פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אוהבים מקלחות ארוכות? הנה 5 דברים משונים שהן עושות לגוף

      זה לא משנה אם אתם לא יכולים להתחיל את היום בלי מקלחת, או שאתם דווקא לא יכולים לסיים יום ארוך בלעדיה, כדאי שתדעו שלשהייה תחת זרם המים יש עוד כמה השפעות על הגוף חוץ מניקיון

      אוהבים מקלחות ארוכות? הנה 5 דברים משונים שהן עושות לגוף

      בסרטון: כמה פעמים בשבוע מומלץ להתקלח כדי לשמור על הבריאות?

      בעידן שבו אנחנו לא יכולים להעביר כמה דקות בלי לבדוק את הסמארטפון, אין הרבה מצבים שמאפשרים לנו להתנתק מהכול, לשכוח מהצרות שלנו ולשקוע בעולם שבו אנחנו נמצאים רק עם המחשבות שלנו וללא שום הסחות דעת. למרבה המזל, למקלחת עדיין לא מצאנו דרך להכניס את הטלפון הנייד, ולכן היא עדיין אחד המקומות היחידים שבהם אנחנו יכולים להתבודד ולהקדיש לעצמנו את הזמן הזה שאנחנו כל כך ראויים לו.

      מי שאוהב מקלחות ארוכות יודע של"טקס" הזה בסוף היום או בתחילתו יש השפעה מרגיעה ונעימה ביותר, אך מומחים שלמדו את הנושא מבינים כי ההשפעה של המקלחות על הבריאות היא רחבה בהרבה - לטוב ולרע. בין אם אתם אוהבים מקלחות חמות או מסיבה כלשהי מעדיפים להקפיא את עצמכם כדי להתנקות, הגיע הזמן להכיר את כל הדרכים הכי מעניינות שבהן השהייה הארוכה בהן משפיעה על הבריאות שלכם.

      עוד בנושא:
      מה קורה לגוף כשלא מתקלחים כמה ימים?
      שיטה חדשה של מקלחת ב-90 שניות מבטיחה שתתעוררו נכון בבוקר
      מתי הכי מומלץ להתקלח - בבוקר או בערב?

      1. הן עלולות להרוס את העור

      בייחוד בחודשי החורף, מקלחות ארוכות עלולות לייבש את העור ולהשאיר אותו סדוק ומגורה. ככל שהמקלחת ארוכה יותר, המים חמים יותר והקרצוף של העור אגרסיבי יותר, כך גם עולה הסיכון להסרת חלבונים וליפידים מהעור, אשר מונעים את ההתייבשות שלו ומגנים עליו. למי שסובל מאקזמה ופסוריאזיס, המקלחות החמות עלולות להחמיר עוד יותר את התסמינים ולכן במקרים כאלה מומלץ לקצר במידה ניכרת את זמן הרחצה.

      מקלחת חמה (ShutterStock)
      עלול לייבש את העורץ אישה במקלחת (אילוסטרציה: shutterstock)

      2. הן יעזרו לכם להירדם מהר יותר

      ב-1999 ערכו חוקרים מאוניברסיטת גונמה שביפן מחקר שנועד לבחון את ההשפעות של מקלחת חמה בת 20 דקות על מהירות ההירדמות של אנשים בגילאים שונים. המסקנות, כמו גם ממצאים של מחקרים רבים אחרים, הראו כי מקלחות חמות בהחלט עוזרות לנו להירדם והסיבה טמונה בכך שהן מעלות במידה ניכרת את חום הגוף שלאחר מכן צונח בפתאומיות. השינוי הקיצוני בחום הגוף משרה עלינו תחושת עייפות מוגברת ועוזר להרגיע אותו לפני השינה.

      3. הן עלולות לחשוף אתכם לזיהומים

      כפועל יוצא מהפגיעה האפשרית של מקלחות ארוכות באחת משכבות ההגנה של העור, הן עלולות גם להותיר את העור חשוף יותר לזיהומים שונים, לכימיקלים מזיקים ולגורמים אלרגניים. באופן אירוני, דווקא בחורף גובר הסיכון לפגיעות כאלו בשל הלחות המופחתת והיובש המוגבר. לכן מומלץ שלא להתקלח במים חמים במיוחד למשך זמן ארוך מדי. אם אתם לא מסוגלים לצאת מהמקלחת מוקדם יותר, מומלץ להשתמש גם בקרם לחות מיד לאחר המקלחת כדי להגן על העור מהנזקים האפשריים.

      אישה מורחת קרם ידיים (ShutterStock)
      אם כבר מקלחת ארוכה - כדאי להשתמש בקרם לחות. אישה מורחת קרם ידיים (אילוסטרציה: shutterstock)

      4. הן מרגיעות שרירים תפוסים וכואבים

      כשאנחנו מדמיינים שיטות להרגעת השרירים הכואבים, כנראה נחשוב על אמבטיות קצף מפנקות או ג'קוזי עם כמה אזורי עיסוי. אולם, בסקירה שבחנה 17 מחקרים ופורסמה ב-2012 בכתב העת Database of Systematic Review נמצא כי דווקא מקלחות קרות של יותר מ-10 דקות עשויות להפחית את הכאבים בשרירים בעד כ-50 אחוזים. עם זאת, לא ברור מה גרוע יותר - שרירים תפוסים או קור מקפיא.

      אז למי שמעדיף להתרחק מהקור, יש גם לא מעט הוכחות לכך שגם מקלחות חמות יכולות לעשות את העבודה. הבעיה היא שהמחקרים מראים כי הן צריכות להיות ארוכות מאוד - לפחות עשרים דקות בטמפרטורה של בין 33 ל-37.7 מעלות צלזיוס כדי להבחין בתוצאות.

      5. הן הפכות את מחלות החורף לנסבלות

      אחד הדברים הכי מבאסים במחלות כמו הצטננות ושפעת הוא ללא ספק הגודש באף שמלווה גם בליחה בגרון שגורמת לשיעול, ללחץ בפנים ולסבל כללי שמסרב לחלוף לעיתים גם שבועות ואפילו חודשים אחרי המחלה. מקלחת חמה וארוכה יכולה בהחלט לעזור להילחם בתסמין המעיק הזה.
      האדים שבמקלחת, בייחוד כששוהים בה למשך זמן רב, עוזרים לנקות את הסינוסים באופן טבעי ומאפשרים להיפטר מהכמויות הגדולות של הליחה שמצטברת בדרכי הנשימה. במהלך המקלחת מומלץ לקנח את האף כמה פעמים - אך חשוב לעשות זאת בעדינות ולא "בכל הכוח".