וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד המיתוסים המוכרים ביותר לגבי סוכר הופרך על ידי המדע

במשך שנים התרגלנו לחשוב שאם יש משהו אחד שאפשר לסמוך עליו, זה שמשהו מתוק יגרום לנו להרגשה טובה יותר ולערנות. כעת, מטה אנליזה של עשרות מחקרים קובעת - סוכר גורם לדיכאון ועייפות

הסרטון שמוכיח כמה סוכר יש באמת במשקאות המתוקים/יוטיוב

בסרטון: כמה סוכר יש במשקאות הקלים שלכם?

היחסים של האנושות עם סוכר הם טעונים ובשנים האחרונות במיוחד, ידעו גם לא מעט מורדות, אבל על פי הסברה על דבר אחד אפשר תמיד לבנות: ביס ממשהו מתוק משפר את מצב הרוח מספק נחמה, גם אם זמנית וחולפת. וכך מי שזולל בהנאה שקית ממתקים ושוטף אותה עם כוס של משקה ממותק מצפה לחוות פרץ של אנרגיה והתרוממות רוח, שבעקבותיו תחושת סיפוק מתוק. אלא שבמציאות, ההיפך הוא הנכון - כך לפחות קובע מחקר חדש שסותר את אחת התפיסות הוותיקות והנפוצות ביותר שלנו על סוכר והאופן שבו הוא משפיע עלינו.

עוד בנושא:
הרע במיעוטו: איזה סוג של סוכר הכי בריא לכם?
6 נשנושים שאנשים שחותכים מסוכר יכולים לאכול
איך לשמור על רמות הסוכר בגוף מאוזנות גם בחגים?

במסגרת המחקר, שהתפרסם בכתב העת Neuroscience & Biobehavioral Reviews, התעמקו החוקרים בעשרות מחקרי עבר שונים שעסקו בצריכת סוכר ובהשפעותיה על מצב הרוח. על פי הממצאים שלהם, סוכר לא משפר את מצב הרוח בשום היבט וכי אם יש לו השפעה בכלל, היא הפוכה ועלולה להותיר אנשים במצב רוח עגמומי למדי.

ממתקים. ShutterStock
הן לא יגרמו לכם להיות ערניים יותר, להיפך. סוכריות/ShutterStock

"הרעיון שסוכר יכול לשפר את ההרגשה ואת מצב הרוח הוא נפוץ ורווח מאוד בתרבות הפופולרית, זה כל כך נפוץ עד שאנשים בכל רחבי העולם צורכים בכוונת מכוון משקאות ממותקים ועתירי סוכר כדי 'להתעורר' או להילחם בעייפות", אמר ד"ר קונסנטינוס מנטנציס שעמד בראש המטה- אנליזה העדכנית.

"הממצאים שלנו מצביעים בצורה מאוד ברורה שלתפיסות הללו אין בסיס. אם כבר, סוכר רק יגרום לכם להרגיש יותר רע", אמר ד"ר מנטנציס.

31 מחקרים שונים, שבהם השתתפו יותר מ-1,250 בני אדם ובחנו את השפעתן של פחמימות מסיסות (בהן סוכרים ועמילנים) על היבטים שונים של מצב הרוח, בהם: כעס, ערנות, דיכאון ועייפות, נכללו במטה-אנליזה הנוכחית.

רוב האנשים דיווחו שהחלו לחוש עייפות ותשישות בטווח של חצי שעה לאחר צריכת סוכר, זאת לעומת אנשים שקיבלו פלצבו שלא הכיל סוכר. כשעה לאחר אכילת סוכר, רוב האנשים חשו בירידה בערנות. כך שנראה שהטריגרים הנוירולוגיים שמופעלים במערכת הגמול של המוח שלנו אם בכלל, הם בעלי השפעה קצרת מועד ביותר ולא יובילו לתחושה מתמשכת או משמעותית של סיפוק מוגבר או הרגשה כללית טובה יותר.

מיתוס ה-Sugar Rush נופץ

כך שלא רק שהקונספט של sugar rush הוא מיתוס מוחלט, ייתכן לדברי החוקרים, שהוא היווה גורם תורם למגפת ההשמנה והסוכרת שנמצאות בעלייה בשנים האחרונות בעולם המערבי. "אנחנו מקווים שהממצאים שלנו יסייעו לנפץ את מיתוס ה-sugar rush ויסייע להפחית את צריכת הסוכר בקרב הציבור", אמרה פרופ' אליזבת' מיילור מאוניברסיטת ווריק, שהיתה שותפה לאנליזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully