וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסרות מנוח: התסמונת שגורמת לכם לרצות להניע את הרגליים בלי סיבה

4.12.2018 / 15:57

מה גורם לרצון פתאומי להזיז את הרגליים באמצע נהיגה או תוך כדי שינה? תגידו שלום לתסמונת שהופכת את הרגליים לבעלות רצון משלהן. החדשות הטובות הן שאתם לא מדמיינים את זה

בחור יושב ברגליים משוכלות. ShutterStock
פתאום בזמן מנוחה הן מתעוררות לחיים. גבר יושב על ספספל/ShutterStock

קרה לכם פעם שבאמצע נהיגה או צפייה בטלוויזיה הרגשתם צורך עז ובלתי נשלט להניע את הרגליים סתם כך? רוב הסיכויים שחשבתם שזו השפעה של שעמום ולא ייחסתם לתחושה חשיבות, אבל יכול מאוד להיות שמדובר באחד הסימפטום העיקריים של הפרעה שמכונה תסמונת הרגליים החסרות המנוחה, או בקיצור RLS.

עוד בנושא:
5 שינויים בכפות הרגליים שיכולים להעיד על הבריאות שלכם
רגליים רזות עלולות להצביע על סכנה לבריאות
כתוב בכפות: זה הזמן לגלות מה כף הרגל שלכם מספרת עליכם

התסמונת מתבטאת בחוסר נוחות, כאב, נימול או עקצוץ בגפיים התחתונות ומשפיעה על כ-7 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת. הדחף להניע את הרגליים בגללה מתרחש בעיקר בזמן מנוחה או ישיבה, לרוב בשעות הערב או הלילה, ובמיוחד כשלא נעים במשך זמן רב כמו בעת נהיגה או טיסה במטוס. נשים נוטות לדווח יותר על תחושות אלה לעומת גברים. היא יכולה להופיע באופן זמני. כך למשל אחת מכל חמש נשים הרות יחוו את תסמונת הרגליים חסרות המנוח, במיוחד אחרי שבוע 20, אבל הדחף ייעלם לאחר הלידה.

אישה בהריון נוהגת במכונית. ShutterStock
אחת מכל חמש בנשים יחוו בהריון את התסמונת. אישה בהריון נוהגת ברכב/ShutterStock

למעשה אין דרך ממשית לאבחן את ההפרעה אלא רק להסתמך על הסימפטומים שמתארים חלק גדול ממי שלוקים בה. הם עלולים להתחיל בכל גיל. בהתחלה, הם מתונים ומתרחשים רק אחת לתקופה ומחריפים עם הגיל. לאחר גיל 50, אנשים רבים מדווחים על הופעה יומיומית של התסמינים ועל אובדן שינה משמעותי, חרדה, דיכאון וחוסר פעילות חברתית בגללם.

RLS יכולה לעבור בתורשה או בשל מגוון רחב של בעיות רפואיות או שימוש בתרופות מסוימות. אם אחד מבני המשפחה סובלים מ-RLS, הסיכוי ללקות בתסמונת עולה עד פי שישה. כמו כן, חולים אלה נוטים לחוש בסימפטומים מוקדם יותר בחיים (לפני גיל 45).

בעיות רפואיות אחרות שיכולות לתרום להתפתחות של RLS הן מחסור בברזל, מחלת פרקינסון, מחלת כליות, סוכרת, דלקת מפרקים שגרונית, ונוירופתיה פריפרית (בעיה במערכת העצבים שמשפיעה על העצבים בגפיים), חולי דיאליזה רגישים במיוחד לפיתוח RLS כמו גם חולים שנוטלים תרופות נוגדות דיכאון.

עוד באותו נושא

נטיות הפוכות: הליכה לאחור תשפר לכם את הזיכרון לטווח הקצר

לכתבה המלאה
שינה. ShutterStock
כל עוד הן לא מפריעות לכם לישון, תנו להן לזוז. רגליים בשינה/ShutterStock

כשהסימפטומים לא מפריעים לתפקוד יומיומי, הם אינם דורשים טיפול. ברוב המקרים של RLS, הסימפטומים מחמירים רק בגלל שינה גרועה וגורמים אחרים. שינויים באורח החיים, תרגילי מתיחה, אמבטיות חמות, או עיסויים עשויים להקל על הדחף במקום תרופות מרשם.

במידה ובכל זאת הוחלט לטפל בבעיה באמצעות טיפול תרופתי, כדאי לקחת בחשבון שהן לא מספקות מענה קבוע. "השפעת התרופות נוטה לחלוף אחרי שנתיים או שלוש שנים", מסבירה המומחית לסיעוד נורמה קולר מאלבמה, "ככל שמזדקנים, כך הסימפטומים מחמירים ולכן כדאי למצוא דרכים חלופיות לנהל אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully