וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלולות משבשות את היכולת של נשים לקרוא רגשות

בנוסף לתופעות הלוואי המוכרות של גלולות למניעת הריון, חוקרים מגרמניה גילו כי הן גם פוגעות ביכולת של נשים לקרוא הבעות פנים ולזהות רגשות מורכבים. למה זה קורה?

גלולות למניעת הריון. ShutterStock
איזה רגש אתן רואות כאן? אישה מחזיקה גלולות בתסכול/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בוחרות להפסיק ליטול גלולות למניעת הריון בשל ההשפעה שלהן על הגוף - משינויים במצב הרוח וירידה בחשק המיני ועד עלייה במשקל ושיעור יתר. תופעות הלוואי האלה כבר מוכרות למדי, ונשים בוחרות את אמצעי המניעה המועדף עליהן, לרוב, בעיניים פקוחות ובהיכרות עם החסרונות. ואולם, כעת מתבהרת תופעות לוואי חדשה שלא הייתה מוכרת קודם, שעשיה להשפיע על הבחירה של רבות באמצעי מניעה.

עוד בנושא:
זריקת זהב לאשכים: האם זה אמצעי המניעה הגברי החדש?
זה אמצעי המניעה הכי יעיל, אז למה נשים מפחדות להשתמש בו?
כך תבחרי את אמצעי המניעה שהכי מתאים לך

ממחקר שפורסם בכתב העת Frontiers in Neuroscience עולה כי גלולות למניעת הריון עלולות להשפיע על היכולת של נשים לזהות רגשות מורכבים. ד"ר אלכסנדר לישקה מאוניברסיטת גרייפסוולד בגרמניה החליט לבדוק כיצד גלולות משפיעות על הרגש, הקוגניציה וההתנהגות. לשם כך הוא וצוותו גייסו למחקר 95 נשים בריאות - 42 נשים נטלו גלולות, ו-53 לא.

מזהות שמחה, אבל בוז וגאווה עוברים לידן

כל הנשים עברו מבחן מאתגר לזיהוי רגשות, כזה שדורש הכרה ברגשות מורכבים. הנשים הביטו ב-37 תמונות בשחור-לבן של האזור שסביב העיניים, והתבקשו להתאים לכל תמונה אחת מארבע תשובות, שכל אחת מהן תיארה רגש מורכב אחר. הנשים התבקשו ללחוץ על הכפתור שמתאים לתשובתן מהר ככל האפשר.

החוקרים גילו כי לשתי קבוצות הנשים לא הייתה שום בעיה לזהות ביטוי רגש בסיסיים כמו שמחה או פחד, אבל כשהוצגו רגשות מורכבים יותר - כמו גאווה או בוז - נשים שנטלו גלולות היו ב-10 אחוזים פחות מדויקות בזיהוי הרגשות.

תקריב בשחור לבן של עיניים של גבר כועס. ShutterStock
ואיזה רגש אתן מזהות כאן? עיניים של גבר כועס/ShutterStock

על פי המחקר, ההשפעה של הגלולות הייתה עקבית עם ביטויי רגשות חיוביים ושליליים כאחד, ולא הושפעה מסוג הגלולה או מהשלב במחזור החודשי שבו היו הנבדקות. "השינוי ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון בזמן המחזור הנשי ידוע ככזה שמשפיע על הרגש של נשים ועל פעילות וקשרים באזורי המוח הקשורים אליהם", אמר לישקה, "מאחר וגלולות למניעת הריון פועלת על ידי דיכוי של רמות האסטרוגן והפרוגסטרון, זה הגיוני שהן ישפיעו גם על ההכרה ברגשות".

למרות שההבדל היה חד משמעי, החוקרים מבהירים כי מדובר בדקויות, וכי עדיין לא ברור אם גלולות למניעת הריון משפיעות על האופן שבו נשים מנהלות את הקשרים החברתיים שלהן. "אם זה אכן המצב, אנחנו צריכים לספק לנשים מידע מפורט יותר על ההשלכות של שימוש באמצעי מניעה", סיכם החוקר.

האם גלולות משנות לנו את המוח?

זו לא הפעם הראשונה בה חוקרים בוחנים את ההשפעה של גלולות למניעת הריון על המוח הנשי. במחקר שפורסם בשנת 2015 התגלה כי אחת מתופעות הלוואי של גלולות היא צמצום חלקים מסוימים במוח ושינוי התפקוד שלהם. במחקר שנערך על 90 נשים באוניברסיטת קליפורניה נמצא כי שני אזורי מפתח במוח - האזור האורביטו-פרונטלי הלטראלי של קליפת המוח ופיתול החגורה האחורי (Cingulate cortex) היו דקים יותר אצל נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון. האזור האורביטו-פרונטלי הלטראלי של קליפת המוח נחשב לאזור חשוב שכן הוא עושה אינטגרציה בין המערכת הלימבית (מרכז הרגשות) לבין המערכות הסנסוריות (קלט תחושתי) ומוטוריות. כך שהוא קשור ליכולת שלנו לבחור, לתכנן ולקבל החלטות.

החוקרים טענו אז כי חלק מהשינויים שנמצאו בסריקות המוח עשויים להיות אלה שמשפיעים על מצב הרוח המדוכא והחרדות שחלק מהנשים מרגישות כשהן מתחילות לקחת גלולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully