פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אכלני הקיץ

      איך לא נגררים לאכילת יתר של סוכרים? מדוע לא כדאי לשתות הרבה מים בבת אחת? ולמה קרטיב עדיף מאשר ברד? מעבירים את הילדים לתזונת קיץ בריאה ונערכים למתקפת הנשנושים

      ילדים אוכלים בבריכה (ShutterStock)
      זה לא חייב להיגמר בג'אנק פוד (אילוסטרציה" Shutterstock)

      הטמפרטורות מטפסות מעלה במהירות, הלחות עושה עמן תחרות והחום מכתיב סדר יום חדש. עכשיו, כשמבלים יותר ויותר מחוץ לבית וכשהחופש מתקרב, חשוב להתאים את התזונה ואת הרגלי האכילה של הילדים וכל המשפחה לקיץ. ככה עושים את זה:

      שתייה

      גם בחורף הכרחי לשתות, אבל כמובן שבקיץ ההמלצה הזו חשובה פי כמה. יש להקפיד על שתייה מספקת של 8 כוסות ביום: החום וההזעה המוגברת גורמים לגוף לאבד יותר נוזלים מהרגיל וחשוב להחזיר לגוף את מה שאיבד. ילדים נוטים לשכוח שהם צמאים, בעיקר כשהם עסוקים בפעילות אחרת ויותר מכך כשהם בסביבת מים כמו ים או בריכה. תפקידכם כהורים הוא להזכיר להם לשתות גם אם הם אומרים שהם לא צמאים.

      חשוב להקפיד שהשתייה תתפזר היטב על פני כל היום. כששותים הרבה מים בבת אחת, הגוף מרגיש "הצפה" ומשחרר נוזלים מהגוף ואז אנחנו לא נהנים מרוויה אמיתית.

      הציעו לילדים מים ולא משקאות מתוקים. מחקרים מראים, ששתייה ממותקת אחראית לחלק גדול מהקלוריות שילדים צורכים והפחתה של שתייה מתוקה יכולה להביא לירידה במשקל של כ-5 ק"ג בילדים שסובלים מעודף משקל. מעבר לקלוריות הרבות שתייה מתוקה מכילה גם סוכר רב ומיותר שלא בריא לשיניים. לגבי שתיית מיצי פירות, עדיף לאכול את הפרי בשלמותו, כדי להרוויח גם את הסיבים התזונתיים וגם את הוויטמינים והמינרלים שלא נמצאים במיץ מוכן.

      עם זאת, גם מיצי פירות יכולים להיות פינוק מדי פעם, אבל לא באופן קבוע, בעיקר בשל העובדה שלשם הכנת כוס גדולה של מיץ תפוזים, למשל, יש להשתמש ב-4-5 תפוזים, וזאת מנה פרי גדולה מדי גם למבוגר וגם לילד. אפשר להכין מנה קטנה של מיץ סחוט (בגודל של כוס חד פעמית) ואפשר להתפנק לפעמים בשייק פירות עם מלון, תפוח וגזר ולשתות אותו על בסיס מים.

      אם הילדים שלכם יותר הרפתקנים, אפשר לנסות להציע להם שייק ירוק, שמככב לאחרונה בלא מעט בתים, מסעדות בריאות ובתי קפה. אם מוסיפים לו חצי בננה או תפוח ותמר הוא הופך למתוק וזאת דרך טובה להוסיף עלים ירוקים ובריאים לתפריט.

      פירות קיץ

      אלה החטיפים הכי בריאים שיש ופתרון מצוין לארוחת אחר הצהריים. מומלץ לאפשר לילדים לטעום מגוון פירות ולא להיצמד רק לפירות המתוקים ביותר כמו בננה וענבים. היתרונות בפירות שונים ומגוונים טמונים בפיטוכימיכלים, הצבעים הטבעיים של הפירות, המשמשים כנוגדי חמצון חשובים, מחזקים את המערכת החיסונית של הגוף ונלחמים במחלות שונות.

      כשאתם יוצאים לים, לבריכה, לטיול או אפילו לפארק השכונתי, הביאו עמכם מגוון פירות וכבדו את הילדים בפרי במקום בממתקים. נסו לדבר גם עם ההורים האחרים שאתם קובעים איתם בגינה שיביאו קופסת פלסטיק עם פירות ולא חטיפים.

      הורים רבים מאפשרים לילדים לאכול ממתקים וחטיפים על בסיס יומי, מה שנקרא "ממתק יומי". חשוב לזכור שבהרבה מקרים הילדים אוכלים כבר משהו מתוק במסגרות שלהם: בגן, בצהרון, בכיתה, בימי הולדת וכו'. לכן, כדאי מאד לברר עמם האם הם כבר אכלו היום ממתק, חטיף או עוגה. בכל מקרה, כדאי להציע לפני הממתק פרי.

      קרטיב ולא ברד

      גם קרטיבים הם פתרון מצוין לחטיף לשעות אחר הצהריים, בעיקר בימים החמים. לשמחתנו, היום רוב החברות דואגות להכין אותם עם צבעי מאכל טבעיים בלבד וישנם גם מוצרים על בסיס פרי טבעי. ברד לעומת זאת, הוא בחירה פחות בריאה, מכיוון שברוב תרכיזי הברד משתמשים בצבעי מאכל פשוטים והמון סוכר (לכן הם כל-כך מתוקים). רצוי להעדיף קרטיב טבעי או כדור גלידה קטן.

      החנויות המתמחות בבישול מציעות שלל גאדג'טים וכלים להכנת קרטיבים ביתיים, ברד או גלידה – אם אתם בעניין כך תהיה לכם שליטה על ההכנה ותוכלו לבחור בחומרי גלם טריים ובריאים, ללא סוכר. הבונוס - זמן איכות עם הילדים בעת ההכנה.

      סוף שבוע וחופשות ארוכות

      אמרתם קיץ, אמרתם חופש. כשאנחנו יוצאים לחופשה אנחנו אוהבים להוציא גם את העקרונות שלנו לחופש. במשך השנה אנו מקפידים על אוכל ביתי ובריא וברגע שיוצאים מהשגרה מתחילה החגיגה והקלוריות והסוכרים חוגגים. גם בסופי השבוע ובחופשות כדאי להקפיד עד כמה שניתן על בסיס של ארוחות מסודרות ולהימנע ממצב שבו כל היום רק "מנשנשים שטויות".

      מומלץ להתחיל יום כזה בארוחת בוקר מזינה בבית. מעבר לסדר הארוחות, כדאי להקפיד שהתפריט היומי יכלול את כל רכיבי המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים. אל תיכנעו לרצונות של הילדים לאכול רק אוכל מסוים (בדרך כלל מפנק ומשמין) ודאגו שלפחות הארוחה העיקרית ביום תהיה מזינה ובריאה.

      גם ארוחה במסעדה יכולה להיות בריאה. הקפידו להזמין גם סלט ולוותר על השתייה המתוקה לטובת מים או סודה (שמשו דוגמא אישית!). הזמינו לילדים קטנים מנת ילדים או חלקו מנה גדולה בין שני ילדים - ילדים קטנים לא אמורים לאכול ארוחה של מבוגר. מומלץ להזמין כמה מנות לכל המשפחה ולחלוק. המגוון יוסיף טעמים חדשים וחוויות חדשות והילדים יחשפו למאכלים בלתי מוכרים באווירה רגועה.

      האחריות היא שלכם

      הימים ארוכים יותר בקיץ והשעות הרבות מחוץ לבית או מול הטלוויזיה, גורמות להרבה ילדים לנשנש ללא הפסקה. כאן יש חשיבות גדולה לאחריות שלכם לכוון אותם לאכילה בריאה ומסודרת יותר וגם לשוחח איתם על זה.

      כמובן, שאם הבית מלא בפיתויים, או שאתם מאלה שתמיד יוצאים לגינה או לים מצוידים בשלל ממתקים וחטיפים - אל תצפו שהם ילמדו לעמוד בפיתוי ולא יאכלו "אכילת יתר". העדיפו להצטייד בפירות או להציע קרטיבים על בסיס פרי והקפידו על המינונים, כך שזה לא יבוא על חשבון ארוחת ערב מזינה.

      הגר שפר היא ד"ר לנטורופתיה ומומחית לתזונה ודיאטה. מרצה ב 20-21.5.14 בפסטיבל הבריאות בקניון עזריאלי חולון.