פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      4 ההרגלים שהכי קשה להיפטר מהם, והדרכים הכי טובות להיגמל

      כמו אקס מיתולוגי שממרר את החיים ועדיין חוזר לתמונה שוב ושוב, כך כמעט כולנו מאמצים הרגלים שאנחנו יודעים שמזיקים לנו - אבל משום מה לא מסוגלים לשחרר אותם לתמיד. אז בואו נבין למה זה קורה והאם לא מאוחר להרים ידיים

      אישה אוכלת ליד המקרר (ShutterStock)
      הרגל רע. אישה מנשנשת הישר מהמקרר (צילום: shutterstock)

      אתם לא צריכים מומחים שיגידו לכם כמה ההרגלים השליליים שלכם ממררים לכם את החיים - ובכל זאת, מסיבה כלשהי, הם תמיד באיזשהו שלב חוזרים לנהל אתכם ואתם מרגישים כל כך טוב כשזה קורה וכל כך גרוע אחר כך.

      אם זה מעודד אתכם, אתם ממש לא לבד. לכל אחד יש את ההרגלים שהוא היה שמח לוותר עליהם אבל פשוט לא מצליח. אצל חלקנו מדובר בפעולות לא מאוד מזיקות, בעוד שאחרים מתמודדים עם התמכרויות של ממש שהורסות כל חלקה טובה בחיים. למרבה הצער, אנחנו לא הולכים לשתף אתכם פה בנוסחת קסמים שתעזור לכם להיפטר מההרגלים האלו לתמיד - אבל לפחות נוכל להסביר לכם למה כל כך קשה לכם לוותר עליהם ומה אפשר לעשות כדי לשפר את הסיכויים לנצח אותם - ועוד הרבה הרגלים רעים אחרים.

      עוד בנושא:
      למה אנשים מתמכרים לתרופות לשיכוך כאבים?
      9 הרגלים יומיומיים שהורסים לכם את החיים
      האוייב שבפנים: למה יש לנו יצר הרס עצמי?

      1. אתם מנשנשים ללא בקרה

      סביר להניח שכל אחד מהקוראים שלנו, בשלב כלשהו בחייו, פשוט על המקרר ואכל מכל הבא ליד ללא שליטה. אז בפעם הבאה שאתם עושים את זה, רגע לפני שאתם מתמלאים בתיעוב עצמי ובתחושת כישלון, תזכירו לעצמכם שזה ממש לא באשמתכם, אלא פשוט בגלל האבולוציה האנושית.

      גיף צ'יפס (Giphy)
      אי אפשר להאשים אתכם. צ'יפס (Giphy)

      בעבר, לאנשים לא היה אוכל זמין בכל רגע. לכן, כשהם נתקלו במאכלים עתירי שומן ופחמימות, המוח שלהם הפריש סרטונין, מוליך עצבי שמשרה תחושה מענגת ומרגיעה. ככל שהם אכלו יותר, כך המוח ייצר עוד סרטונין, מה שגרם להם לא לרצות להפסיק, למלא את מצבורי השומן עד תום ולהיערך למצב של רעב קיצוני.

      המנגנון הזה, למרבה הצער, שרד גם בעידן שבו אנחנו נהנים משפע ויכולים לאכול כל מה שנרצה - והוא הגורם המרכזי לכך שכל כך קשה לנו להפסיק לנשנש גלידה או חטיפים מלוחים מול הטלוויזיה בכל ערב מחדש.

      אז מה עושים? הצורך לנשנש הוא כאמור חלק בלתי נפרד מאיתנו ויהיה קשה להיפטר ממנו לתמיד, אך אפשר לסייע להפחית את הדחף הזה פשוט באמצעות הקפדה על ארוחות קבועות, מסודרות ומזינות לאורך היום. אם תאכלו ארוחות בריאות ומשביעות - ותנשנשו בניהן דברים בריאים כמו פירות, אגוזים או גרנולה - הגוף לא יגיע למצב של רעב קיצוני שמשבש את שיקול הדעת ומעודד אותנו לאכול ללא מעצורים.

      2. אתם לא מפסיקים לכסוס ציפורניים

      זה לא רק הרגל דוחה עם רעש מעצבן במיוחד - זו גם דרך מעולה לתפוס כל מני מחלות שממש לא כדאי לכם להיחשף אליהן. האזור שמתחת לציפורניים שלנו לא זוכה לניקוי עמוק בכל יום. לכן הוא מהווה משטח אידאלי לשגשוג של חיידקים שונים שאנחנו נחשפים אליהם לאורך היום ובסופו של דבר ימצאו את דרכם לתוך הגרון שלכם בתהליך הכסיסה. ואם זה לא מספיק, הפעולה הזאת פוגעת בשיניים ומגבירה את הסיכון לפצעים בפה ובאצבעות.

      כסיסת ציפורניים (ShutterStock)
      זה יעשה אתכם חולים. כסיסת ציפורניים (צילום: shutterstock)

      אז מה עושים? בניגוד לנשנושים, את כסיסת הציפורניים קל להחליף בהרגל אחר שייתן לכם מזור ברגעי לחץ וחרדה, או סתם במצבי שיעמום שבהם הצורך להתחיל לכרסם את הציפורניים מתגבר. נסו להחזיק ספינר בהישג יד, כדור לחץ או כל משחק פשוט אחר שכיף להתעסק איתו במהלך היום ולא יסכן את הבריאות שלכם בשום צורה. גם מסטיק יכול להוות תחליף ראוי, והוא אף משפר את היגיינת הפה בניגוד לציפורניים מכיוון שהוא מעודד את הפה לייצר יותר רוק שמסלק זיהומים.

      3. דחיינות

      לפעמים הנטייה לדחות דברים גורמת לנו להרגיש שאנחנו סובלים מפיצול אישיות. מצד אחד, הקול הרציונלי בראש מפציר בנו לסיים את כל המשימות כדי להירגע וליהנות בסוף היום, בעוד שה"ילד המרדן" שבמוח מסרב בכל תוקף ולא מוכן לשחרר את השליטה על הגוף. מומחים מעריכים כי הדחיינות לא נובעת מעצלות וכי יש לה גורמים אפשריים עמוקים יותר, כמו לדוגמה פחד מכישלון, פרפקציוניזם שמשתק אותנו, נטייה להתמרדות שמושרשת בנו מהילדות או התמכרות לאדרנלין שמשבשת את החשיבה הרציונלית.

      אז מה עושים? הדרך הטובה ביותר להתמודד עם דחיינות היא להתייחס לזה כמו לטיפול בילד מרדן. הכינו רשימה ממוקדת של משימות שתרצו להשלים היום, התחילו מהקשה ביותר ותגמלו את עצמכם אחרי כל משימה שתשלימו. בכל פעם שאתם מתקשים להישאר ממוקדים, עצמו את העיניים ונסו לדמיין כמה טוב תרגישו כשתשלימו את כל המשימות, וחשוב מכל - תנו לעצמכם חיזוקים חיוביים במקום להזכיר לעצמכם כמה אתם גרועים כשאתם לא עומדים בציפיות.

      אם אתם רואים שאתם לא מצליחים לעמוד במשימות, בקשו מחבר או מקולגה שיבדקו איתכם בכל שעה איפה אתם עומדים. הלחץ להוכיח להם שהתקדמתם ככל הנראה יעשה את שלו וישפר את הסיכויים שתישארו בפוקוס.

      4. עישון ואלכוהול

      אנחנו לא הולכים לספר לכם כאן בהרחבה על הסכנות שבשימוש מופרז מחומרים הממכרים האלו. אתם בטח יודעים שהסיגריות מעלות את הסיכון לסרטן ושאלכוהול בריכוזים גבוהים הורס את הכבד ואת המוח.

      גיף מד מן עישון סיגריות (Giphy)
      באמת קשה להתנתק מההרגלים האלו. בטי וסאלי דרייפר מעשנות במכונית (מתוך מד מן)

      מה שכן נספר לכם, זה למה זה כל כך קשה להתנתק מההרגלים האלו. כמו בהתמכרויות אחרות, כשאתם מעשנים סיגריה או לוגמים מכוס וויסקי, מופרש במוח שלכם דופמין, מוליך עצבי נוסף שגורם לכם להרגיש נהדר. כשאתם מתרגלים לעשן או לשתות בכל פעם שאתם עושים פעולה שעושה לכם טוב, אתם למעשה "מאלפים" את המוח לקשר בין החומרים האלו לבין הנאה. לכן כל כך הרבה אנשים מתקשים למצוא הנאה בפעולות שפעם עשו להם טוב, אם הן לא מערבות את הסיגריה או כוסית המשקה.

      מה עושים? מבין כל הדברים ברשימה הזאת, סיגריות ואלכוהול הם היחידים שגם יוצרים גם תלות גופנית. לכן, לעיתים אולי שווה להיעזר בגורם מקצועי כדי למצוא את הדרך הנכונה להיגמל מהם. עם זאת, מומלץ בשלב הראשון לנסות להחליף אותם בהרגלים אחרים שיסבו לכם הנאה.

      לדוגמה, במקום לצאת לבר כמה פעמים בשבוע אחרי העבודה, נסו לגלוש בים, להירשם לקורס שתמיד רציתם או פשוט להיפגש עם חברים בסביבה קצת אחרת. במקום הפסקת סיגריה בעבודה, נסו לצאת להליכה, לשתות תה ירוק, או לשחק במשחק שאתם אוהבים ויעזור לנקות את הראש. בנוסף, שווה להכיר עוד כמה טריקים שאולי יעזרו להקל על הפסקת העישון ועשויים לסייע לכם להשיג סוף סוף את השינוי שייחלתם לו במשך כל כך הרבה זמן.