וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 סימנים שיש לכם סיכוי טוב לחיות עד גיל 100

14.10.2018 / 6:29

רוצים להיות בצד הנכון של הסטטיסטיקה ולהאריך ימים? בשביל לעשות את זה, חשוב קודם כל לגלות מה בדיוק אומרת הסטטיסטיקה על אלו שצפויים להישאר כאן הרבה אחרי כולם. אלו הסימנים שיגלו מה הסיכוי שלכם לחגוג מאה אביבים

טאו פורצ'ון לינץ' המורה המבוגרת ביותר בעולם ליוגה בת 98/סיפור בדקה

בסרטון: עוד דרך להאריך חיים - ללמד יוגה בגיל 98

המוות הוא ערמומי, מפתיע ומבהיל למדי. לכן, כולם רוצים איזושהי הבטחה שהוא לא מתכוון לבקר אותם בקרוב. למרבה הצער, אף אחד לא בדיוק יכול להבטיח את זה וגם לא יתיימר לטעון שהוא מסוגל. גם המחקרים שנביא בכתבה הזאת מבוססים על סטטיסטיקות ויכולים לתת הערכה בלבד. עם זאת, הם יכולים לתת לכם מושג כללי על המצב שלכם לעומת אחרים והסיכויים שלכם להאריך ימים.

עוד בנושא:
תכונת האופי השלילית שעשויה לתרום לאריכות ימים
עד 125: תוחלת החיים הגלובלית זינקה בחמש שנים
הורות מוסיפה שנתיים שלמות לתוחלת החיים

אם יש לכם את אחת מהתכונות האלה, אפשר בהחלט להיות אופטימיים:

1. אתם מכורים לתה ומתרחקים ממשקאות מוגזים

תה. ShutterStock
כמה שיותר - יותר טוב. כוס תה/ShutterStock

גם תה ירוק וגם תה שחור מכילים שיעורים גבוהים של קטכינים (catechins), תרכובות כימיות שעוזרות לרכך את כלי הדם ובכך להגן על הלב מפני מחלות. במחקר שנערך על יותר מ-40 אלף בני אדם ביפן, נמצא כי אנשים ששתו לפחות חמש כוסות של תה בכל יום הפחיתו את הסיכון למות ממחלות לב או משבץ במידה דרמטית.

במחקרים אחרים נמצא כי מספיק לשתות בין כוס לשתיים ביום כדי לשפר את בריאות הלב וכלי הדם, אך לתה שחור יש השפעה קצת יותר חזקה. בנוסף, כדאי לצרוך תמציות טריות וטבעיות ככל הניתן. משקאות מוכנים שקונים בסופר אינם משפיעים על הגוף באותה הצורה.

מנגד, חוקרים מבוסטון גילו כי שתייה של משקאות דיאטטיים מוגזים יכולה דווקא להכפיל את הסיכון לתסמונת מטבולית, תופעה הגורמת לעלייה בלחץ הדם, בשומן הבטני וברמות האינסולין. תסמונת זו מעלה את הסיכון למות מהתקפי לב או מסוכרת.

עוד באותו נושא

תוצאות מפתיעות במחקר: תה מאצ'ה הורג תאי סרטן

לכתבה המלאה

2. אתם עפים על מאכלים סגולים ושונאים המבורגר

אוכמניות טריות. ShutterStock
מה שאתם באמת צריכים בחיים זה פוליפנולים. אוכמניות טריות/ShutterStock

ענבים, אוכמניות, יין אדום - לכל אלו יש מכנה משותף אחד - הגוון הסגול שלהם נובע מהימצאות של נוגדי חמצון עוצמתיים במיוחד הנקראים פוליפנולים, הידועים ביכולתם להפחית את הסיכון למחלות לב וככל הנראה גם את הסיכון למחלות מוח כמו אלצהיימר. בדומה לנוגדי החמצון בתה הירוק, מרכיבים אלו משפרים את הגמישות של כלי הדם ובכך משפרים את זרימת הדם בדרך שמונעת מחלות לב.

מנגד, בעוד שבשר מכיל חלבונים שדווקא תורמים לשיפור הבריאות, דו"ח מקיף שנערך באגודה האמריקאית לחקר הסרטן מצא כי אנשים שצורכים יותר מ-510 גרם של בשר אדום בכל שבוע מגבירים במידה ניכרת את הסיכון לסרטן המעי הגס - שמדורג במקום השלישי בשיעור התחלואה בעולם. על פי מומחים בתחום, צריכת בשר שרוף ומעובד אף מגבירה עוד יותר את הסיכון הזה.

3. אתם רצים לפחות 40 דקות ביום

אישה רצה. ShutterStock
עדיף לסגל את ההרגל הזה מגיל צעיר ככל שניתן. אישה רצה/ShutterStock

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה עקבו במשך 21 שנים אחרי אנשים שרצים וכאלה שנמנעים מריצה ומסקנות המחקר שלהם היו מדהימות. נבדקים שרצו לפחות חמש שעות בכל שבוע נהנו מתוחלת חיים ארוכה יותר בממוצע וגם מיכולות
קוגניטיביות טובות יותר בהשוואה לאלו שלא רצו בכלל.

החוקרים ציינו כי מה שהכי הפתיע אותם היה שהנבדקים שרצו לא רק סבלו פחות ממחלות לב בגילאים מבוגרים - אלא גם מפחות מחלות נוירולוגיות, סרטן וזיהומים. הם הסבירו כי הריצה עוזרת לשפר את תפקודה של מערכת החיסון ועדיף לסגל את ההרגל הזה מגיל צעיר ככל שניתן. כמובן שלא לכולנו יש 40 דקות לרוץ בכל יום, אך לדבריהם מספיקות גם 20 דקות כדי לשפר את הבריאות.

4. אין לכם עוזרת בית

אישה שואבת את הרצפה. ShutterStock
דרך פשוטה להפחית ת הסיכון למוות מוקדם בכ-30 אחוזים. שאיבת אבק/ShutterStock

קשה להאמין, אך גם פעולות פשוטות למדי כמו שאיבת הבית, ניקוי אבק וספונג'ה גורמות לנו להפעיל את הגוף בצורה שעוזרת לשמור על כושר ולהגן מפני מחלות. הפעולות האלו עוזרות לשרוף בממוצע 185 קלוריות בשעה. למעשה, מחקר שנערך על מבוגרים בין הגילאים 70 ל-80 מצא כי דווקא אלו שלא נעזרו בעוזרת בית וניקו בעצמם הפחיתו את הסיכון למוות מוקדם בכ-30 אחוזים.

5. הרגליים שלכם חזקות ובריאות

אישה עושה סקוואט. ShutterStock
כמה סקוואטים בכל יום ואתם מסודרים. אישה עושה סקוואט/ShutterStock

חדרי הכושר מלאים במפתחי גוף שעובדים כל כך קשה על הידיים, כי עליהן כולם מסתכלים. אבל נראה כי בהיבט של שמירה על גוף בריא לאורך זמן - דווקא לרגליים יש תפקיד משמעותי יותר. ככל שאנחנו מתבגרים, כך עולה הסיכון לנפילות ופציעות, בעיקר בירכיים, מה שמוביל במהירות לפגיעה בהיבטים נוספים של בריאות הגוף.

הנתונים העצובים מראים כי עד 20 אחוזים מהאנשים המבוגרים שסובלים מפגיעות בירך מתים אחרי שנה בגלל סיבוכים. מחקרים מראים כי אנשים שמצליחים לשמור על פלג גוף תחתון חזק עוד מגיל צעיר ועד לזקנה - נהנים מסיכון מופחת למוות מוקדם ולמגוון מחלות נלוות. החדשות הטובות הן שאפילו לא צריך חדר כושר או אימונים מורכבים כדי לחזק את הרגליים. מספיק לבצע סקוואטים בכל יום או פשוט לוותר על הרכב ולרכב יותר על אופניים.

6. אתם מכורים לאתגרים חדשים

מוח. ShutterStock
אתגרים מורידים את הסיכון לאלצהיימר. אילוסטרצית מוח/ShutterStock

אנשים שיודעים להניע את עצמם ללא עזרה חיצונית ומחפשים כל הזמן דרכים חדשות לאתגר את עצמם יכולים לחיות בממוצע יותר מאחרים וליהנות מסיכון מופחת בכ-89 אחזים למחלת האלצהיימר שכל כך מפחידה רבים מאיתנו. כך עולה משני מחקרים שנערכו באוניברסיטת ראש בבוסטון. מוביל המחקר, חוקר המוח ד"ר רוברט ווילסון אמר כי כשאנחנו מאתגרים את עצמנו, אנחנו ממקדים את הפעילות המוחית בצורה שעוזרת לשמור על הבריאות שלו.

7. יש לכם חברים טובים - ובריאים

רותם סלע, אורי פפר, יעל גולדמן, לירון ויצמן. רפי דלויה
תבחרו כאלה ששומרים על עצמם. רותם סלע, יעל גולדמן, אורי פפר ולירון ויצמן/רפי דלויה

סטרס הוא אחד הדברים המסוכנים ביותר לבריאות. הוא מחליש את מערכת החיסון, מאיץ את הזדקנות התאים ובסופו של דבר עלול אף לקצר את תוחלת החיים בשיעור שנע על פי ההערכות בין 4 ל-8 שנים. ב"מחקר האושר" המפורסם של אוניברסיטת הרווארד, שבמסגרתו עקבו אחר מאות אנשים במשך 75 שנים כדי להבין מה באמת עושה אותנו מאושרים, נמצא כי קשרים חברתיים הם הגורם החשוב ביותר שמשפיע על האושר ומפחית סטרס.

עם זאת, לא כל מערכת יחסים תעזור להאריך ימים. חשוב שיהיו בחייכם אנשים שאתם יכולים לדבר איתם בפתיחות - בלי לחשוש שישפטו אתכם או יעבירו עליכם ביקורת כל הזמן. מחקרים אחרים הראו כי חשוב שגם החברים שלכם ידעו לשמור על הבריאות - מכיוון שאלו שנמצאים בחברת אנשים בריאים נוטים להיות בריאים בעצמם ולהיפך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully