פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תשכחו מפילאטיס: כדי למנוע סרטן ומחלות לב צריך להזיע

      יש הרבה מאוד דרכים לשמור על כושר, וכולן רצויות, אבל יש סוג של אימונים שלא רק שורף קלוריות ומחטב, אלא גם מונע מחלות לב, סרטן ומוות מוקדם. הנה כל הפרטים

      תשכחו מפילאטיס: כדי למנוע סרטן ומחלות לב צריך להזיע

      בסרטון: גם זה נחשב אימון בעצימות גבוהה

      פילאטיס, יוגה, הליכות בפארק או תרגילי עיצוב וחיטוב הם אימונים מאוד פופולריים, ובצדק - יש להם המון יתרונות. אולם, מחקר חדש מגלה שנשים שבוחרות באימונים בעצימות גבוהה מרוויחות אפילו יותר, הרבה יותר. לפי המחקר, נשים שמסוגלות להתמודד עם אימונים כאלה, כמו אימונים פונקציונליים, ריצה או קיקבוקס - נמצאות בסיכון נמוך יותר למות ממחלות לב, סרטן וסיבות נוספות.

      החוקרים, מאוניברסיטת ססקצ'ואן בקנדה, בחנו בדיקות אקו לב במאמץ של נשים, וגילו כי אלה שיכולות להתעמל בעצימות גבוהה, נמצאות במצב בריאותי טוב יותר. החוקרים בדקו שתי קבוצות של נשים, רובן בגילאי 50-75, ועקבו אחריהן במשך חמש שנים בממוצע.

      ממצאי המחקר הראו כי נשים עם יכולת אימונים טובה יותר הצליחו להתאמן בעוצמה של 10 ומעלה METS במהלך אקו לב. METS הוא מדד לכמות האנרגיה שנשרפת במהלך פעילות, וגם סימן לעוצמת הפעילות הגופנית. כל אימון שמשיג תוצאה של יותר מ-6 METS נחשב ל"אימון נמרץ". כך לדוגמה, ריצה של 10 דקות נמדדת בכ-10 METS, ודיווש על אופניים בעלייה נחשב ל-14 MET.

      החוקרים גילו כי נשים בעלות כושר גופני ירוד היו בסיכון גבוה פי ארבעה למות ממחלות לב לעומת נשים בעלות יכולת אימונים טובה. נשים עם יכולת אימונים ירודה היו גם בסיכון כפול למות מסרטן, וכמעט פי ארבעה למות ממחלות אחרות, ביחס לנשים בכושר גבוה.

      יש לציין כי המחקר בחן את תוצאות הנשים בבדיקות מאמץ, ומכאן את מידת הכושר שלהן, אבל לא נבדק מה הנשים עושות כדי להגיע לרמת כושר כזו. למעשה, תוצאות ה-MET הם סימן ליכולות מקסימליות, שבדרך כלל מושגות באמצעות התמדה באימונים בעצימות גבוהה, אבל זה לא נבדק מחקרית.

      אישה וגבר עושים כושר (Giphy)
      בדקתם אם יש סילאן בלחם שלכם? כריך הודו (צילום: shutterstock)

      המחקר המדובר הוצג בחודש שעבר ב-EuroEcho 2019, מפגש מדעי של החברה האירופית לקרדיולוגיה. המחקר טרם פורסם בכתב עת מדעי וטרם עבר ביקורת עמיתים, כך שתוצאותיו עדיין עומדות בספק מסוים. עם זאת, ממצאיו בהחלט עולים בקנה אחד עם מחקרי עבר. כך לדוגמה, מחקר שפורסם ב-2017 בכתב העת Progress in Cardiovascular Disease בחן את מסקנותיהם של כמה מחקרים משמעותיים וגדולים, וקבע כי תוחלת חייהם של אנשים שעוסקים בריצה ארוכה בכשלוש שנים מזו של אנשים שלא רצים.

      מחקר אחר שפורסם השנה גילה כי ריצה פעם אחת בשבוע יכולה לצמצם את הסיכון למוות מוקדם ב-25 אחוזים. הניתוח שכלל יותר מ-230 אלף אנשים מצא כי בקרב אלה שיצאו באופן קבוע לרוץ - לא משנה כמה מהר או רחוק - היו שיעורי מוות נמוכים בהרבה.ואם זה לא מספיק משכנע אתכן לנעול את נעלי הריצה, כדאי שתדעו שמחקר אחר גילה שלנשים שעשו 30 עד 60 דקות של פעילות גופנית ביום היה סיכוי גבוה ב-21 אחוזים להגיע לגיל 90, ביחס לנשים שעשו פעילות גופנית של פחות מחצי שעה. אצל נשים שעשו כושר במשך יותר מ-60 דקות ביום הסיכוי להגיע לגיל 90 דווקא ירד, אז אל תגזימו.


      .