וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדידות היא רק עניין של זמן: זה הגיל שבו מתחילים לאבד חברים

עד גיל מסויים החיים החברתיים שלנו סוערים ואנחנו צוברים עוד ועוד קשרים שמרחיבים את מעגל החברים שלנו. אבל אז מגיע הרגע שבו הקשרים מתחילים להצטמצם אט אט. מתי זה בדיוק קורה לנו?

החברים הכי טובים גילו שהוחלפו בלידתם/מערכת סיפור בדקה

בווידאו: החברים הכי טובים גילו שהוחלפו בלידתם

חוקרים טוענים שהם הצליחו לבודד את נקודת הזמן המדוייקת שבה אנחנו מפסיקים לצבור חברים חדשים, ומתחילים לאבד את החברים הקיימים. איך הם עשו את זה? הם בחנו נתוני שיחות סלולריות של 3.2 מיליון אירופאים. החוקרים ניתחו את הנתונים שנאספו אודות הרגלי ההתקשרות והשיחות של המשתתפים והגיעו למסקנה שגיל 25 הוא קו פרשת המים של יצירת מערכות יחסים חדשות.

עוד בנושא:
המדע קובע: אין לכם יותר מחמישה חברים קרובים
התנוחה שיכולה לאמוד כמה חברים יש לכם
למה כדאי שיהיו לכם חברים מאושרים?

גיל 25 הוא נקודת הזמן שבה גברים ונשים כאחד התקשרו למספר הגבוה ביותר של אנשים, באופן קבוע. זה אולי לא מדד מדוייק לטיב היחסים, אך זה מעיד על כך שזה ככל הנראה השלב בחיים שבו המעגלים החברתיים שלנו הם הגדולים ביותר – מסבירים החוקרים מאוניברסיטאות אוקספורד בבריטניה ואלטו בפינלנד, ששיתוף הפעולה ביניהם הניב את המחקר הזה.

לאחר גיל 25 אנחנו מתחילים לרוב לאבד קשר עם אנשים, ולהתמקד בתחומי עניין חדשים – משפחה וקריירה – שהולכים וגוזלים יותר מזמננו. זוהי תחילתו של מגמה רציפה של אובדן חברים שנמשכת עד לסוף החיים, פרט לפלאטו שמתרחש בין הגילאים 45 ל-55.

אילוסטרציה. ShutterStock
קו פרשת המים של חיי החברה שלכם/ShutterStock

מן הסתם, ישנן דרכים נוספות לשמירה על קשר עם חברים פרט לשיחות סלולריות. אולם, הנתונים ששימשו למחקר נאספו במהלך שנה אחת – שנת 2007 – השנה שבה הושק האייפון הראשון, כך שאפליקציות כמו וואטסאפ ודומיה עוד לא היו קיימות וגם השימוש במדיות החברתיות עוד לא היה נפוץ כפי שהוא כיום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה קורה בגיל 39?

אחד הממצאים המעניינים של המחקר, הוא שבגיל צעיר לגברים יש יותר קשרים חברתיים מאשר לנשים, אך מגיל 39 ומעלה היוצרות מתהפכות. בנקודת זמן זו, שני המינים מבצעים שיחות שגרתיות עם ממוצע של 12-15 חברים בלבד (כל אחד).

"נראה שההבדל בין המינים (לאחר גיל 39, מ.ש), נובע בעיקר לאינטראקציות התכופות יותר שניהלו אמהות עם ילדיהן הבוגרים וכן, עם בני הזוג של ילדיהן", כתבו החוקרים. החוקרים העלו השערה נוספת, לפיה אפשר שנשים נמצאות בקשר הדוק יותר עם בני משפחתן ומשפחת בן הזוג, מאשר גברים.

סקס והעיר הגדולה. GettyImages
נשים משתייכות למעגל חברתי מצומצם אך הדוק/GettyImages

המחקר הנוכחי מהווה גם תזכורת חשובה לכך שכל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שמשמשים אותנו לשמירת קשר עם חברים ובני משפחה, מהווים עבור מדענים אוצר בלום של מידע שניתן לנתח ולחקור, ומספקים תובנות חדשות על האופן שבו אנו יוצרים קהילות, מתחזקים מערכות יחסים ובוחרים עם מי לחלק את זמננו.

ממצאי המחקר מאששים ממצאים של מחקר קודם, לפיו לנשים יש בדרך כלל קבוצה קטנה יותר אך קרובה של חברות בנות מינן, בהשוואה לגברים. במילים אחרות, נשים משתייכות למעגל חברתי מצומצם אך הדוק, בעוד שלגברים בדרך כלל יש מעגל חברתי רחב ומחייב פחות של חברים בני אותו מין.

על אף שהמחקר התבסס על נתונים מאירופה בלבד ולא בהכרח משקף את ההרגלים החברתיים של עמים אחרים, החוקרים שביצעו אותו סבורים שניתן יהיה למצוא ממצאים דומים גם בחברות אחרות, גם אם לא היתה נהוגה בהן אותה רמת שימוש בטלפונים סלולריים. "אנשים ינצלו כל אמצעי תקשורת זמין לצורך השגת היעדים החברתיים שלהם", כתבו החוקרים. "לכן, אנחנו מצפים שהעיקרון הכללי שזיהינו במחקר זה יחול בצורה אוניברסלית פחות או יותר בכל התרבויות. ההבדלים התרבותיים יבואו לידי ביטוי ככל הנראה, בתזמון או בפרמטרים אחרים, ולאו דווקא בדפוסים הכלליים שזוהו".

  • עוד באותו נושא:
  • חברים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully