וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ביצה ביום מצמצמת פערי גדילה אצל תינוקות

12.6.2017 / 6:43

המחקר שנערך על פני חצי שנה נתן לתינוקות שסבלו מעיכוב גדילה לאכול ביצה אחת ביום. התוצאות היו חד משמעיות. ולמרות זאת, לכמה ארגוני בריאות שונים ברחבי העולם יש המלצות אחרות

חביתה. ShutterStock
מקושקשת, חביתה או ביצה קשה - הכל הולך/ShutterStock

אכילה של ביצה אחת ביום יכולה לעזור לילדים עם תזונה לקויה לגדול בצורה טובה, כך על פי מחקר שנערך במשך חצי שנה באקוודור, מטעם אוניברסיטת וושינגטון. לא משנה אם מדובר בביצה מבושלת או בחביתה, אכילה יומית של ביצים הצליחה להעניק לתינוקות את הדחיפה לה היו נחוצים.

תזונה לקויה היא אחד מהגורמים שמביאים ילדים לגדילה לא מאוזנת, כמו גם זיהומים בגילאים אלה ומחלות ילדות. על פי ארגון הבריאות העולמי, 155 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש סובלים מהתפתחות מעוכבת ונחשבים לנמוכים או רזים מדי לגילם. מרביתם חיים בדרום אסיה ובאפריקה - במדינות שמדרום לסהרה, כאשר כ -35.8 אחוזים ו-34.5 אחוזים בהתאמה מהילדים סובלים שם מעיכוב גדילה. במשך שנים מומחי בריאות מרחבי העולם מנסים למצוא פתרון לבעיה הזו.

המחקר שהתקיים כאמור באקוודור, כלל 160 תינוקות בגילאי חצי שנה עד תשעה חודשים שסבלו מבעיות גדילה (משקל או גובה). החוקרים נתנו להוריהם של התינוקות ביצים ללא תשלום – כדי לבדוק האם הן עוזרות בגדילה. מחצית מהתינוקות הואכלו בביצה ביום, ואילו המחצית השנייה שימשה כקבוצת ביקורת. החוקרים הקפידו לבקר מדי שבוע את המשפחות כדי לבדוק שהן מקפידות על תנאי ההאכלה, ובנוסף, כדי לבדוק האם מופיעות תופעות לוואי כמו אלרגיות, למשל. המחקר התפרסם בכתב העת Pediatrics.

עוד בנושא:
איך התזונה משפיעה על מנת המשכל של התינוק שלכם?
זה רשמי: 2 הדרכים הכי יעילות לגרום לילדים לאכול ירקות
מבחן החביתה: באיזה שעה ילדים צריכים לאכול ארוחת ערב?

תינוק אוכל ומלכלך - עבור מגזין סימילאק. ShutterStock
לאכול אוכל מגוון/ShutterStock

הממצאים הראו כי עיכוב בגדילה היה הרבה פחות נפוץ בקבוצה של הילדים שניזונו בין היתר מביצה אחת ביום, בהשוואה לקבוצת הביקורת. עד סוף המחקר השכיחות הייתה נמוכה ב-47 אחוזים מאשר בקבוצת הביקורת, זאת, למרות שיותר ויותר מהתינוקות שהוזנו בביצה אחת ביום נחשבו נמוכים לגילם בתחילת המחקר. חלק מהילדים בקבוצת הביקורת אומנם אכלו ביצים, אך לא היו קרובים לכמות שאכלה הקבוצה השנייה.

"היינו מאוד מופתעים מכמה יעילה היתה ההתערבות התזונתית שלנו", כתבו עורכי המחקר. "החלק הכי טוב בזה היה שמדובר על פתרון זמין ולא יקר עבור אוכלוסיות שסובלות מחוסרים תזונתיים בעקבות תזונה לא טובה". לדבריהם, ביצה היא פתרון תזונתי טוב עבור ילדים שהם בעלי קיבה קטנה.

עוד באותו נושא

כמה אתם יודעים על תזונת התינוק שלכם?

לכתבה המלאה

חשוב להקפיד על תזונה מגוונת

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנשים להניק את תינוקם עד גיל חצי שנה כדי שיקבלו את כל מרכיבי התזונה שהם צריכים לגדילה נכונה ובריאה. לאחר מכן, ניתן להשלים חלק מהתזונה שלהם בעזרת מרכיבי מזון נוספים בנוסף להנקה עד גיל שנתיים. ארגון התזונה הבריטי הגיב לממצאי המחקר באתר ה-BBC וביקש להדגיש כי למרות שביצים הן אכן מזון שכדאי לכלול בתזונת הילד, חשוב שהורים יקפידו על תזונה מגוונת שתכלול את כל הוויטמינים והמינרלים הנדרשים להם. בנוסף, חשוב להכיר לילדים קטנים מגוון רחב של טעמים וטקסטורות.

"מגוון של מזונות עשירים בחלבון צריכים להינתן לילדים צעירים, והם יכולים אומנם לכלול ביצים, אבל גם שעועית, קטניות, דגים שמנים במיוחד, בשר ומוצרי חלב."

אפשר גם בלי ביצים

רק לאחרונה קבע איגוד התזונאים האמריקאי כי תזונה שמקורה מהצומח מורידה את הסיכון לחלות במחלות לב, סרטן והשמנת יתר, וקרא לאנשים בכל הגילאים, גם נשים בהריון וילדים, לא לחשוש לאמצה.

"תזונה צמחונית וטבעונית בריאה יותר לאנשים בכל הגילאים, גם לנשים בהריון ולילדים, כל עוד הם מקפידים על תפריט מאוזן", כך הצהירו חברי האיגוד לתזונה ודיאטה בארה"ב בהנחיות שפרסמו בכתב העת של האיגוד. חברי האיגוד ציינו כי תזונה המבוססת על הצומח "בריאה מאוד, מספקת תזונתית ועשויה להועיל במניעת וטיפול במספר מחלות, וכי היא עשויה בין היתר לסייע בהפחתת הסיכון ללקות במחלות לב, סוכרת, השמנת יתר וסוגים מסוימים של סרטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully