פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה המשקל שנשים צריכות לשאוף אליו אם הן רוצות להגיע לגיל 90

      הם מרוויחים יותר, מוטרדים פחות ועכשיו מסתבר שהם גם פחות צריכים להקפיד על הדיאטה. חוקרים גילו שנשים שרוצות להאריך חיים צריכות לשמור על המשקל שבו היו בגיל 20. גברים לעומתן, ממש לא חייבים

      קשיש מתאמן בשכיבות סמיכה (ShutterStock)
      לא צריכים לדאוג מהמשקל, אבל חייבים יותר פעילות גופנית. גבר מבוגר מבצע שכיבות סמיכה (אילסטרציה: shutterstock)

      הרבה נשים חיות תחת הרושם שהן מודאגות יותר מהמשקל שלהן ביחס לבני זוגן ומשקיעות הרבה יותר משאבים מהם בשמירה על הגזרה. כעת מחקר חדש מגלה שאם זה המצב - הוא די מוצדק. על פי המחקר, נשים שרוצות להגיע לגיל 90 צריכות לנסות להישאר במשקל שבו היו בגיל 20. גברים, מנגד, פטורים מהעול הזה.

      עוד בנושא:
      פעילות גופנית גורמת לגוף להיות צעיר ב-30 שנה
      מדענים גילו: כך פעילות גופנית מגנה על הגוף מפני סרטן
      מחקר: פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים

      צוות חוקרים הולנדי, שמחקרם פורסם בכתב העת BMJ Journal of Epidemiology & Health Community, בחן 3,646 גברים ו-4,161 נשים בגילאי 68 עד 70. המשתתפים התבקשו לספק מידע בתחילת המחקר על משקלם וגובהם ועל הפעילות הגופנית שהם מבצעים בשעות הפנאי שלהם, כולל גינון, הליכה עם הכלב, צעידה או רכיבה על אופניים, וכמובן - ספורט. לאחר מכן החוקרים עקבו אחרי המשתתפים עד שהגיעו לגיל 90, או עד יום מותם.

      אישה עומדת על משקל (ShutterStock)
      עוד יתרון לרזות וגבוהות. אישה על משקל (צילום: shutterstock)

      החוקרים גילו כי נשים ששמרו על משקל גופן יציב משנות ה-20 לחייהן היו במצב בריאותי טוב יותר ובעלות סיכוי גבוה יותר להגיע לגיל 90. אצל גברים לא נרשמה תועלת משמירה על המשקל. החוקרים גילו גם כי לנשים גבוהות ורזות יש סיכוי גבוה יותר לחיות עד גיל 90. לפי הממצאים, לנשים שגובהן יותר מ-175 ס"מ יש סיכוי גבוה ב-31 אחוזים להגיע לגיל 90, ביחס לנשים שגובהן נמוך מ-160 ס"מ. אצל גברים, לגובה ולמשקל לא היה קשר לאריכות חיים.

      פעילות גופנית, אבל לא יותר מדי

      בדומה להרבה מאוד מחקרים אחרים, גם החוקרים ההולנדיים ביקשו לבדוק את ההשפעה של פעילות גופנית על אריכות חיים. החוקרים גילו כי גברים שעשו יותר פעילות גופנית - האריכו חיים יותר. על כל 30 דקות נוספות של פעילות גופנית יומית, גברים נהנו מגידול של חמישה אחוזים בסיכוי להגיע לגיל 90. בנוסף, לגברים שעשו יותר משעה וחצי של פעילות גופנית ביום היה סיכוי גבוה ב-39 אחוזים להגיע לגיל 90.

      אבל הנתון הזה לא באמת מפתיע. ההפתעה הגדולה גם במקרה הזה היתה אצל הנשים. לפי החוקרים, לנשים שעשו 30 עד 60 דקות של פעילות גופנית ביום היה סיכוי גבוה ב-21 אחוזים להגיע לגיל 90, ביחס לנשים שעשו פעילות גופנית של פחות מחצי שעה. לעומת זאת, אצל נשים שעשו כושר במשך יותר מ-60 דקות ביום הסיכוי להגיע לגיל 90 דווקא ירד.

      "בעוד שהפעילות הגופנית קשורה לתוחלת חיים ארוכה יותר אצל שני המינים, נראה כי ככל שגברים עושים יותר פעילות גופנית - כך הסיכוי שלהם להגיע לגיל מבוגר גדל, בעוד שאצל נשים משך הזמן האידיאלי לפעילות גופנית הוא 60 דקות" הסבירו החוקרים.