פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 סוגי אימונים שיסייעו גם לבעלי נטייה גנטית להשמנה להוריד במשקל

      מחקר חדש גילה שלפעילויות גופניות מסוימות יש יכולת "לעקוף" נטייה תורשתית להשמנה ולהפחית את מדד מסת הגוף. אז אל תתנו לגנטיקה שלכם לנהל אתכם, והכינו את נעלי הריצה ואת מזרן היוגה שלכם

      6 סוגי אימונים שיסייעו גם לבעלי נטייה גנטית להשמנה להוריד במשקל
      Eda Marbury

      בווידאו: אישה עם עודף משקל רוקדת על עמוד

      בשנת 2018 הצטרפה ישראל לראשונה לארגוני בריאות בינלאומיים בהכרזה שהשמנה היא מחלה. לאור הנתונים של השמנת יתר, שעולים בחדות ברחבי העולם (כ-13 אחוזים מאוכלוסיית העולם נחשבים כעת לשמנים מאוד), המומחים מגדירים זאת אפילו כמגיפה, שיש לנקוט בצעדים כדי לבלום אותה.

      רבות נאמר ונכתב על ההשפעה המזיקה של השמנת יתר על בריאותנו הפיזיולוגית, בעיקר בהקשר של מחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן ואפילו המוח שלנו, ואנו כבר יודעים שיש מגוון של גורמים שמשפיעים על המשקל, ביניהם אורח חיים וגנטיקה. עכשיו זיהו חוקרים שישה אימונים ספציפיים שככל הנראה מציעים את הסיכוי הטוב ביותר שלכם לשמור על המשקל - אפילו אם הגנים שלכם מקשים על זה.

      המחקר ניתח את נתוניהם של 18,424 סינים בטאיוואן בטווח הגילים 30-70 ומצא שהדרכים הטובות ביותר להפחתת מדד מסת הגוף (BMI) בקרב אנשים שמועדים גנטית להשמנה הן: ריצה רגילה, טיפוס הרים, הליכה, הליכת כוח (power walking), ריקודים מקצועיים ותרגולי יוגה ממושכים. גילוי מעניין במיוחד הוא שסוגים רבים של אימונים פופולריים לא נמצאו יעילים עבור מי שנמצא בסיכון גנטי להשמנה, ביניהם רכיבה על אופניים, מתיחות, שחייה ואפליקציית Let's Dance ודומותיה; אלה פעילויות שאמנם מיטיבות בדרכים רבות, אבל אינן מסוגלות לסתור את הנטייה הגנטית.

      במאמר שפורסם ב-PLOS Genetics באוגוסט האחרון כתבו החוקרים: "הממצאים שלנו מראים כי ניתן להפחית חלק מההשפעות הגנטיות על מדדי השמנת יתר באמצעות ביצוע תרגילים מסוגים שונים. ליתרונות של פעילות גופנית סדירה יש השפעה רבה יותר על נבדקים שנוטים יותר להשמנה".

      אימון ריצה (ShutterStock)
      זו הפעילות הגופנית המומלצת ביותר לבעלי הנטייה להשמנת יתר. אישה רצה (צילום: shutterstock)

      כדי לקבל תמונה שלמה יותר בדק צוות החוקרים ארבעה מדדי השמנת יתר נוספים: אחוז שומן בגוף (BFP), היקף המותניים (WC), היקף הירך (HC), ויחס מותניים עד הירך (WHR). הדרך שהתגלתה כיעילה ביותר לנטרול הגנים להשמנת יתר היא ריצה רגילה - 30 דקות, שלוש פעמים בשבוע.
      על סמך מידע שנצבר במאגר המידע של הביו-בנק הטייוואני (בנק דגימות ביולוגיות לצרכי מחקר), החוקרים מציעים שהסיבה לכך שאימונים מסוימים הם פחות אפקטיביים היא שהם אינם משתמשים באנרגיה רבה. באופן ספציפי הם ציינו פעילויות במים קרים, כמו שחייה, שעלולות לגרום לאנשים להיות רעבים יותר וכתוצאה מכך לאכול יותר.

      המחקר הצליח באחת ממטרותיו העיקריות: להראות שקיומה של נטייה גנטית להשמנת יתר לא קובע שההשמנה היא ודאית ובלתי נמנעת - אימוני כושר נכונים שמתבצעים באופן קבוע יכולים לתת פייט ראוי לאותו קידוד גנטי מולד.

      תורשה לא ניתן לשנות, הרגלים כן

      "השמנת יתר נגרמת על ידי גנטיקה, גורמים באורח החיים ויחסי הגומלין ביניהם", אמר האפידמיולוג וואן-יו לין מאוניברסיטת טייוואן הלאומית ל-Newsweek. "ובעוד שתורשה היא עניין מולד שלא ניתן לשנות, את מאפייני אורח החיים שלכם אתם יכולים לקבוע בעצמכם". חשוב לציין שחלק מסוגי האימונים לא היו פופולריים מספיק בקרב אוכלוסיית המדגם כדי להיכלל בממצאים: לגבי פעילויות כמו אימוני משקולות, טניס שולחן, בדמינטון או כדורסל לא היו מספיק נתונים כדי להעריך אם הם עשויים להועיל או לא.

      מחקרים כמו מחקר זה יכולים להצביע על דרכים להגיע למשקל בריא אפילו כאשר הקלפים הגנטיים שחולקו לכם פועלים נגדכם. במקרים מסוימים כל מה שנדרש זה כמה דקות של מאמץ ביום. החוקרים סיכמו: "מחקרים קודמים גילו שביצוע פעילות גופנית סדירה עלול להקהות את ההשפעות הגנטיות על BMI. עם זאת, מעט מחקרים בדקו מדדים אחרים של השמנת יתר, למשל אחוז שומן בגוף, שהם הם אפילו יותר רלוונטיים לבריאות מאשר BMI".