וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לא הלכתם להתחסן נגד שפעת? עכשיו זה הזמן

החורף רק התחיל וכבר 98 בני אדם אושפזו במצב קשה בגלל שפעת, מתוכם תשעה מתו. הדרך היחידה להתגונן נגד שפעת היא חיסון, אך לא מספיק ישראלים מתחסנים השנה. עבורם, אספנו את כל הסיבות לעשות את זה

בסרטון: משה בר סימן טוב קורא לציבור להתחסן נגד שפעת בשל התחלואה הקשה/משרד הבריאות

בסרטון: מנכ"ל משרד הבריאות על העלייה בתחלואה בשפעת

לפני חודשיים כתבנו כאן כי השפעת השנה צפויה להיות קשה במיוחד, וקראנו לכם ללכת להתחסן. כעת נתוני משרד הבריאות מראים כי התחזית הזו היתה מדויקת. לפי נתוני משרד הבריאות, בעונת השפעת הנוכחית נרשמו 98 חולים במצב קשה, מתוכם תשעה מתו. בימים האחרונים שני בני אדם מתו בעקבות סיבוכים של המחלה - ילדה בת 14 שלקתה במחלות רקע ומתה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ובן 19 שהלך לעולמו בבית החולים שערי צדק בירושלים. בנוסף, במרכז הרפואי שיבא מאושפזים ילדה וגבר במצב קשה בעקבות התפתחות המחלה.

הדרך היחידה להתגונן באמת מפני שפעת היא חיסון, אך למרבה הצער לא מספיק אנשים התחסנו השנה. לפי משרד הבריאות, עד ל-15 בדצמבר התחסנו כמיליון וארבע מאות אלף ישראלים כנגד השפעת העונתית, והם מהווים כ-16 אחוזים מכלל אוכלוסיית ישראל.

החיסון נגד שפעת חשוב לכולם, אולם הוא חשוב במיוחד עבור אוכלוסיות בסיכון גבוה, כמו אנשים בגיל 65 ומעלה, אנשים הסובלים ממחלות ריאה ומדוכאי חיסון. עבור נשים הרות החיסון חשוב במיוחד שכן הוא מפחית את הסיכוי להתאשפז בגלל שפעת ב-40 אחוזים. החיסון גם מעביר נוגדנים לעובר, וזה מאוד משמעותי שכן עד גיל חצי שנה אי אפשר לחסן תינוקות, ומה שמגן עליהם זה החיסון של האם. ילדים בני חצי שנה ומעלה צריכים להתחסן מפני שפעת.

עוד בוואלה!

מה בדיוק שפעת עושה לגוף ולמה זה מרגיש כמו הסוף שלנו?

לכתבה המלאה
נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
החיסון לא יעשה אתכם חולים. נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ/ShutterStock

אם אתם הולכים להתחסן חשוב שתזכרו שהחיסון אינו מספק הגנה מיידית. האפקט המגן (הופעת הנוגדנים) מתהווה בממוצע כשבועיים לאחר החיסון, ולכן - יפה שעה אחת קודם.

שתי טענות שגויות של מי שבוחר לא להתחסן, והתשובות להן

לא מעט אנשים בוחרים לא להתחסן מכיוון שהחיסון אינו מספק הגנה מלאה נגד החיסון, אבל הנחה זו שגויה. גם אם החיסון אינו נותן כיסוי מלא, ישנן עדויות רבות לכך שהוא יכול להקל על חומרת השפעת גם אם נדבקים. המחוסנים גם נוטים פחות לפתח סיבוכים של הנגיף, כולל דלקת ריאות ותמותה. בנוסף, חשוב לזכור שגם הגנה חלקית עדיפה מהיעדר מוחלט של הגנה מפני מחלה בעלת פוטנציאל לסיבוכים. ואם זה לא מספיק - מחקרים שפורסמו בשנה שעברה מצאו כי הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי עולה בחודש שלאחר האבחנה של אדם כחולה בשפעת.

יש אנשים שלא מתחסנים מכיוון שהם חושבים שהם עלולים "לחטוף שפעת" מהחיסון. גם ההנחה הזו שגויה. החיסונים עשויים מנגיף מומת או מבוסס תאים - כלומר מכילים רק חומר מהנגיף ולא נגיף אמיתי, ולכן הוא לא גורם למחלה. עיקר התופעות שיכולות להופיע ולעתים לדמות שפעת קלה, הן למעשה ביטוי של התגובה החיסונית של הגוף כנגד אותם חלבונים שבסופה ייווצרו בגוף נוגדנים כנגד הנגיף האמיתי.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר כתוצאה מהחיסון הן כאב ואודם מקומיים, לעיתים מעט נפיחות באזור ההזרקה. לעיתים ישנה עליית חום חולפת, כאבי ראש וכאבי שרירים שהם כאמור ביטוי לתגובה החיסונית של הגוף כנגד הווירוס, והם בעצם סימן טוב. התגובות הללו, אם מתרחשות, מתחילות לרוב זמן קצר לאחר הזריקה וחולפות בתוך יום עד יומיים וניתנות להקלה באמצעות תרופות נגד חום וכאבים.

לסיכום, חיסוני שפעת הם חיסונים בטוחים מאוד וניתנים כבר כ-50 שנים. למרות שאינם מושלמים, החיסונים האלה הם הדרך העיקרית והטובה ביותר להפחית את הסיכון לחלות בשפעת ולהפיץ אותה לאחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully