פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר גילה: גם פחות מדי מלח מסוכן לכם

      האם הוצאנו את המלח מהתפריט שלנו מוקדם מדי? מחקר חדש מגלה כי דיאטה דלת נתרן דווקא מעלה את הסיכון למחלות לב אצל אנשים שלא סובלים מלחץ גם גבוה

      בשנים האחרונות נוצר הרושם שהדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות בשביל הבריאות שלנו הוא להעלים את המלח מהאוכל. מחקרים על מחקרים קבעו כי עודף מלח מעלה את לחץ הדם, ובכך את הסיכון למחלות לב, גורם לכאבי ראש, מעלה את הסיכון להשמנה, ועוד. אבל מחקר חדש ומקיף מגלה כי גם להתנזרות ממלח יש מחיר בריאותי, וכי דיאטה דלת נתרן לא מתאימה לכולם.

      עוד בנושא:
      8 מוצרי מזון שכדאי להעיף מהמטבח
      כמה מלח יש בלחם שלכם?
      כך תעזרו לילדים שלכם לאכול פחות מלח

      צוות חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מקמסטר בקנדה גילו כי בעוד הורדת צריכת המלח חשובה לשמירה על מדדים תקינים עבור אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה, הורדה של יותר מדי מלח מהתפריט עלולה דווקא להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם, ולמוות. זה אומר שאמנם כדאי להוריד את כמות המלח כדי לשלוט בלחץ הדם, אבל חשוב לשמור על מידה מסוימת של מלחים בתזונה.

      מלח גס (ShutterStock)
      גם להתנזרות ממלח יש מחיר בריאותי (צילום: shutterstock)

      במחקר החדש, שפורסם בכתב העת Lancet, החוקרים ניתחו את נתוני הבריאות של 133,118 משתתפים. הם השוו צריכה נמוכה, גבוהה וממוצעת של מלח, כדי לבדוק את הקשר בין צריכת נתרן לבעיות בריאות שונות.

      בקרב 69,559 הנבדקים ללא יתר לחץ דם, אצל אלו שצרכו מ-7 גרם של נתרן ביום לא נרשם סיכון מוגבר למחלות לב או מוות, אך אלו שאכלו פחות מ-3 גרם היו בסיכון מוגבר ב-26 אחוזים למוות או לאירועים קרדיו-וסקולריים כמו מחלות לב ושבץ, בהשוואה לאלו שצרכו 4 עד 5 גרם ביום. אצל 63,559 המשתתפים שאובחנו כסובלים מלחץ דם גבוה, צריכה של יותר מ-7 גרם של מלח ביום העלתה את הסיכון למחלות לב ומוות ב-23 אחוזים, אבל צריכה של פחות מ-3 גרם העלתה את הסיכון ב -34 אחוזים, בהשוואה לנבדקים שאכלו 4 עד 5 גרם ביום.

      "צריכת נתרן נמוכה מפחיתה לחץ דם באופן מתון ביחס לצריכה ממוצעת, אבל לצריכה נמוכה יש גם תופעות אחרות שעלולות להשפיע על הגוף יותר מהיתרונות", מסבירים החוקרים. לדבריהם, ממצאי המחקר מעידים כי האנשים היחידים שצריכים להפחית את המלח בתזונה שלהם הם מכורים כבדים למלח במזון, שגם סובלים מלחץ דם גבוה.

      אז כמה מלח אנשים בריאים צריכים לצרוך ביום? ההמלצות בישראל לצריכת נתרן (מלח) למבוגר היא כ-1,500 מ"ג ליממה, וגבול הצריכה המרבית עומד על כ-2,000 עד 2,400 מ"ג ליממה - כמות שוות ערך לכ-5-6 גרם מלח. לילדים מומלצת רק מחצית הכמות הזאת.