וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתוחים לקשירת צינורית הזרע הם אמצעי המניעה הבא?

במשך שנים ניתוחים לקשירת או ניתוק צינורית הזרע (וסקטומי) היו משהו ששמענו עליו רק בסדרות אמריקאיות, אבל לאחרונה גם גברי ישראל מתחילים לשקול את האופציה להיפטר מאמצעי מניעה. בדקנו איך זה עובד

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בסרטון: מחקר ישראלי גילה ירידה משמעותית באיכות הזרע של גברים

במשך שנים רבות אמצעי מניעה היו תחת אחריותן הבלעדית של נשים - הן נטלו גלולות, גם כשהן גרמו להן להרגיש רע, הכניסו לגופן התקנים תוך רחמיים או חישבו ימים בטוחים. התחום היחיד בו גברים לקחו אחריות היה שימוש בקונדומים, וגם זה היה בדרך כלל רק אצל רווקים שחשו שיש להם מה להפסיד. אצל זוגות נשואים שלא מעוניינים בילדים, האחריות שבה לאישה. ואולם, בתקופה האחרונה נראה כי יש איזה שינוי בתחום, קטן עדיין, אולי אפילו בחיתוליו, אבל שינוי. יותר ויותר גברים שוקלים את אמצעי המניעה הכי החלטי שיש - ניתוח לקשירת או ניתוק צינורית הזרע.

"מדובר בפעולה בטוחה, קצרה, שמבצעים אותה מדי שנה מאות אלפי אנשים בחו"ל", מסביר ד"ר אוהד שושני, רופא בכיר ואנדרולוג במחלקה האורולוגית בבילינסון, "בארץ זה פחות שכיח, אך לפי הערכה שלי המודעות עולה והביקוש הולך וגובר, גם בגלל שינוי התפיסה של הדור הנוכחי - יותר ויותר גברים מוכנים לקחת אחריות למניעת הריון לא רצוי".

עוד בוואלה!

למה יותר ויותר נשים מוותרות על קונדומים וגלולות?

לכתבה המלאה

איך זה עובד?

ניתוחים לקשירה, חיתוך או ניתוק צינורית הזרע הם למעשה אמצעי מניעה קבוע ומאוד יעיל לגבר, "שקול לקשירת חצוצרות אצל האישה", מסביר ד"ר שושני. הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית (לפעמים עם תוספת טשטוש) או בהרדמה כללית. המנתח מבצע חתך אחד או שני חתכים קטנים בשק האשכים, "תופס את צינור הזרע ולמעשה מנתק אותו". לאופן הניתוק יש טכניקות שונות, עם אחוזי הצלחה משתנים.

גיף זרע. Giphy
הזרע ממשיך להיווצר, אבל לא יוצא החוצה. זרע/Giphy

לאחר הניתוח, הזרע ממשיך להיווצר באשכים, אך מכיוון שהצינור חסום, הוא לא יוצא החוצה ונספג בגוף, כתהליך רגיל של ספיגת תאים מתים. חשוב להדגיש כי אחרי הפעולה הגבר עדיין פורה, וצריך לבצע ספירת זרע לאחר כחודשיים. רק לאחר שספירת הזרע מאשרת את הצלחת הפעולה, אפשר להפסיק להשתמש באמצעי מניעה.

תוך כמה זמן מתאוששים?

ההליך נמשך בערך 15-20 דקות, ולרוב הולכים באותו יום הביתה, תוך כמה שעות. זמן החלמה הוא בדרך כלל יומיים-שלושה, והגברים מתבקשים להימנע במשך שבועיים ממאמץ ויחסי מין. "יש אנשים שאצלם הכאב הוא יותר ממושך, ואחוז אחד מהגברים סובלים מכאב כרוני, שנמשך כמה חודשים ויותר", מסביר ד"ר שושני.

למי זה מתאים?

את הניתוחים הללו מבצעים בדרך כלל גברים שלא מעוניינים בפוריות עתידית, וסיימו את תכניות הילודה שלהם, לרוב גברים נשואים צעירים או גברים מבוגרים יותר שהינם גרושים או אלמנים. "הם רוצים אמצעי מניעה קבוע, ולהיות בטוחים שלא יביאו ילדים נוספים", מסביר ד"ר שושני, "היו לי מטופלים שיחד עם בת זוגם ניסו כמעט את כל אמצעי המניעה הקיימים, ולמרות זאת הרו באופן לא מתוכנן, או לחלופין רצו להימנע מתופעות הלוואי הידועות שלהם".

זה הפיך?

ד"ר שושני ממליץ למטופלים שלו לחשוב על הפעולה כבלתי הפיכה. "יש אפשרות לשחזר את צינור הזרע בניתוח מורכב יותר שסיכויי ההצלחה שלו אינם מובטחים", הוא מבהיר, "בנוסף, יש אפשרות להוציא זרע מהאשך, אבל אז צריך להשתמש בו בהפריה חוץ גופית. אני ממליץ לכל גבר שסיים את תוכנית הילודה שלו, ואינו מעוניין בילדים נוספים, לפנות לאורולוג ולקבל ייעוץ על קשירת צינורית הזרע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully