וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לשינה שלכם ככל שאתם מתבגרים

לא מצליחים לישון בלילה כמו פעם? אתם לא לבד. ככל שמתבגרים שעות השינה ואיכותה יורדת בצורה ניכרת. למה זה קורה ואיך אפשר להפחית את העייפות שמקשה עליכם לתפקד?

גבר ישן במיטה לבד. ShutterStock
חוץ משיער מאפיר וקמטים בעור, תהליך ההתבגרות גם משנה את האופן שבו אנחנו ישנים. גבר מתעורר/ShutterStock

ככל שהשנים נוקפות הן מוסיפות לנו תוספות כמו חיבה פתאומית בלתי מוסברת לסודה, שיער מאפיר וקמטים שהולכים ומעמיקים וגם משנות לנו את הרגלי האכילה ואת דפוסי השינה. ככל שאנחנו מתבגרים, היכולת להירדם ולישון שינה איכותית הופכת למשימה לא פשוטה בכלל.

הפרעות ברצף השינה הופכות לשכיחות יותר ככל שמתבגרים. רבים משכימים מוקדם מדי או מתעוררים עד שלוש או ארבע פעמים באמצע הלילה בשל הצורך להשתמש בשירותים, אי נוחות שנגרמת על ידי מחלות כרוניות, חרדה או שגרת יום שכבר לא מתאימה להם.

עוד בנושא:
קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים
על הצד, גב או בטן: איזו תנוחת שינה הכי לא בריאה לכם?
מתקשים להירדם בלילה? ייתכן שהלב שלכם משלם את המחיר

נדודי שינה. ShutterStock
קפה, תרופות, חרדות, כפות רגליים עצבניות ועישון מפריעים לכם לישון כמו פעם. אישה מתקשה לישון/ShutterStock

רבים מדווחים על הבעיה ומחקרים רבים מנסים לרדת לשורש העניין. קרן השינה האמריקאית למשל נדרשה לנושא וסיפקה הסבר אפשרי שבגללו אופי השינה של מבוגרים משתנה. ככלל, השינה של כולנו מתרחשת במספר מחזורים, במחזורי השינה הראשונים השינה קלה יותר, אחריהם מגיעים מחזורי השינה העמוקה בהם אנו חולמים חלומות (REM sleep) ובסוף כל אלה מחזור השינה חוזר על עצמו מספר פעמים במהלך הלילה. למרות שזמן השינה הכולל נשאר דומה כמו בשנים קודמות, אנשים מבוגרים מבלים יותר זמן בשלבי השינה הקלים מאשר בשינה עמוקה ולכן הם מדווחים על עייפות גדולה יותר במהלך היום.

חלק ניכר מהפרעות השינה בקרב קשישים מיוחסות לתרופות המשמשות לטיפול במחלות גופניות ופסיכיאטריות. מחקרים מצביעים על כך שתרופות להורדת לחץ הדם או לטיפול בסרטן ודיכאון עלולות להשפיע עליה. "כאשר אנשים מבוגרים מתלוננים על נדודי שינה, חשוב לבחון שימוש בתרופות שעשויות להיות אחראיות להן", המליצו החוקרים מאוניברסיטת דוקיוקיה ביפן שחקרו את הבעיה.

עוד באותו נושא

שינה היא התרופה הטובה ביותר: כך הגוף שלכם נלחם בזיהומים בזמן השינה

לכתבה המלאה
איש מבוגר מתקשה לישון. ShutterStock
כמה פעמים אתם מתעוררים בלילה? איש מבוגר מתקשה לישון/ShutterStock

נחירות הן גורם נוסף שיש לקחת בחשבון. הן משבשות את שנתם של מי שסובל מעודף משקל והן מחריפות עם הגיל. נחירות חזקות הן סימפטום של דום נשימה בשינה (OSA) ונגרמות בשל לחץ דם גבוה. כשנשימה פוסקת - לפעמים למשך 10-60 שניות - כמות החמצן בדם יורדת והמוח מאותת לגוף להתעורר. עצירות נשימה עלולות להתרחש שוב ושוב במהלך הלילה.

שבעה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת יתקשו להירדם בגלל תסמונת רגליים חסרות מנוח (RLS). מדובר בדחף בלתי נשלט להניע את הרגליים בזמן מנוחה. תורשה, מחסור בברזל, מחלת פרקינסון, מחלת כליות, סוכרת, דלקת מפרקים שגרונית, ונוירופתיה פריפרית (בעיה במערכת העצבים שמשפיעה על העצבים בגפיים), חולי דיאליזה וחולים שנוטלים תרופות נוגדות דיכאון הן סיבות שבגללן התופעה מתרחשת בזמן השינה.

יש גורמים בשגרת היום שעלולים להפריע לשנת הלילה, כמו למשל הרגלי התזונה ועישון. הפחתה בכמות הקפאין ומוצרי טבק ארבע או חמש שעות לפני שעת השינה הקבועה עשויה לעזור להיכנס לתרדמת מהר יותר.

זוג מבוגר מבלה בשמש. ShutterStock
חשיפה קבועה לאור השמש עשויה לשפר מאוד את שנתכם בלילה. זוג מבלה בפארק/ShutterStock

ולמרות שהפיתוי גדול, גם הימנעות מתנומות במהלך היום וחשיפה מספקת לאור השמש עשויות לעשות פלאים לשינה של מבוגרים שחווים קשיים במהלך הלילה. חשיפה לאור מדי יום למשך כארבעים דקות בתחילת היום משחררת בגופנו את ההורמון מלטונין שעשוי להסדיר את מחזורי השינה.

הפתרון האפשרי לבעיה טמון כנראה בהשלמה. מומחים ממליצים למי שלא ישן כבעבר לקחת את הבעיה בפרופורציות הנכונות. "הרבה אנשים מבוגרים מבינים שהם לא ישנים כפי שישנו כשהיו בני 18, אבל הם עדיין יכולים לתפקד והם בסדר", טען בראיון לוושינגטון פוסט הפסיכולוג מייקל ויטאלו, מאוניברסיטת וושינגטון שחקר את דפוסי השינה בתהליך ההזדקנות.

המומחים סבורים ששבע וחצי שעות שינה הן פרק זמן מספק בגיל הזהב. אם נדודי השינה מפריעים לאדם העייף מדי לתפקד באופן נורמלי בשעות הערות שלו, עליו לחפש טיפול כדי למנוע מצב בו הם עלולים לגבות מחיר בריאותי, להקשות על הריכוז לגביר את הסיכון לתאונות ולפגוע באיכות החיים. הרופא עשוי לסייע במציאת טיפולים התנהגותיים או תרופות מרשם שיבטיחו שהלילה יעבור בקלות רבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully