פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אני אלרגי לתירס, ואתה?

      היום כבר לא צריך לנסוע רחוק כדי למצוא חומרי גלם ללא אלרגנים, האתגר הנוכחי הוא דווקא חברתי: איך עוזרים לילדים להרגיש שייכים למרות האלרגיה? לשפית עינת מזור יש כמה טיפים

      שני ילדים אוכלים פיתות (ShutterStock)
      איך מגדלים ילד עם אלרגיות? (אילוסטרציה: Shutterstock)

      עוד על תזונת ילדים:
      והילד הזה הוא טבעוני
      אוכל ורגשי אשם הוריים
      אומרים איכס על אוכל

      לפני חמש עשרה שנה אפשר היה למצוא מוצרים ללא גלוטן רק בסביבות פסח, וחלב סויה נח, אולי, על המדפים של חנויות טבע. היום אפשר להשיג חומרי גלם ללא אלרגנים בסופרמרקט הפשוט ביותר ונדמה שהתמודדות עם אלרגיה למזון מעולם לא היתה פשוטה יותר. הבעיה שאיתה מתמודדים הורים היום היא בכלל חברתית: איך מונעים מהילד נזק בחברת השפע ואיך גורמים לו להרגיש שייך למרות השוני?

      תופעת האלרגיה למזון תופסת תאוצה בישראל ובעולם כולו. חלב, ביצים, חיטה (ובתוכה גלוטן), תירס, סויה ואגוזים הם חומרי המזון האלרגניים הנפוצים ביותר. תגובה אלרגית למזון יכולה להתבטא בגרד, בתופעות שונות הקשורות במערכת העיכול ובמקרה של אגוזים גם בתחושת חנק ובעילפון שמוביל, במקרה הגרוע, לקריסת מערכות.

      לאחרונה, עוד ועוד מסעדות ומלונות כוללים בתפריט מנות ללא אלרגנים שונים. הסובלים מאלרגיות למזון מעוניינים לאכול טוב למרות האלרגיה והביקוש לאוכל טוב ואיכותי חוצה גבולות. גם מי שאלרגי לגלוטן רוצה להתענג על כל ביס.

      כהורים אנו רוצים להגן על הילדים וגם להעצים אותם כמה שניתן, ולכן רבים שואלים אותי: איך מגדלים ילד עם אלרגיות בלי לטעת בו את התחושה שהוא שונה? איך שומרים על איזון בין המותר לאסור באוכל?

      הנה כמה טיפים חשובים:

      הכירו את חומרי הגלם: החוכמה היא להכיר את התחליפים הטבעיים השונים, לדעת איך משתמשים בהם, ולא לפחד מחומרי גלם חדשים. אנו חיים בעידן שבו קיימים תחליפים לביצים, כמו טופו או זרעי פשתן. סוגי קמח ללא גלוטן כמו קמח אורז וקמח טפיוקה צוברים פופולריות ומרביתם מזינים ובריאים יותר מקמח החיטה הקונבנציונלי. חלב סויה מחליף לעתים קרובות את חלב הפרה. קיימים גם חלב אורז וחלב שקדים, וזה רק על קצה המזלג.

      מעורבות בבית הספר: כדאי מאוד לשוחח עם מנהל/ת בית הספר וצוות המורים ולהסביר להם את סוג האלרגיה של הילד וההשלכות שלה על בריאותו. ציידו אותם בידע על האופן שבו יש להתנהג במקרה של התקפה אלרגנית.

      שתפו את הילדים האחרים: הביאו חטיפים למסיבות כיתה וכבדו את הילדים האחרים. ככה הילד יהיה חלק מהמעגל החברתי ולא ירגיש שונה. פעמים רבות מצאתי עצמי מביאה פיצה או עוגה ללא אלרגנים בשביל ילדיי, כדי שירגישו הכי בנוח בקרב חבריהם.

      הכנה משותפת: ילדים אוהבים לבשל ולאפות. הדרך הטובה ביותר להכיר להם את חומרי הגלם החדשים היא עבודה במטבח. ארגנו ימי אפייה ובישול, הזמינו חברים מהכיתה. כך תאפשרו לילד חופש יצירתי והרגשה שהוא חלק מהכלל למרות השונות.

      השפית עינת מזור היא מומחית לאפיה ולבישול בריא ובעלת סטודיו לקולינריה בריאה ללא אלרגנים