וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כואב לכם הראש? נסו לאכול פחות מלח

23.12.2014 / 8:13

בטח ידעתם שמלח גורם ללחץ דם גבוה, אבל עכשיו מחקר חדש קושר את הצריכה הגבוהה שלו גם לכאבי ראש, ומראה כי הפחתה של חצי כפית ביום יכולה לעשות הבדל אדיר בבריאות שלכם

סוכר או מלח על כפית עץ. ShutterStock
חצי כפית של מלח עושה את כל ההבדל/ShutterStock

מתח נפשי, הורמונים וחוסר שינה הם מהגורמים הידועים לכאבי ראש. בשנים האחרונות גם מזונות כמו יין אדום, גבינות צהובות, בשר, מונוסודיום גלוטומט ושוקולד נמצאו כגורמים מובילים לכאב ראש. כעת מחקר חדש מוסיף גם את המלח לרשימה המפוקפקת הזו, וטוען כי הפחתה בצריכה שלו תצמצם את כאבי הראש בכשליש.

המחקר החדש, שפורסם במגזין הרפואי הנחשב BMJ, מצא כי הפחתה של חצי כפית מלח ביום (כ-3 גרם) תקל על כאבי הראש, בעיקר בשל העובדה שהיא תגרום להפחתה בלחץ הדם ולחץ הדופק. החוקרים גילו כי גם אצל אנשים עם לחץ דם תקין הפחתה של הכמות המלח מועילה נגד כאבי הראש.

צורכים פי 1.5 מלח מהכמות המומלצת

400 נסיינים השתתפו במחקר של אוניברסיטת לונדון ושל הארגון העולמי WASH שנלחם בצריכת המלח במזון. בשבועיים הראשונים ניזונו כולם מדיאטה שמכילה 9 גרם של מלח שמהווים את הצריכה הממוצעת של מלח בעולם המערבי. 6 גרם, אגב הם הכמות המקסימלית המומלצת לצריכת מלח ביום.

לאחר השבועיים הראשונים חולקו הנסיינים לשתי קבוצות - אחת שניזונה על דיאטה בריאה שעשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב עם אחוזי שומן נמוכים, ואילו הקבוצה השנייה ניזונה מדיאטה מערבית סטנדרטית. לאחר שבוע, הורידו החוקרים את כמות המלח ל-6 גרם ביום, ולאחר שבוע נוסף ל-3 גרם ביום.

פיצה של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
שליש מכמות המלח המומלצת ליום נמצאת במשולש פיצה אחד/נמרוד סונדרס

בשאלון שמילאו הנסיינים במהלך התקופה הם נתבקשו לתעד תופעות לוואי שחוו כמו כאבי ראש, יובש בפה, אנרגיה נמוכה, בחילות, נפיחות ואפילו שינויים בחושי הטעם. באופן מפתיע, הדיאטה ממנה ניזונו הנסיינים לא השפיעה על תופעות הלוואי, והפחתת כמויות המלח מ-9 גרם ליום ל-3 גרם ביום, היא שהפחיתה את כאבי הראש של המשתתפים ב-31 אחוזים בשתי הקבוצות במידה שווה.

מחצית מהאנשים סובלים מכאבי ראש

כאבי ראש מופיעים אצל כמחצית מהאנשים, ונשים נוטות לסבול מהם יותר, כך על פי עורכי המחקר. אנשים שמדווחים על כאבי ראש חריפים מעידים כי הם פוגעים להם באיכות החיים ואף גורמים להם להחסיר יותר ימי עבודה. אבל המלח לא רק גורם לכאבי ראש, אלא אחראי ללחץ דם גבוה, שהוא הגורם מספר אחת למחלות לב שגורמות למותם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם כל שנה.

במשולש פיצה יש 2 גרם של מלח (שליש מהכמות המומלצת של מלח ביום), וגם ברטבים של פסטה, לחם, גבינות, דגני בוקר ונקניקים יש כמויות גדולות של מלח. לכן זה לא מפתיע שאחוז כל כך גבוה של אנשים סובלים מכאבי ראש חוזרים. המחקר מוכיח כי אם נצמצם את צריכת המלח שלנו, נצמצם גם את הכדורים שאנחנו לוקחים על בסיס חודשי.

  • עוד באותו נושא:
  • מלח
  • לחץ דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully