וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר נרחב קובע: בדידות מסוכנת יותר מעודף משקל

16.8.2017 / 13:02

שתי מטא-אנליזות שסקרו 218 מחקרים מדעיים מצאו שבדידות ובידוד חברתי מגבירים ב-50 אחוזים את הסיכון למוות בטרם עת. כעת קוראים המומחים להתייחס לתופעה כמגפה עולמית לכל דבר ולהפנות משאבים כדי למגר אותה

אישה קשישה בודדה. ShutterStock
הבדידות - מגפה לכל דבר/ShutterStock

מוקדם יותר השנה פורסם דו"ח מדאיג שקובע כי כשליש מאוכלוסיית העולם נחשבים בעלי עודף משקל, בהם כ-710 מיליון בני אדם הסובלים מהשמנת יתר (Obesity). מומחים מזהירים כי מדובר במגפה, שרק הולכת ומתעצמת, אשר עלולה להגביר את הסיכון למחלות ולתמותה בטרם עת. עם זאת, באגודה האמריקאית לפסיכולוגיה מזהירים כי יש בעיה חמורה יותר שעלינו לתת עליה את הדעת – הבדידות.

בשתי מטא-אנליזות, אחת שסקרה 148 מחקרים על 300 אלף בני אדם, ואחרת שסקרה 70 מחקרים על יותר מ-3.4 מיליון בני אדם, נמצא כי בדידות ובידוד חברתי עלולים להגביר בכ-50 אחוזים את הסיכון למוות בטרם עת. הממצאים הוצגו באחרונה בכנס השנתי ה-125 של האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה, שנערך בוושינגטון.

עוד בנושא:
בדידותי הנהדרת: מה עושים כשלילד אין חברים?
למה אנשים בודדים נשארים בודדים?
מחקר: פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים

בידוד חברתי הוא מצב שבו לאדם אין קשרים חברתיים עם הסביבה, בעוד שבדידות היא ניתוק רגשי, שיכול להיות מורגש גם בקרב מי שמוקף בבני משפחה וחברים. מחקר בנושא מצא כי בדידות מגבירה את הסיכון למחלת האלצהיימר, בעוד מחקר אחר מזהיר שבידוד חברתי עלול להקשות על ההחלמה ממחלות קשות ובהן מחלת הסרטן. תופעות אלו גם נקשרו במחקרים שונים לסיכון מוגבר לדיכאון, להפרעות שינה ולהתקפי לב. כל אלו, מטבע הדברים, עלולים לקצר את תוחלת החיים.

אמא עצובה מחזיקה תינוק. ShutterStock
המגע הכרחי להישרדותם של תינוקות/ShutterStock

"החיבור לאחרים בחברה נחשב לצורך אנושי בסיסי – והוא חיוני גם לשגשוג וגם להישרדות", הדגישה בכנס מובילת המחקר, ד"ר ג'וליאן הולט-לנסטד. "דוגמה בולטת לכך היא העובדה שתינוקות שגדלים ללא מגע אדם לא מצליחים להתפתח כמו שאר בני גילם ובמקרים מסוימים אף לא שורדים זמן רב".

לדבריה, רבים נוטים לזלזל בבדידות, בעוד שהם מסתכלים בחומרה על השמנת יתר, על עישון ועל תזונה לקויה - אשר ידועים כמגבירים את הסיכון לתמותה. "כעת, כשהאוכלוסייה הבוגרת גדלה כל הזמן", היא אומרת. "ההשפעה של תופעות אלו (בדידות ובידוד חברתי) על בריאות הציבור רק צפויה להתעצם". היא מדגישה כי במדינות רבות ברחבי העולם כבר מבינים שהבדידות היא מגפה של ממש ואומרת: "האתגר שאנחנו ניצבים מולו עכשיו מחייב אותנו להבין מה אנחנו מתכוונים לעשות לגבי התופעה".

עוד באותו נושא

בדידות היא רק עניין של זמן: זה הגיל שבו מתחילים לאבד חברים

לכתבה המלאה

כל אחד מאיתנו יכול לתרום לשיפור המצב

ד"ר הולט-לנסטד אומרת כי כדי להילחם בתופעה, הרשויות בכל מדינה צריכות לראות בה מגפה לכל דבר. בכנס היא קראה לרשויות להפנות עוד משאבים לפיתוח יכולות חברתיות בקרב ילדים בבתי ספר, וקראה לרופאים לבדוק את המצב החברתי של מטופליהם, כחלק מהתשאול השגרתי. בנוסף, היא מדגישה שכפי שרובנו מתכוננים לפרישה מבחינה כלכלית, עלינו גם להיערך מבחינה חברתית, ולדאוג שיהיה מי שיעמוד לצדנו גם בתקופה זו.

אילוסטרציה. ShutterStock
גם עזרה קטנה יכולה לעשות את ההבדל/ShutterStock

עם זאת, הישועה האמיתית ככל הנראה לא תבוא מתהליכים מערכתיים. חשוב לזכור שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת לסייע להילחם בתופעה בדרכו שלו. בעבור אנשים עריריים ובודדים, אפילו ביקור קצר אחת לשבוע, יכול לעשות את ההבדל. כיום, המציאות הדיגיטלית מגבירה את האפאטיות והניתוק, אבל כל אחד יכול לבחור להרים רגע את הראש מהמסך, ולהפנות מעט קשב לאדם שזקוק לו הרבה יותר משהוא משער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully