וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמונה ששכנעה הורים להאכיל את הילדים שלהם בדרך אחרת

אם היינו צריכים עוד הוכחה לכך שתמונה שווה אלף מלים, ויותר מאלף אזהרות כתובות, תמונה בפייסבוק של ריאות של ילד שנחנק מבוטן זעזעה מאות הורים וגרמה להם להבין לראשונה את הסכנות באוכל שהם נותנים לילדים שלהם

כיצד מבצעים היימליך? מדריך/מערכת וואלה

בסרטון: כך תצילו את הילד במצב חירום

כל פרסום בתקשורת על אסון של פעוט שנחנק מחסיר פעימה מהלב של כולנו. כל סיפור מטלטל אותנו וגורם לנו לשאול - "איך לא ראו, איך לא ידעו, איך לא חשבו מראש?", אבל האמת היא שבכל מה שקשור לבטיחותם של ילדים קטנים יש כל כך הרבה דברים שצריך לשים לב אליהם, ולא על כולם אנחנו יודעים.

סכנה שדווקא כן מוכרת היא החשש לחנק ממאכלים שגדולים מדי עבור דרכי הנשימה של הקטנטנים. כל מי שמטפל בילדים יודע שיש לחתוך עבורם מזונות מסוימים כדי שיוכלו לאכול ללא סיכון, אבל לא לכולם ברור עד איזה גיל חלות ההגבלות ואילו מזונות בדיוק נחשבים מסוכנים.

עוד בוואלה!

הפריט שנמצא כמעט בכל בית ומסכן את חיי הילדים שלכם

לכתבה המלאה

בארגון להכשרת אחים ואחיות שנקרא Nursing CPD החליטו להעלות את הנושא למודעות הציבורית ולחדד את הסכנה, והם פרסמו בעמוד הפייסבוק שלהם תמונה קשה לצפייה של ריאותיו של ילד קטן שנחנק, יותר נכון תמונה של בוטן שחוסם את קנה הנשימה שלו.

זו התמונה שפורסמה:

מטרת התמונה הייתה להמחיש עד כמה קל לילד להיחנק מאוכל, ולהסביר מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכוי שדבר כזה יקרה, וכך נכתב בטקסט שליווה אותה:

"זו תמונה של ריאותיו של ילד קטן שמת מחנק. זה בוטן. הגודל של בוטנים ואגוזים אחרים זהה לגודל נתיב האוויר של ילד צעיר מגיל 4-5. הסיכון למוות מחנק הוא אמיתי, אך ניתן למנוע אותו. אנא אל תציעו לילדים קטנים: פירות יבשים מלאים, פופקורן, אגוזים, וגם לא כל מזון שהוא בגודל של ממתקים קטנים. המוות הוא בלתי הפיך, המניעה עדיפה. בבקשה שתפו".

והציבור שיתף. מאז הפרסום שותפה התמונה יותר מ-9,000 פעמים וקיבלה למעלה מ-2,000 תגובות מהורים, שרובם אמרו שהדוגמה האמיתית גרמה להם לחשוב פעמיים על האוכל שהם נותנים לילדיהם. בהמשך העלו בעמוד הפייסבוק של הארגון תרשימים כיצד נכון לחתוך ולהגיש מאכלים שונים, וגם אנחנו מנצלים את ההזדמנות להזכיר איך עושים את זה נכון.

גודל, צורה, מרקם - את זה צריך לקחת בחשבון

על פי ארגון בטרם, עד גיל 5 קיימת סכנת חנק מצעצועים ומזון. ילדים פגיעים יותר כיוון שדרכי נשימה שלהם צרות יותר משל מבוגרים ויכולות הלעיסה של פעוטות בטווח גילים הזה אינן מפותחות מספיק, ויש להם נטייה לשאוף את המזון לקנה הנשימה במקום לוושט. גם רפלקס השיעול להוצאת חפץ זר לא מספיק מפותח אצלם. כל אלו מעמידים אותם בסיכון גבוה לחנק. אלו הגורמים שיש להתייחס אליהם בגיל זה:

1. גודל: גודל קטן מדי וגם גדול מדי של מאכל עלול לגרום לחנק. הבוטן, למשל, קטן מספיק כדי להחליק במורד הגרון, אך עלול להיתקע בקנה הנשימה. אל תתנו לילדים פיצוחים, שקדים ואגוזים בכלל.

פרפקציוניזם. ShutterStock
נראה תמים אבל מסוכן מאוד לילדים כשהוא הוך להיות דביק. מרשמלו/ShutterStock

2. צורה: מאכלים עגולים מתיישבים בדיוק על פתח קנה הנשימה וחוסמים את מעבר האוויר, לכן יש לחתוך אותם. חיתוך של הפרי, הירק או הבשר לאורך נראה מאוד ברור ומתבקש במקרה של מזונות מוצקים וארוכים כמו בננה, מלפפון ונקניקייה, אבל הוא נדרש גם בענבים, בעגבניות שרי, ובפירות יבשים רכים כמו תמר.

3. מרקם: מאכל בעל מרקם הסופח מים ומתנפח בגרון או מרקם דביק שלא ניתן להסירו הוא מסוכן מאוד - למשל מרשמלו. גם מאכל חלקלק שעלול לגלוש במהירות לעבר בית הבליעה מסוכן - למשל מסטיק או סוכריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully