימפטומטית של השיעול וגם בהפחתת השפעת השיעול על איכות השינה של ילדים והוריהם. הדבש נמצא גם יעיל יותר מפלצבו שהוכן מתמצית של סילאן להקלת סימפטומטית של שיעול. עם זאת, לא נמצו ראיות לכך שיש לדבש השפעה ישירה (שאינה קשורה לשיעול) על שיפור איכות שינה בילדים או במבוגרים. היתרון העיקרי אם כן בשימוש בדבש נגד שיעול, הוא בכך שמדובר בטיפול בטוח וכמעט נקי מתופעות לוואי.

עוד באותו נושא

למה אנחנו משתעלים, ומה עושים עם זה?

לכתבה המלאה
ילד ישן. ShutterStock
הקל על השינה של הילדים משתעלים וללא תופעות לווואי/ShutterStock

למרות הממצאים המדעיים שתומכים בשימוש בדבש נגד שיעול, עדיין מדובר בשילוב של שלושה מחקרים בהיקף קטן יחסית.

מחקרים עתידיים יצטרכו לבחון שאלות שנותרו פתוחות כמו מה משך הטיפול הרצוי, מה הן ההשפעות ארוכות הטווח אם ישנן כאלה, מה השפעת הדבש על משך השיעול, על התיאבון ועל רמת הפעילות הגופנית. בנוסף, קיימים גם היבטים חברתיים וכלכליים של טיפול שצריכים להיבחן כמו משך המחלה ומספר החיסורים בגינה, לפיהן נבדקות תרופות סטנדרטיות.

  • עוד באותו נושא:
  • דבש
  • שיעול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully