פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לאכול אותם בלי מלח

      בגלל עודף מזון מעובד, פעוטות וילדים צורכים פי שניים מלח מהמומלץ. איך נמנעים מהמזון המעובד ומפחיתים את כמות המלח שנכנס לגופם של הילדים? הנה כמה טיפים

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      לכריך הוסיפו פרוסות של עגבנייה במקום ממרח מעובד (אילוסטרציה: Shutterstock)

      ממחקרים רבים עולה כי צריכה עודפת של נתרן (מלח) עלולה לגרום למחלות כמו יתר לחץ דם. משום כך מובילים ארגוני הבריאות, בעולם ובישראל, תוכניות בינלאומיות ולאומיות להפחתת צריכת המלח בקרב ילדים.

      החוקרים מעריכים כי עשרה אחוזים מהמלח שאנו צורכים נמצאים במזון באופן טבעי, כ?15 אחוזים מוספים למזון בבישול, ומקורם של 75 אחוזים במזון המתועש. צריכת המלח המומלצת לילדים בני שנה עד שלוש היא 1.5 גרם ליממה לכל היותר (שליש כפית ליום), אבל מכיוון שילדים אוכלים לא מעט חטיפים ומזון מעובד הם צורכים כמעט פי שניים מלח מהמנה המומלצת ביום.

      עוד על תזונת ילדים:
      והילד הזה הוא טבעוני
      אני אלרגי לתירס, ואתה?
      אכלני הקיץ

      איך מפחיתים את המלח שהפעוטות צורכים?

      תחליפים: החליפו את מלח הבישול ואת אבקת המרק במבחר עשבי תיבול - טריים ומיובשים. לאורז, לבשר ולדגים אפשר להוסיף ריחן (בזיליקום), תימין, פטרוזיליה, אורגנו, שמיר, כוסברה ורבים. גם טעמו של הבשר בתבשיל יכול להחליף את טעם המלח.

      המנעו ממזון משומר: מלבד הוספת טעם, למלח תפקידים נוספים, בהם שימור המזון. משום כך במזון משומר אחוז הנתרן גבוה מבמוצרים טריים. מסיבה זו כדאי להימנע מהגשת מזונות כמו נקניקים, מוצרי בשר ודגים מעובדים, זיתים וחמוצים, חטיפים מלוחים, גבינות מלוחות, ממרחים ורטבים מוכנים (כמו רוטב סויה, מיונז, חרדל, ממרח פסטו). הכינו לפעוט ולכל המשפחה רוטב מירקות טריים כמו עגבניות ובצל. לכריך הוסיפו פרוסות של עגבנייה, במקום ממרח מעובד, להשלמת הטעם.

      החליפו את הנשנושים: גם ירקות טריים יכולים להיות חטיפים. הגישו לפעוטות פרוסות מלפפון, מקלות גזר וסלרי ופלחים מפירות העונה בין הארוחות.

      לימון מוסיף המון (ומחליף את המלח): במקום מלח, הוסיפו לימון לסלט. לפני הגשת מנת דג או שניצל טפטפו עליהם מיץ לימון להדגשת הטעם, במקום להוסיף להם רוטב מתועש (מיונז, חרדל או קטשופ).

      הילד שלכם יכול להסתדר היטב עם פחות מלח במזון. הוא רק מתחיל לגלות את מגוון הטעמים שבעולם, ועכשיו הזמן להרגיל אותו לתזונה בריאה ומאוזנת.

      כל מה שאתם צריכים לדעת על מלח ותזונה

      בריגי'ט כוכבי היא דיאטנית קלינית ויועצת בעמוד הפייסבוק "תזונה נבונה עם גמדים"