וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה מזונות נחוצים להתפתחות בריאה של מוח התינוק?

25.1.2018 / 10:54

האקדמיה לרפואת ילדים בארה"ב פרסמה השבוע הנחיות לתזונת תינוקות והדגישה את החשיבות של אכילת אוכל מגוון להתפתחות מוחית תקינה. אז מה אתם צריכים לתת לילדים שלכם לאכול?

תינוק אוכל. ShutterStock
זה מספיק? טעימות ראשונות לתינוקות/ShutterStock

כל כך הרבה דברים מתרחשים בגופו של תינוק בחודשים הראשונים לחייו, לכן זה לא ממש מפתיע שלתזונה שלו יש השפעה כל כך גדולה גם על התפתחות המוח. כדי לנסות לעזור להורים להבין מה בדיוק תינוקות צריכים, הוציאו באקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים סט של המלצות הנוגעות לתזונת ילדיהם באלף הימים הראשונים לחייהם. למה אלף? מפני שהדו"ח מתייחס לתקופה הפעילה ביותר של ההתפתחות נוירולוגית, והיא מתחילה מסתבר 18 ימים לאחר ההתעברות, כאשר המבנה הבסיסי שייהפך למוח, מתחיל להיווצר.

בהנחיות שפורסמו החודש בכתב העת Pediatrics, ועדת התזונה באקדמיה ציינה כי מרכיבים תזונתיים מסוימים כמו חלבון, אבץ, ברזל, חומצה פולית, ויטמינים מסוימים וחומצות שומן רב בלתי רוויות הם קריטיים להתפתחות מוחית בריאה. תזונה נטולת חומרים מזינים אלה יכולה לדבריהם להוביל לבעיות בתפקוד המוח.

עוד בנושא:
מחקר: ביצה ביום מצמצמת פערי גדילה אצל תינוקות
איך התזונה משפיעה על מנת המשכל של התינוק שלכם?
זה רשמי: תזונה צמחונית וטבעונית בריאה יותר גם לילדים

תזונה טובה היא תזונה מגוונת

ד"ר שרה ג'יין שוורצנברג, רופאה בבית החולים לילדים של אוניברסיטת מינסוטה, וחברת ועדת התזונה באקדמיה, הסבירה לאתר TIME כי חלב אם מומלץ לתינוקות עד גיל שישה חודשים. לאחר מכן, חלב אם לא יכול לספק את כמות הברזל והאבץ כי הצורך של התינוקות בהם גובר ולכן יש צורך להשלים את ההנקה בחלב אם עם חומרים מזינים אלה, זאת במידה והאימהות רוצות להמשיך להניק.

תחליפי מזון רבים לתינוקות מועשרים באבץ וברזל, אבל גם בשר הוא מקור טבעי טוב למינרלים אלה. גם דייסות לתינוקות המכילות דגנים שונים מועשרות לרוב בחומרים מזינים ויכולות לשמש כמזון ראשון טוב לתינוקות. "התזונה הטובה ביותר עבור תינוקות היא כזו הכוללת מגוון של מזונות, כולל בשר עשיר בחלבונים, פירות וירקות המכילים ויטמינים ומינרלים שונים".

אמא ותינוקת. ShutterStock
"תינוקות פגיעים מאוד בחודשים הראשונים של החיים לליקויים תזונתיים". אמא ותינוק שוכבים במיטה/ShutterStock

"תינוקות פגיעים מאוד בחודשים הראשונים של החיים לליקויים תזונתיים", הסבירה שוורצנברג. "המוח שלהם מתפתח בקצב מהיר בשנתיים הראשונות, לכן אנחנו רוצים שרופאי ילדים ימליצו על מגוון בריא של מזונות ולא רק יגידו להורים לתת לתינוקות מזון מסוים. אנחנו מבקשים להוציא הצהרה חיובית על מתן בשר רזה ופירות וירקות, וגם לדחות את הרעיון של "מזונות על". אין מזון יחיד שיכול לספק לתינוקות את מגוון החומרים המזינים שהם צריכים".

הזדמנות שלא תחזור

מחקרים מראים כי תזונה בשלבים מוקדמים של החיים היא בעלת חשיבות לבניית מוח בריא. אחת הסיבות לכך היא שעד גיל שנתיים, המוח משלש את גודלו. "אם נפספס את ההזדמנות במהלך אלף הימים הראשונים לחיים, לא תהיה הזדמנות לחזור ולתקן אותה מחדש", אמרה שוורצנברג. ברזל למשל, הוא קריטי לבניית מעגלי זיכרון ומהירות העיבוד במוח שלא בהכרח יכולה להיווצר מחדש בשלבים מאוחרים יותר.

אמנם קל יותר להאכיל תינוקות במזונות האהובים עליהם, אבל חשוב לוודא שהם אוכלים מגוון של מזונות בריאים. "לכולנו יש נטייה לבחור דבר אחד או שניים שהילד אוהב ולא לסטות מהם יותר מדי", אומרת שוורצנברג. "אבל אם אתם באמת מחפשים לפתח בריאות מוח טובה עבור ילדיכם, אתם צריכים לשקול מגוון רחב של מזונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully