וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגפה עולמית: שליש מאוכלוסיית העולם סובל מהשמנה

13.6.2017 / 14:30

כשליש מאוכלוסיית העולם נחשבים בעלי משקל עודף, מהם כ-710 מיליון סובלים מהשמנת יתר. גם בישראל תמונת המצב לא מעודדת במיוחד, ומומחים מעריכים כי למגפת ההשמנה יש השלכות חמורות מששיערנו

השמנת יתר. ShutterStock
מגפה עולמית הגורמת למחלות רבות/ShutterStock

הקדמה הטכנולוגית אמנם הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר לכאורה, אבל על פי דו"ח חדש ומטריד, נראה שלחיי השפע מהם נהנים במדינות רבות בעולם יש חיסרון משמעותי ביותר. מהמחקר עולה כי יותר משני מיליארד בני אדם, כשליש מאוכלוסיית העולם, נחשבים לבעלי משקל עודף, בהם כ-710 מיליון סובלים מהשמנת יתר (Obesity) – מצב קיצוני של השמנה.

עוד בנושא:
איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?
שעת שינה קבועה יכולה למנוע השמנה עתידית בילדים
הראשון לשמו: סדר הלידה משפיע על הסיכון ליתר לחץ דם והשמנה

המחקר, שפורסם בכתב העת New England Journal התבסס על נתונים שנאספו מכ-68.5 מיליון בני אדם, בין השנים 1980 עד 2015. המחקר מייחס השמנת יתר לאנשים עם BMI גבוה מ-30, ומשקל עודף לאנשים עם BMI בין 25 ל-29. בראש הרשימה השנויה במחלוקת נמצאות ארצות הברית עם השיעור הגדול ביותר של השמנת יתר בקרב ילדים, נערים וצעירים עד גיל 19, עם 12.5 אחוזים, ומצרים עם אחוזי ההשמנה הגבוהים ביותר באוכלוסייה הבוגרת עם כמעט 35 אחוזים מהתושבים.

מהמחקר עולה כי בשנים האחרונות חלה עלייה במספר מקרי המוות כתוצאה ממחלות הקשורות לעלייה במשקל, כמו מחלות לב וכלי דם. על פי החוקרים, כ-40 אחוזים מהאנשים שמתו כתוצאה ממחלות הקשורות לעודף משקל בכלל לא הוגדרו כסובלים מהשמנת יתר (BMI גבוה מ-30). לדברי החוקרים, זהו סימן לכך שגם עודף משקל שאינו נחשב חמור מעמיד אנשים בסיכון למוות מוקדם.

ילדים אוכלים מזון מהיר. ShutterStock
ארצות הברית מובילה במקרי ההשמנה בקרב ילדים/ShutterStock

"אנשים שמזלזלים בהשלכות של עלייה במשקל מעמידים את עצמם בסיכון", אמר ד"ר כריסטופר מוראי, מנהל המרכז להערכה רפואית באוניברסיטת וושינגטון, שלקח חלק במחקר. "אנשים אלו מצויים בסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן ועוד מצבים מסכני חיים".

עוד באותו נושא

שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו

לכתבה המלאה

ומה המצב בישראל?

גם אצלנו בישראל תמונת המצב לא מעודדת במיוחד. מנתוני המחקר עולה כי 16.7 אחוזים מהגברים ו-24 אחוזים מהנשים סובלים מהשמנת יתר. בקרב ילדים, נערים וצעירים עד גיל 19, עומד נתון זה על 6.75 אחוזים בקרב הבנים ו-4.54 אחוזים בקרב הבנות.

גם בחינת עודף המשקל בישראל מראה תמונה מדאיגה – 29.8 אחוזים מהנשים ו-47.8 אחוזים מהגברים מוגדרים כך, עם BMI גבוה מ-25. בקרב ילדים, נערים וצעירים עד גיל 19, עומד נתון זה על 17.6 אחוזים בקרב הבנים ו-12.4 אחוזים בקרב הבנות.

יותר מחלות, פחות תמותה

אחת הסיבות החשובות ביותר לביצוע המחקר הייתה, על פי החוקרים, השאיפה לשפר את המודעות בקרב האוכלוסייה למחלות הנגרמות כתוצאה מעודף משקל. מהממצאים עולה כי כמעט 70 אחוזים ממקרי המוות בקרב אנשים עם עודף משקל נבעו ממחלות לב וכלי דם, שגבו את חייהם של יותר מ-2.7 מיליון בני אדם בשנת 2015, כאשר סוכרת היא גורם התמותה השני הנפוץ ביותר.

לחץ דם. ShutterStock
יותר חולים, אך פחות מתים הודות להתפתחות הטכנולוגיה ולמעקב/ShutterStock

עם זאת, מדגישים החוקרים, נראה שבשנים האחרונות אמנם ניכרת עלייה במספר האנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, אך מספר מקרי המוות נמצא דווקא בירידה. זאת, על פי ההערכה, הודות לטיפולים חדשים ולדרכים מתקדמות למדידת לחץ דם, לוויסות שלו ולשליטה ברמות הכולסטרול והסוכר בדם. כאן ניכר ההבדל האמיתי והחשוב ביותר בין מדינות מתפתחות למפותחות. בעוד שבארצות הברית לדוגמה שיעור האנשים שסובלים מהתקפי לב גבוה יחסית לשאר מדינות העולם, מספר מקרי התמותה נמוך בה בהשוואה למדינות מתפתחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully