וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא עכשיו: סיבות שאתם צריכים לקבוע תור לדיאטנית

28.7.2016 / 6:27

כשאתם חולים אתם הולכים לרופא, כשהאוטו נתקע אתם רצים למוסך, אז למה כשזה נוגע למשקל שלכם אתם מסתפקים בגוגל? הנה כמה סיבות טובות לפגוש אשת מקצוע

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

כשיש לנו בעיה לרוב נדע למי לפנות: אם אנחנו חולים נפנה לרופא המשפחה, אם נפצענו נלך לפיזיותרפיסט שיעזור לנו להשתקם, אם הראייה מטשטשת נפנה לרופא העיניים. אבל מתי צריך ללכת לדיאטנית?

עוד בנושא:
8 דברים שלא ידעתם על השומן בגוף שלכם
שוקולד לבן וביצת עין: אילו מזונות הדיאטנית שלנו לא מכניסה לפה
משחקי הרעב: איך יודעים שבאמת הגיע הזמן לאכול?

בעשור האחרון הפכו אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות למקומות ייעוץ והכוונה בנושאי בריאות ורפואה, מה שמביא אנשים רבים להתייעץ עם ד"ר גוגל במקום עם אנשי המקצוע המתאימים. בתחום התזונה נראה שהדבר מוקצן אף יותר: אנשים רבים בוחרים להוריד קבוצות מזון שלמות מהתפריט, לקחת תוספי תזונה להם מיוחסות סגולות ריפוי או הרזיה, ולאכול מזון לכאורה בריא במקביל להפסקת הטיפול התרופתי על דעת עצמם, וזאת מבלי להיות מודעים לנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם כתוצאה מכך.

כדי לשמור על הבריאות שלכם ולמנוע מצבים של חסרים תזונתיים ופגיעה באיכות החיים, אספנו עבורכם מספר סיבות לפיהן תדעו מתי הגיע הזמן ללכת לפגישה אצל דיאטנית.

1. אם אתם סובלים מאי סדירות במערכת העיכול, שלשולים או עצירויות, וזה פוגע לכם באיכות החיים. שינויים תזונתיים יכולים להיות בעלי השפעה רבה על מערכת העיכול, ודיאטנית תוכל להציע לכם מגוון פתרונות ליציאות לא סדירות. בנוסף, יתכן שיש לכם מחלת מעי רגיז, קרוהן או קוליטיס, שניתן לאבחן ולטפל בהן בהתאם. דיאטנית עובדת בשיתוף פעולה עם הרופא ותדע להפנות אתכם לבדיקות הסקר הרלוונטיות.

אני רק שאלה: למה קטניות עושות בלאגן בבטן?

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
הדיאטנית תפנה אתכם לבדיקות המתאימות/ShutterStock

2. אם אתם סובלים מצרבות. צרבות הן תופעה מוכרת, ויש להן סיבות מגוונות. במקרה כזה הביקור אצל הדיאטנית צריך להיות משולב גם עם ביקור הרופא, שימליץ לכם על בדיקות אבחון לאיתור מוקד הבעיה. הדיאטנית תוכל לתת לכם הנחיות תזונתיות והתנהגותיות שיקלו את הצרבות משמעותית וישפרו את איכות חייכם.

תרופות נפוצות נגד צרבת עלולות לגרום להתקפי לב

3. אם עשיתם בדיקות דם וערכי הסוכר, הכולסטרול, הוויטמינים או המינרלים מחוץ לטווח התקין. פרוטוקול הטיפול כיום ממליץ על 3 חודשי שינוי אורח חיים - שינוי בתזונה וברמת הפעילות הגופנית, על מנת לנסות לאזן את המדדים לפני התחלת טיפול תרופתי (בכפוף להחלטת הרופא ולחומרת המדדים). למעשה, דיאטנית תוכל לסייע לכם לדחות ואף להימנע מהצורך בטיפול תרופתי, וזאת באמצעים טבעיים בלבד – תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית.

מה לאכול כדי לשמור על כולסטרול מאוזן?

4. אם גילית שאת בהיריון או שאת מתכננת להיכנס להיריון בקרוב. מזל טוב! ההחלטה להיכנס להיריון היא מרגשת, אך חשוב שלא תשכחי להגיע לדיאטנית המתמחה בהיריון כבר מראש, כדי שתמליץ לך על תוספי התזונה החיוניים בכל שלב. הדיאטנית תלווה אותך במהלך ההיריון וכך תוכלי להיות רגועה שהעובר שלך מקבל את התזונה הטובה ביותר עבורו.

אילוסטרציה. ShutterStock
בהירון? כדאי שתקבעי פגישה עם דיאטנית/ShutterStock

5. אם עברתם שינוי משמעותי ברמת הפעילות הגופנית שלכם. בין אם קניתם רכב ואתם הולכים הרבה פחות, עברתם פציעה שתמנע מכם להתאמן בזמן הקרוב או שהתחלתם עבודה חדשה שתגדיל משמעותית את מספר שעות הישיבה שלכם ביום, זה עלול להשפיע ישירות על המשקל והבריאות שלכם. דיאטנית תוכל להתאים לכם תזונה שתשתלב עם השינוי באורח החיים מבלי לשלם עליו בעייפות מוגברת ובקילוגרמים עודפים.

6. אם הפסקתם לעשן. הפסקת עישון היא עניין מבורך, אך רבים חוששים מעליה במשקל לאחר מכן. הצורך בהתעסקות עם משהו בפה עלול להוביל לאכילה נשנשנית ומיותרת. דיאטנית תוכל לעזור לכם למצוא פתרונות לצורך ולהרגל של הלעיסה, ולתמוך בכם ברגעי משבר.

סוכריות גומי הריבו. ShutterStock
כדי לא להחליף את הסיגריות ברעל אחר - פנו לדיאטנית/ShutterStock

7. אם אתם סובלים מאי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) והחלטתם להימנע ממוצרי חלב. חלק מהאוכלוסיה סובל מאי סבילות ללקטוז עקב חסר באנזים המפרק את סוכר החלב. לשם כך ניתן לבצע בדיקת אבחון פשוטה, ואם והיא חיובית הדיאטנית שלכם תוכל להציע לכם מגוון תחליפים. זאת כדי שההורדה במוצרי החלב לא תגרור חסרים בסידן וחלבון, העלולים לפגוע בצפיפות העצם וביכולת לבניית מסת שריר.

איך קרה שבני האדם החלו לאכול מוצרי חלב?

8. אם החלטתם להיות צמחונים או טבעונים. התודעה החברתית העלתה משמעותית את מספר האנשים שעוברים לצמחונות או לטבעונות. בין אם אתם עושים זאת מסיבות מוסריות או בריאותיות, דיאטנית תוכל ללוות אתכם ולוודא שהמעבר נעשה בצורה נכונה וכן להקל עליכם במציאת תחליפים, כדי שתמשיכו לשמור על תזונה מאוזנת ומשקל יציב.

מחי לצומח: מעבר בריא לטבעונות

9. אם אתם חווים שינויים ברמת הרעב ורעבים הרבה יותר. שינויים באורח החיים, בחילוף החומרים, בגיל ואף במצב הרוח יכולים להשפיע על מידת הרצון שלנו לאכול. אם אתם מרגישים רעב מוגבר או שאתם חושבים על אוכל חלק גדול מהיום, דיאטנית תוכל לעזור לכם ללמוד לזהות ולהבדיל בין רעב פיזיולוגי לרעב רגשי, ולמצוא מענה מתאים לכל אחד מהם. רעב מוגבר ואכילה רגשית שאינם מטופלים עלולים להחמיר, אך באמצעות ליווי מקצועי ניתן לאזנם ולחזור לאכילה מאוזנת.

טופו כבוש בסדנת אוכל טבעוני בריא במשק ברזילי. ראובן קסטרו
טבעונות זה לא רק טופו/ראובן קסטרו

10. אם החלטתם להתאמן למרתון. פעילות גופנית היא דבר חשוב, אך רובנו לא מתאמנים בעצימות ובתדירות גבוהה מספיק כדי לרוץ מרתון ללא הכנה מראש. כפי שאתם בונים תכנית אימונים לפני השתתפות במירוץ, כך גם חשוב שתפנו לדיאטנית המתמחה בתזונת ספורט, שתוכל להתאים לכם תזונה שתסייע בהעלאת הביצועים בזמן האימון ובבניית מסת שריר מקסימלית לאחריו.

11. אם אתם לא מצליחים לרדת במשקל למרות שניסיתם את כל הדיאטות בשוק. למרות העובדה שמרבית ה(א)נשים עשו הרבה דיאטות בחייהם, מפתיע לגלות שרק מיעוט נעזר בליווי מקצועי. בעוד שכל אחד יכול להוריד מהאינטרנט תפריט אחיד, חשוב לזכור שכל גוף הוא שונה. דיאטנית תוכל לסייע לכם בבניית תפריט המותאם במיוחד עבורכם, שלוקח בחשבון גם את ה"נפילות" שלכם. הדיאטנית גם תתמוך בכם כדי לשמור על מוטיבציה גבוהה ולהבטיח לא רק ירידה במשקל, אלא גם הרגלים שיסייעו לכם לשמור עליו.

12. אם אתם אוכלים אכילה רגשית ומתקשים להשתלט עליה. אנשים רבים טועים לחשוב שדיאטנית רק נותנת תפריט. מקצוע התזונה הוא תחום רחב ומרתק המשלב בין תחום המדע לתחום הרגשי. דיאטניות רבות משלימות את הכשרתן האקדמית בקורסים מקצועיים מתחומי הטיפול השונים: קואוצ'ינג, טיפול קוגנטיבי-התנהגותי (CBT), ראיון מוטיבציוני, פסיכודרמה, פסיכותרפיה ועוד. אל תישארו עם סטיגמה מוטעית, בקשו ממכרים המלצה על דיאטנית מנוסה ורגישה, שיש לה גם את הידע המקצועי וגם את הכלים לעזור לכם ביישום.

למה אנחנו אוכלים יותר כשעצוב?

אישה אוכלת עוגה. ShutterStock
קשה להשתלט על אכילה רגשית לבד/ShutterStock

13. אתם מתעוררים בלילה ומרגישים שאתם חייבים לאכול כדי להירדם. מדובר בתופעה המתחלקת לשני סוגים: הפרעת אכילה לילית (NES - night eating syndrome) והפרעת אכילה לילית הקשורה בהפרעת שינה (Sleep Related NES). התופעה מלווה בחוסר תאבון בבוקר, אכילת מרבית הקלוריות בשעות הערב והלילה ולעיתים גם עליה במשקל. במצב זה כדאי לפנות לדיאטנית המתמחה בהפרעות אכילה, שתוכל לתת לכם עזרה ובמידת הצורך לשלב תמיכה רב מקצועית.

14. אם את\ה רזה מאוד או שירדת במשקל בתקופה האחרונה. נכון, זה נשמע כמו משהו שאף אחד לא יתלונן עליו, אבל חשוב מאוד להתייחס ולא להתעלם. משקל נמוך ובמיוחד ירידה לא מכוונת במשקל, יכולים להעיד על מחלה או על בעיית ספיגה, ולהוביל לתת תזונה של רכיבי תזונה חיוניים, אנמיה, פגיעה במסת העצם ועוד. ישנם כמובן גם רזים בריאים, אך כיוון שכחברה אנו נוטים להחמיא למי שיורד במשקל, אנשים רזים נוטים פחות לשים לב לאיכות התזונה שלהם כיוון שהם יכולים "להרשות לעצמם" לאכול מבלי להשמין. תזונה בריאה ומאוזנת חשובה לכולם – שמנים ורזים כאחד.

יפית קסלר היא דיאטנית קלינית, מומחית לטיפול בהשמנת יתר ובניתוחי קיצור קיבה וחברת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully